Ny skida 105-115mm som pallar det mesta.

powderdogs

Ny medlem
Hej!

Är nu ute efter en varjedag skida, både för nordiska fjäll och alper. Har redan en renodlad puderskida (197 cmoch 127mm) och en gammal legend pro rider med 96 i midjan. Hoppet där emellan är lite väl stort och tanken är väl att den nya skidan är den som ska köras mest.

Jag söker en skida som man kan lita på i alla lägen och i höga farter. Den ska framförallt vara stabil mer än lekfull, jag har alltid tyckt att farten är det som är roligt, och inte åka leka. Vill inte att skidan ska vara för dov och dämpad utan hellre lite mer metallisk och om man trycker till ordentligt vill jag att den ger ett bra gensvar. Skidan ska hellre ge känslan av att köra igenom en hård puckel än studsa på den. Sen är det ju alltid trevligt om dom skulle kunna kombinera de egenskaperna med lite lekfullhet.

Hade salomon rocker2 115 funnits i en 10cm längre version och gärna +10m svängradie hade jag redan ägt ett par sådanna. Men det är den typen av skida jag vill ha.

Jag har ca 600-650skiddagar i benen, är 184cm och väger 90kg, är ganska stark (knäböjer och marklyft ligger över 250kg).

Har ni några trevliga förslag?

Med vänlig hälsning, David

Tyckte Cochise 185 var trevlig, både stabil och kvick, kanske kan 193cm vara nått för dig? Den är väl mer åt det dämpade hållet dock. Moment Governor eller Belafonte lär ju vara stabila, men inte testat.

knäböjer du över 250kg fristående och väger 90kg?

jävlar i helvete. det tror jag fan knappt.

Kul med svar och alternativ! Är det någon som åkt de skidor ni rekomenderar och kan berätta hur ni upplevde det?

assr sa:

Ja, dock "endast" parallellt djup, så ej djupare än 90 grader. Så inte ett godkänt tävlingslyft.

Senast ändrad:
Katanan är ju typ vad du beskriver. Dessutom finns det ett gäng på köp och sälj också. Du skriver att du inte vill ha så dov känsla men jag skulle påstå att Katanan är rejält dov och dämpad men det är ju det som gör att den uppfyller de andra kraven. Katana manglar pucklar så det står härliga till...

Åker på fjolårs skidan Bibby Pro special 196cm (Exakt samma skida som Governor) Föll direkt för den när jag testade den, makalöst stabil, allround och lätthantelig, använde den som "enda skida" ifjol.
Fungerade fint fastän jag inte på långt har din styrka...................Har föresten köpt ett par Jaguarshark också men inte fått dom levererade ännu ;)

Utan att ha testat, men 4FRNT HOJI kanske kan va nått. Kör själv ett par gamla EHP vilka jag gillar bättre än Katana i samma årgångar.

//JN

Kände förövrigt igen mig stort i beskrivningen av vad du önskar från en skida, följer därmed tråden med intresse för framtida eventuella inköp :-)

Black Diamond Zealot i 192 är en riktigt bra skida. Hade kunnat tänka mig den som one quiver om det inte vore för att jag är lätt pryltokig.
Den skidan passar bra till alla typer av friåkning, dock är den rätt trist i låga farter. Skall tilläggas att jag äger den gamla gröna modellen som har lite större svängradie än efterföljaren.

Efter förr helgens skidtest i Lindvallen så var Line Influence-skidorna de som jag uppfattar som mest passande på din beskrivning. 105 och 115 är bredderna som finns. Grundkänslan i skidorna tyckte jag påminde om völkl-känslan med metall och svung tillbaka när man trycker till. Inte lika dämpad känsla som Cohise eller Katana utan närmare Mantra.

105 fick åtminstone mig att leka av mig med svängar och var faktiskt riktigt rolig och lekfull i pist. 115 är lite större och vill gå lite rakare men grundkänslan av lite lekfullhet finns fortfarande kvar.

Jag hann även prova på Salomon 115 men den föll mig inte alls i smaken så om det är en favorit för dig så kanske du kan bortse från mina åsikter :)

powderdogs sa:
Kul med svar och alternativ! Är det någon som åkt de skidor ni rekomenderar och kan berätta hur ni upplevde det?

assr sa:

Ja, dock "endast" parallellt djup, så ej djupare än 90 grader. Så inte ett godkänt tävlingslyft.
oj, då behöver du verkligen den skida du beskriver! gratulerar till en råstyrka få har.

assr sa:
powderdogs sa:

assr sa:

oj, då behöver du verkligen den skida du beskriver! gratulerar till en råstyrka få har.
Yoru ... här pratar vi förmåga att köra dynamiskt i svängar på upp mot 4 g! Frågan är väl om underlaget håller?

/MM

Mountain_Man sa:
assr sa:
powderdogs sa:

Yoru ... här pratar vi förmåga att köra dynamiskt i svängar på upp mot 4 g! Frågan är väl om underlaget håller?

/MM
Svepande skär över backen och vi har oss en manchester lavin.

Haha, Manchesterlaviner :)

Var inne och klämde på cochise och katanan, båda kändes trevliga :)
Någon som testat båda två?

Hur står sig moment och extrem project 2012 mot dessa?

Testade Katana 191, cochise 185 och Extreme projekt 100 186 cm i Lindvalen. Blev riktigt sugen på cochise tyckte den var mycket trevlig, som sagt både stabil och lättmanövrerad. Även projekt kändes bra men den är ju lite smalare. Tyckte att Katanan var trist, livlös och svårmanövrerad jämfört med dom två andra. . MEN testen var alltså i Lindvallen så det är ju inte direkt storbergsåkning... Och jag väger 75 kg, är rätt klen och taskig teknik. Tror säkerligen att Katanan är en utmärkt skida för en starkare åkare.
Hendryx är ju trevliga, testade Cash, Rhinochaser,PH, 917 och Kobra. Kanonskidor! Rhino har ju stabilitet så det räcker. Testade inte Funcalistic men säkerligen en jäkligt bra skida.
Tror faktiskt inte du gör bort dig oavsett vilken av dessa skidor du väljer. Men bäst är ju att testa själv.

Icelantic Nomad RKR (rocker)!!!!
Den finns i 181. Testade den på skidtestet i Åre i helgen. Brutal.
Känns som ultimata allmountainskidan. Kvick och greppig i pisten. Skall vara bra i puder sägs det, vilket jag inte kunde testa i helgen, för det var rätt hårt här.

powderdogs sa:
Haha, Manchesterlaviner :)

Var inne och klämde på cochise och katanan, båda kändes trevliga :)
Någon som testat båda två?

Hur står sig moment och extrem project 2012 mot dessa?
körde extrem project från 2012 i 185. Stabila plankor. Vad jag hört sak 190 vara styvare. Flexade extremen mot ett par katana i 190 och de var relativt jämnlika

Head Kiss of death, fungerar bra över hela berget och i farter upp till i alla fall 110 km/h i pist, jag väger cirka 85 och åker på 191 cm. Min är till salu här på freeride, de är just nu monterade med Diamir, men jag kan byta till alpina bindningar (Head Mojo) om du är intresserad.

MagLar sa:
Head Kiss of death, fungerar bra över hela berget och i farter upp till i alla fall 110 km/h i pist, jag väger cirka 85 och åker på 191 cm. Min är till salu här på freeride, de är just nu monterade med Diamir, men jag kan byta till alpina bindningar (Head Mojo) om du är intresserad.
Du menar Freeride.se dyraste beggade skidor?

Hasse_Lindborg sa:
MagLar sa:
Du menar Freeride.se dyraste beggade skidor?
:lol:

Provade ett par Nordica Helldorado 193 i Åre i helgen och blev mycket positivt överraskad - de funkade fantastiskt bra i hård pist - svängvilliga och med bra bett. Och de måste ju bara vara bra i puder med 115 i bredd under foten och dubbelrocker! Sen hörde jag av någon att DPS Wailer 112RP är ännu vassare är Helldorado, alltså en riktigt vass allround-skida! Någon som provat?

Har alltid trott att jag behöver en pistskida och en allmountain/puderskida men nu börjar det ju faktiskt se ut som om jag skulle kunna klara mig med en skida...

Trodde ett tag att jag hade hittat rätt med mina Nordica Soul Rider 185 och de är riktigt bra i pisten och i råddig snö upp till ca 3 dm djup. I riktigt djup snö har de fortfarande en liten tendens att dyka - har lyckats med ett par faceplants med dom :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp