Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ny på freeride men inte i pisten. Lämpliga skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 951371" data-attributes="member: 12152"><p>En inte helt ovanlig fråga, så du hittar massor med info i forumet om du letar lite. Ta annars en titt på det skidtest som jag brukar skriva ihop runt nyår med hjälp av en testgrupp så hittar du en del tips generellt sett om hur marknaden ser ut och vilken typ av skida som kan passa. </p><p><a href="https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633" target="_blank">https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633</a></p><p></p><p>Du bör leta efter en skida som är 90-105mm bred under foten och som har inslag av rocker och som är byggda mer åt det traditionella hållet när det gäller balans och målgrupp. Det finns i princip tre huvudinriktningar när det gäller skidor i den kategorin. Antingen har de sina rötter i jibbsidan eller också är det skidor med storslalombalans som har breddats. Lägg därtill en kategori som har mycket av turskidor i sig och du får in nästan alla skidor på marknaden. Du kommer förmodligen att trivas bäst på skidor som är breddade pistskidor i grunden. </p><p></p><p>Exempel på dessa skidor är Ross Experience 98, K2 Hardside (lite mer tur iofs, men ändå en del pist), alla Hendryx modeller (som iofs är lite bredare generellt sett), Dynastars Legend-serie, Blizzards Flipcores, Salomon Sentinel, Extrem Patriot och liknande. Det finns mycket att välja på i teorin, men om du har tänkt köpa skidor nu så är det glest i hyllorna och det är nog tillgången på exemplar i rätt längd som får styra ditt val i stor mån. </p><p></p><p>Jag kan för övrigt tipsa om en ny skida från Extrem inför nästa säsong som jag fick åka några åk på förra helgen som heter Patriot 100. I pist var det fanimej en av dom bästa freerideskidor jag har testat någonsin. En suverän kombo av smidighet, balans och ett racestock-aktigt kraftfullt metallförstärkt bett. Dessutom med en ganska rejäl rocker som antagligen gör att den flyter helt ok utanför för en 100mm:are. Den finns väl inte annat än i deras testflotta än iofs, men dyker väl upp vad det lider. Samma grundkänsla som Hendryx (byggs på samma ställe), men lite mer lättkört och mer rocker. Den hade passat dig utifrån din beskrivning. </p><p></p><p>Längdmässigt tycker jag att du ska lägga dig kring 184-188cm ca, ev några cm till. Kortare är inte aktuellt och längre blir lite osmidigt i pisten.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 951371, member: 12152"] En inte helt ovanlig fråga, så du hittar massor med info i forumet om du letar lite. Ta annars en titt på det skidtest som jag brukar skriva ihop runt nyår med hjälp av en testgrupp så hittar du en del tips generellt sett om hur marknaden ser ut och vilken typ av skida som kan passa. [URL]https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84633[/URL] Du bör leta efter en skida som är 90-105mm bred under foten och som har inslag av rocker och som är byggda mer åt det traditionella hållet när det gäller balans och målgrupp. Det finns i princip tre huvudinriktningar när det gäller skidor i den kategorin. Antingen har de sina rötter i jibbsidan eller också är det skidor med storslalombalans som har breddats. Lägg därtill en kategori som har mycket av turskidor i sig och du får in nästan alla skidor på marknaden. Du kommer förmodligen att trivas bäst på skidor som är breddade pistskidor i grunden. Exempel på dessa skidor är Ross Experience 98, K2 Hardside (lite mer tur iofs, men ändå en del pist), alla Hendryx modeller (som iofs är lite bredare generellt sett), Dynastars Legend-serie, Blizzards Flipcores, Salomon Sentinel, Extrem Patriot och liknande. Det finns mycket att välja på i teorin, men om du har tänkt köpa skidor nu så är det glest i hyllorna och det är nog tillgången på exemplar i rätt längd som får styra ditt val i stor mån. Jag kan för övrigt tipsa om en ny skida från Extrem inför nästa säsong som jag fick åka några åk på förra helgen som heter Patriot 100. I pist var det fanimej en av dom bästa freerideskidor jag har testat någonsin. En suverän kombo av smidighet, balans och ett racestock-aktigt kraftfullt metallförstärkt bett. Dessutom med en ganska rejäl rocker som antagligen gör att den flyter helt ok utanför för en 100mm:are. Den finns väl inte annat än i deras testflotta än iofs, men dyker väl upp vad det lider. Samma grundkänsla som Hendryx (byggs på samma ställe), men lite mer lättkört och mer rocker. Den hade passat dig utifrån din beskrivning. Längdmässigt tycker jag att du ska lägga dig kring 184-188cm ca, ev några cm till. Kortare är inte aktuellt och längre blir lite osmidigt i pisten. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ny på freeride men inte i pisten. Lämpliga skidor
Tillbaka
Topp