Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Ny i offpisten, hur mycket utrustning behövs?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Emilk" data-source="post: 1259701" data-attributes="member: 153459"><p>Rör du dig i lavinterräng minskar risken för dödlig utgång om du fångas av en lavin med lavinrygga vs att inte ha en, allt annat lika. </p><p></p><p>Ökar du däremot din riskaptit bara för att du har rygga så ser ju kalkylen annorlunda ut. Att göra så är i mina ögon och utifrån min riskaptit dumt. Som alltid är det viktigaste att absolut inte hamna i en lavin, men gör du det är det bättre MED en rygga (som löser ut…) än utan. Så - ta inte åk du annars inte gjort bara för att du har en ballong på ryggen. </p><p></p><p>Jämför flytväst på öppet hav i kallt vatten. Åker du överbord är sannolikheten stor att du förolyckad oavsett flytväst eller inte. Med flytväst ökar överlevnadschanserna något, men du har fortfarande oddsen emot dig. Alltså - se till att inte åka överbord (akta dig för laviner). Som man med lite galghumor säger till sjöss; åker du överbord - simma mot botten. </p><p></p><p>Tänk också på att du kan råka ut för laviner som du inte triggar själv.</p><p></p><p>Jag hatar min lavinryggsäck. Tung som satan och en kass ryggsäck. Jag tar inte in vilken rygga jag har för dagen i min riskanalys.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Emilk, post: 1259701, member: 153459"] Rör du dig i lavinterräng minskar risken för dödlig utgång om du fångas av en lavin med lavinrygga vs att inte ha en, allt annat lika. Ökar du däremot din riskaptit bara för att du har rygga så ser ju kalkylen annorlunda ut. Att göra så är i mina ögon och utifrån min riskaptit dumt. Som alltid är det viktigaste att absolut inte hamna i en lavin, men gör du det är det bättre MED en rygga (som löser ut…) än utan. Så - ta inte åk du annars inte gjort bara för att du har en ballong på ryggen. Jämför flytväst på öppet hav i kallt vatten. Åker du överbord är sannolikheten stor att du förolyckad oavsett flytväst eller inte. Med flytväst ökar överlevnadschanserna något, men du har fortfarande oddsen emot dig. Alltså - se till att inte åka överbord (akta dig för laviner). Som man med lite galghumor säger till sjöss; åker du överbord - simma mot botten. Tänk också på att du kan råka ut för laviner som du inte triggar själv. Jag hatar min lavinryggsäck. Tung som satan och en kass ryggsäck. Jag tar inte in vilken rygga jag har för dagen i min riskanalys. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Ny i offpisten, hur mycket utrustning behövs?
Tillbaka
Topp