Ny Tusenmeterslift!

Ny Tusenmeterslift!
Jag tycker att man ska sattsa på en ny lift i tusenmetersområdet

Men i nyhetsanonssen stod det så här:

Tyvärr kan inte den nuvarande Olympialiften flyttas upp till Tusenmetersbacken med sin trögrörliga 2-stolslift; detta på grund av hårda myndighetskrav. Men åtgärder i Tusenmetersområdet ligger med i den långsiktiga planeringen för Åreskutans utveckling

Men vad menar man med "hårda myndighetskrav"?
Får man ej ha 4-stolsliftar där, eller?
För det är väll ej någon skillnad om man flyttar på gammla olympia eller om man köper en ny!
Den ena skilnaden är att andra alternativet blir dyrare

Någon som kan reda ut dessa begrepp.

/Erik

Senast ändrad:
Ny Tusenmeterslift!
Jaa jag skulle också bra gärna vilja veta vad dom har kommit på för regler.. hmm.. Brukar ju vara lite kö vid 1000-metern ibland hehe

Ny Tusenmeterslift!
Tusenmetern är verkligen ett ställe där det BEHÖVS en ny lift. Synd som fan att ett av de trevligaste områdena ska vara nästan obrukbart vid högsäsong för att liften är så trött. Man borde åtminstone kunna slänga i en fetare motor, så att man kan köra liften uppåt 50% snabbare, för det skulle man nog klara av utan slå vaderna av sig?

Ny Tusenmeterslift!
nu är de ju inte så att man kan köra liftarna hur jäkla fort som helst... då kan man nog hellre vänta 5 min extra (eller åka vidare ner över hummeln) än att bli avkastad från liften när den spårar ur !? men iof så är de bara min tanke... föresten vad ska dem då ersätta nuvarande olympian med ? 6 stols ? 8 stols ? 45 stols ?

Ny Tusenmeterslift!
Äh, byt inte ut den hederliga 1000-meters liften ^^
Om den skulle bytas ut mot något bättre skulle nog inte backen vara så fint o ouppåkt på sidorna som det är idag.
Eftersom då skulle massvis med folk nöta den backen .

Ny Tusenmeterslift!
olympialiften är ju rätt sliten så jag tror inte att den uppfyller kraven för liftsäkerheten, nog därför dom inte får flytta den.

Ny Tusenmeterslift!
parkshaper>>

Det finns ju liftar av samma typ som går bra mycket fortare. Skulle tro att just 1000-metern har trött drivning bara. Kanske skulle man behöva öka spänningen i vajern om man ska ösa på i och för sig, och DET kan säkert vara nåt som man inte får med tanke på stolpar och ålder och skit.

Att man inte får sätta upp en ny lift hur som helst beror säkert på bestämmelser om byggnation i fjällmiljö. Det krävs ju nya feta fundament, lifthus och grejjer om man ska ha en större lift.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp