Hej,
Det blir lite förvirring ibland när orden analog och digital används.
En tranciever har analog- eller digital signalprocessing, en del använder både och (exempelvis Barryvox, eller vissa Ortovox). Analog signalprocessing innebär att man i sin "mottagande" del hör ett eko av sändaren man letar efter. Är det två sändare man letare efter hör man båda. Om sändaren sänder ut 60 pulser per minut, hör man i sin tranciever ekot av den (60 puls). Jag har en Ortovox M2 som sänder 90 pulser per minut, så om någon letar efter den hör den en 90 puls.
Digital processing innebär att trancievern omvandlar den mottagande pulsen till ett annat ljud, exempelvis korta pulserande ljud som blir snabbare ju närmare man kommer sändaren (därför kan det vara lättare att uppfatta flera begravda sändare med analog signalprocessor), en del nyare digitala modeller har någon funktion som påvisar om det finns flera begravda).
Sen har alla nyare sändare en digital display som visar ungefärligt avstånd till sändaren. Till sist har trancievers en eller flera antenner. Innehåller den fler än en, har trancievern några riktningsvisare. Om man kommer ur kurs, visar den vilket håll man ska svänga för att komma på rätt kurs igen.
Så min Ortovox M2 har analog signalprocessing, med en digital display som visar avstånd, samt en pil som signalerar om man är på rätt kurs eller ur kurs. Den visar inte vilket håll jag ska vrida mej åt om jag kommer ur kurs (Ortovox M2 har en antenn), utan jag vrider den lite åt höger/vänster och där pilen blir synlig igen ska jag gå.
Har tyvärr ingen koll på vad som är på gång till nästa år, inte mer än det som finns på respektive märkes sida. Pieps DSP som funnit någon säsong eller två verkar intressant. Ortovox X1 har funnits ett par säsonger och den har förbättrats för varje säsong. Tracker och Barryvox är kända märken som funnits med ett tag som många gillar. Arva har kommit med lite nytt intressant på sistone. Survival on Snow verkar inte kommit med nått på ett tag. Det skulle vara intressant att se vad Ortovox S1 duger till när den för hoppningsvis kommer till nästa säsong.
Lycka till,