Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Ny teknik för goggles och flatljus ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Broddan" data-source="post: 917890" data-attributes="member: 80568"><p>Det där med att vissa personer känner av starkt ljus och får kisa medens andra inte berörs lika mycket utav det tror jag beror på att vi helt enkelt är olika känsliga. </p><p>Jag tror inte att felet för dig är mörkheten på HI Yellow linserna utan snarare skyddsindexen. Ett par gula polarizerade linser (HI Amber Polarized) hade antagligen varit ett gott val om du som du beskriver ovan känner av det starka ljuset. Då behåller du den goda sikten du har i ett par gula linser men den starka reflektionen och de farliga strålarna slipper du med hjälp utav "persienn effekten" som du säkert känt av i dina vanliga polarizerade solbrillor.</p><p>Synd bara som du säger att de polarizerade är så svinigt dyra.</p><p></p><p>Körde själv med HI Persimmon för några år sedan men efter att ha prövat HI Yellow märker jag av en rejält mycket bättre sikt och kontrast vid dåliga ljusförhållanden och flatljus. Den gula linsen är den jag personligen använder i särklass mest under en säsong.</p><p></p><p>Vad jag iaf har hört av Oakley säljarna så är det den vanliga HI Yellow som rekommenderas till svagt ljus och den bästa utav deras linser till flatjus. Klarglas har ett väldigt smalt användningsområde (därför den säljs av ganska få butiker) men rekommenderas till kvällsskidåkning framför HI Yellow. Också bra om man vill ha ett helt neutralt ljus och inte någon kontrasthöjning som finns i HI Yellow.</p><p>HI Persimmon ligger ju mer åt mittensegmentet och är en klockren allrounder som är ganska ljus inifrån sett vilket gör att den fungerar bra i svagt ljus men med en liten spegellins på utsidan så att den klarar solljus bättre än HI Yellow. Dock blir den för ljus framåt vårkanten när det blir starkare sol.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Broddan, post: 917890, member: 80568"] Det där med att vissa personer känner av starkt ljus och får kisa medens andra inte berörs lika mycket utav det tror jag beror på att vi helt enkelt är olika känsliga. Jag tror inte att felet för dig är mörkheten på HI Yellow linserna utan snarare skyddsindexen. Ett par gula polarizerade linser (HI Amber Polarized) hade antagligen varit ett gott val om du som du beskriver ovan känner av det starka ljuset. Då behåller du den goda sikten du har i ett par gula linser men den starka reflektionen och de farliga strålarna slipper du med hjälp utav "persienn effekten" som du säkert känt av i dina vanliga polarizerade solbrillor. Synd bara som du säger att de polarizerade är så svinigt dyra. Körde själv med HI Persimmon för några år sedan men efter att ha prövat HI Yellow märker jag av en rejält mycket bättre sikt och kontrast vid dåliga ljusförhållanden och flatljus. Den gula linsen är den jag personligen använder i särklass mest under en säsong. Vad jag iaf har hört av Oakley säljarna så är det den vanliga HI Yellow som rekommenderas till svagt ljus och den bästa utav deras linser till flatjus. Klarglas har ett väldigt smalt användningsområde (därför den säljs av ganska få butiker) men rekommenderas till kvällsskidåkning framför HI Yellow. Också bra om man vill ha ett helt neutralt ljus och inte någon kontrasthöjning som finns i HI Yellow. HI Persimmon ligger ju mer åt mittensegmentet och är en klockren allrounder som är ganska ljus inifrån sett vilket gör att den fungerar bra i svagt ljus men med en liten spegellins på utsidan så att den klarar solljus bättre än HI Yellow. Dock blir den för ljus framåt vårkanten när det blir starkare sol. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Ny teknik för goggles och flatljus ?
Tillbaka
Topp