Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya bindningar för allmountain (Söker råd! Tech? Frame?)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Toobien" data-source="post: 1074061" data-attributes="member: 126606"><p>Tankar från en som inte har så mycket erfarenhet från tech kommer här..</p><p></p><p>Rörande åkkänsla etc. tror jag inte att du kommer märka någon som helst skillnad när du är ute och åker puder pga. att underlaget är så snällt. De gånger du kommer känna att alpinbindningen/rambindningen är bättre är när du, likt ovan nämnt, åker på hårdare och framförallt slagigare underlag. Utan att ha testat kan jag förställa mig att det inte är särskilt trevligt att åka en brant, hård och ojämn couloir med en techbindning, det bör i vart fall vara mindre trevligt än med det andra alternativet. Generellt kan man väl säga att åkningen kommer alltid vara bättre på en rambindning men att du inte kommer märka skillnad i underlagen som sträcker sig från vårslask till drunkningsdjupt puder på mjukhetsskalan om du inte är en <strong>oerhört</strong> erfaren åkare.</p><p></p><p>Tittar du på promenadaspekten vinner du ju givetvis vikt på att välja en techbindning men den stora skillnaden är väl egentligen vart rotationen sitter vid kring tån. Det kan verka trivialt, men att ha rotationen precis vid tåspetsen som på techbindningarna istället för någon cm fram som på rambindningarna gör förvånansvärt stor skillnad till fördel för techkonstruktionen. Med det sagt tycker i vart fall inte jag att det är en omöjlighet att tura med en tyngre rambindning med en sämre placerad led även om du går längre sträckor. Är man i okej fysisk form och går en eller ett par timmar per dag upplever inte jag det som några större konstigheter att ha en rambindning, men det kommer definitivt att vara bekvämare med en techvariant.</p><p></p><p>När det kommer till utlösningsmekanismerna har jag inte så mycket att komma med men om du skulle välja en rambindning skulle iaf. jag hålla mig borta från Marker Tour, den bindningen håller typ inte för någon form av åkning (det är i vart fall min erfarenhet efter varje tillfälle jag testat den). I övrigt har det ju vart mycket problem med Guardianbindningen, jag har själv haft första generationen utav den utan att den gått sönder på intressanta ställen men det kan vara värt att fundera över de problemen. Den senaste duken har flera kompisar vart nöjda med, den känns betydligt smidigare än de äldre modellerna så det kan vara ett schysst alternativ.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Toobien, post: 1074061, member: 126606"] Tankar från en som inte har så mycket erfarenhet från tech kommer här.. Rörande åkkänsla etc. tror jag inte att du kommer märka någon som helst skillnad när du är ute och åker puder pga. att underlaget är så snällt. De gånger du kommer känna att alpinbindningen/rambindningen är bättre är när du, likt ovan nämnt, åker på hårdare och framförallt slagigare underlag. Utan att ha testat kan jag förställa mig att det inte är särskilt trevligt att åka en brant, hård och ojämn couloir med en techbindning, det bör i vart fall vara mindre trevligt än med det andra alternativet. Generellt kan man väl säga att åkningen kommer alltid vara bättre på en rambindning men att du inte kommer märka skillnad i underlagen som sträcker sig från vårslask till drunkningsdjupt puder på mjukhetsskalan om du inte är en [b]oerhört[/b] erfaren åkare. Tittar du på promenadaspekten vinner du ju givetvis vikt på att välja en techbindning men den stora skillnaden är väl egentligen vart rotationen sitter vid kring tån. Det kan verka trivialt, men att ha rotationen precis vid tåspetsen som på techbindningarna istället för någon cm fram som på rambindningarna gör förvånansvärt stor skillnad till fördel för techkonstruktionen. Med det sagt tycker i vart fall inte jag att det är en omöjlighet att tura med en tyngre rambindning med en sämre placerad led även om du går längre sträckor. Är man i okej fysisk form och går en eller ett par timmar per dag upplever inte jag det som några större konstigheter att ha en rambindning, men det kommer definitivt att vara bekvämare med en techvariant. När det kommer till utlösningsmekanismerna har jag inte så mycket att komma med men om du skulle välja en rambindning skulle iaf. jag hålla mig borta från Marker Tour, den bindningen håller typ inte för någon form av åkning (det är i vart fall min erfarenhet efter varje tillfälle jag testat den). I övrigt har det ju vart mycket problem med Guardianbindningen, jag har själv haft första generationen utav den utan att den gått sönder på intressanta ställen men det kan vara värt att fundera över de problemen. Den senaste duken har flera kompisar vart nöjda med, den känns betydligt smidigare än de äldre modellerna så det kan vara ett schysst alternativ. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya bindningar för allmountain (Söker råd! Tech? Frame?)
Tillbaka
Topp