Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya fats till nästa säsong?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 173628" data-attributes="member: 13861"><p>Kvalitet och pris på små skidmärken? Ja det är en intressant fråga. Man kan säga att DB floppade </p><p>kvalitetsmässigt men anledningen till att dom splittade berodde på helt andra, mer personliga, </p><p>orsaker. Å andra sidan var dom med och satte igång en ganska kul utveckling på puderskidor och </p><p>laggen var grymma att åka på, inget snack. men det är klart att det alltid är en liten chansning </p><p>att beställa lagg från mindre företag. Men, med tanke på hur sketen Salomons kvalitet är och hur </p><p>jag blivit bemött hos K2 med reklamationer så vette fasen om skillnaden är så värst stor. Grejen </p><p>är den att väldigt få av dom större skidmärkena tillverkar skidor som det du letar efter; <em>\"ca: </em></p><p><em>115-130 mm underfot, en längd på ca: 180-190 cm samt ett VÄLDIGT lågt spann\"</em> Om du vill </p><p>ha lite att välja på så får du nog börja se åt dom mer suspekta märkena. </p><p></p><p>Ett litet roande sidospår; K2 Made \'N\' AK kommer att heta bara AK till vintern som kommer, </p><p>Iron Maidens advokater uppskattade inte den lilla ordleken och \"lånet\" av Maidens klassiska </p><p>typsnitt och satte ner den stora foten. Heavy metal är big business och då kan man ju inte låta ett </p><p>osnutet skidmärke profitera på ens varumärke... </p><p></p><p>Nej Hasse, svängradie är INTE bara en parameter utan en högst påtaglig faktor för hur en skida </p><p>uppför sig i mjuk snö. 17 m jämfört med 40 gör en enorm skillnad för åkegenskaperna, även i </p><p>puder. Jag vet att Henrik på Hendryx inte håller med mig men dom allra, allra flesta jag pratat </p><p>med föredrar en rakare tail på puderskidor av dom anledningar som jag skriver ovanför.</p><p></p><p>Rocker ja. Förenklat så är en rocker när nosen, eller tailen, på (i det här fallet) skidan är \"böjd\" </p><p>uppåt. Målet med en tip rocker är att skapa flyt i skidan, dvs att nosen lyfter ypp över ytan. Det </p><p>vanligaste sättet att skapa flyt har tidigare varit att göra nosen väldigt mjuk med följd att skidan </p><p>blir väldigt instabil i höga farter och i hårdare eller uppkörd snö. Med en tip rocker kan du göra </p><p>skidan med ett mer styvare flex och nå en avvägd balans mellan flyt och stabilitet. En tail rocker </p><p>förstärker denna effekt eftersom den får hela paketet att luta bakåt (hmm, svårt att förklara) och </p><p>få upp nosen ur snön. En skida som Lotus 138 har faktiskt inte omvänt spann utan stor tip och tail </p><p>rocker. K2 experimenterar med samma sak på prototyper för Pontoonen och nästa version av AK </p><p>(Maden), enligt uppgift så funkar dom bra mycket bättre än samma skida med enbart tip rocker. </p><p>Huh, fattar någon någonting??</p><p></p><p></p><p>Ja, men eftersom du förhoppningsvis </p><p>åker med dom i mjuk snö eller puder så har dom mer snökontakt än vad man först kan tänka sig.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 173628, member: 13861"] Kvalitet och pris på små skidmärken? Ja det är en intressant fråga. Man kan säga att DB floppade kvalitetsmässigt men anledningen till att dom splittade berodde på helt andra, mer personliga, orsaker. Å andra sidan var dom med och satte igång en ganska kul utveckling på puderskidor och laggen var grymma att åka på, inget snack. men det är klart att det alltid är en liten chansning att beställa lagg från mindre företag. Men, med tanke på hur sketen Salomons kvalitet är och hur jag blivit bemött hos K2 med reklamationer så vette fasen om skillnaden är så värst stor. Grejen är den att väldigt få av dom större skidmärkena tillverkar skidor som det du letar efter; [i]\"ca: 115-130 mm underfot, en längd på ca: 180-190 cm samt ett VÄLDIGT lågt spann\"[/i] Om du vill ha lite att välja på så får du nog börja se åt dom mer suspekta märkena. Ett litet roande sidospår; K2 Made \'N\' AK kommer att heta bara AK till vintern som kommer, Iron Maidens advokater uppskattade inte den lilla ordleken och \"lånet\" av Maidens klassiska typsnitt och satte ner den stora foten. Heavy metal är big business och då kan man ju inte låta ett osnutet skidmärke profitera på ens varumärke... Nej Hasse, svängradie är INTE bara en parameter utan en högst påtaglig faktor för hur en skida uppför sig i mjuk snö. 17 m jämfört med 40 gör en enorm skillnad för åkegenskaperna, även i puder. Jag vet att Henrik på Hendryx inte håller med mig men dom allra, allra flesta jag pratat med föredrar en rakare tail på puderskidor av dom anledningar som jag skriver ovanför. Rocker ja. Förenklat så är en rocker när nosen, eller tailen, på (i det här fallet) skidan är \"böjd\" uppåt. Målet med en tip rocker är att skapa flyt i skidan, dvs att nosen lyfter ypp över ytan. Det vanligaste sättet att skapa flyt har tidigare varit att göra nosen väldigt mjuk med följd att skidan blir väldigt instabil i höga farter och i hårdare eller uppkörd snö. Med en tip rocker kan du göra skidan med ett mer styvare flex och nå en avvägd balans mellan flyt och stabilitet. En tail rocker förstärker denna effekt eftersom den får hela paketet att luta bakåt (hmm, svårt att förklara) och få upp nosen ur snön. En skida som Lotus 138 har faktiskt inte omvänt spann utan stor tip och tail rocker. K2 experimenterar med samma sak på prototyper för Pontoonen och nästa version av AK (Maden), enligt uppgift så funkar dom bra mycket bättre än samma skida med enbart tip rocker. Huh, fattar någon någonting?? Ja, men eftersom du förhoppningsvis åker med dom i mjuk snö eller puder så har dom mer snökontakt än vad man först kan tänka sig. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya fats till nästa säsong?
Tillbaka
Topp