Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ny turbindning. (Höjd?) Naxo vs Diamir
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="StoraBerg" data-source="post: 145137" data-attributes="member: 57454"><p>Naxo eller Diamir. Hm. Svårt val. Pest eller kolera? Nx21 är ju utsedd av Skimagazine till bästa "Big Mountain" binding och Fritschi Freeride blev bäst på Alpine Touring i samma tidskrift. </p><p></p><p>Enligt "backcountry guide" så är båda bindningarna lika stabila i sidled som en alpin bindning. </p><p>De voblar, rör sig etc 25-26 enheter av; gud vet vilken enhet. </p><p></p><p>Men här kommer nyheten: Dynafit TLT har ett instabilitetsmått på 10! Något svagare på DIN skalan dock. 10 jmf med 12 för FF och 13 för Nx21. Jag kör Rossignol B4 och FF. MEN detta är ett ekonomiskt val eftersom Sport-Conrad inte säljer Dynafit + B4 i paket. Skulle det vart fallet skulle jag aldrig ha valt något annat eftersom att vikten på de andra bindningarna är väldigt hög. Plus att Nx21 och FF alltså desutom är instabilare (i alla fall mätt i labbet). </p><p></p><p>Man ska betänka att Dynafitbindingar är grundbulten på många extremt tuffa turer som tar deltagarna nedför 50-55 grader branta korridorer i varierande före. Nästa år sitter det ett par Dynafit TLT på B4:orna och jag åker med Garmont MegaRide pjäxor (eller Dynafits egna Freeride Aero). </p><p></p><p>Detta var lite av mina tankar. Har alltså inte någon direkt erfarenhet av Dynafit. Men myten om instabilitet verkar komma mest från de som inte provat bindingen. Jag köper den som sagt var nästa år. Ångrar mitt nuvarande val av binding faktiskt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="StoraBerg, post: 145137, member: 57454"] Naxo eller Diamir. Hm. Svårt val. Pest eller kolera? Nx21 är ju utsedd av Skimagazine till bästa "Big Mountain" binding och Fritschi Freeride blev bäst på Alpine Touring i samma tidskrift. Enligt "backcountry guide" så är båda bindningarna lika stabila i sidled som en alpin bindning. De voblar, rör sig etc 25-26 enheter av; gud vet vilken enhet. Men här kommer nyheten: Dynafit TLT har ett instabilitetsmått på 10! Något svagare på DIN skalan dock. 10 jmf med 12 för FF och 13 för Nx21. Jag kör Rossignol B4 och FF. MEN detta är ett ekonomiskt val eftersom Sport-Conrad inte säljer Dynafit + B4 i paket. Skulle det vart fallet skulle jag aldrig ha valt något annat eftersom att vikten på de andra bindningarna är väldigt hög. Plus att Nx21 och FF alltså desutom är instabilare (i alla fall mätt i labbet). Man ska betänka att Dynafitbindingar är grundbulten på många extremt tuffa turer som tar deltagarna nedför 50-55 grader branta korridorer i varierande före. Nästa år sitter det ett par Dynafit TLT på B4:orna och jag åker med Garmont MegaRide pjäxor (eller Dynafits egna Freeride Aero). Detta var lite av mina tankar. Har alltså inte någon direkt erfarenhet av Dynafit. Men myten om instabilitet verkar komma mest från de som inte provat bindingen. Jag köper den som sagt var nästa år. Ångrar mitt nuvarande val av binding faktiskt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Ny turbindning. (Höjd?) Naxo vs Diamir
Tillbaka
Topp