Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya Freeride-skidor (chargers) - vad åker du på?!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="mattiaslun" data-source="post: 1227902" data-attributes="member: 42549"><p>CAST gen två har väl också några svagheter som bör nämnas. De har en tendens att frysa lite snö i fästet, vilket kan göra att det blir lite meck att få den att låsa tec-tån, då den måste hela vägen fram för att blecken (som låser fast den) ska gå fria. Grepen som håller uppe ski stoppern är inte den stadigaste och går man på skrå där det är hårt är det inte ovanligt att den släpper, inte värre än att trycka fast den igen, men det är irriterande. Hälhöjarna är svåra att resa med staven men det går ju utmärkt att böja sig ned och göra det med handen. Med det sagt, behöver man CAST/pivot? Jag menar att man vet nog rätt väl om man behöver dem, pivot är en galet stadig bindning med enormt förtroende kapital när det är stökigt eller om du måste lita på att inte få några tjuvutlösningar (jag litar helt och fullt på den och känner aldrig att jag vill dra åt den hårdare än jag behöver). Den har massvis med elasticitet både i tå och häl, och den känns som vilken annan modern race bindning som helst på marknaden. Vidare bygger den inte mycket på höjden heller (det går ju att diskutera om det är en fördel eller ej i pisten) men i lössnö tycker jag det är en fördel. Baksidan då? Bindningen har en ski stopper från stenåldern, som inte lyfter in stoppern över skidan helt, pivot hälen är också lite kinkig (och tidskrävande) när man justerar in den till pjäxan, så det är något av en ”en pjäxa” bindning. Dessutom har den en relativt kort justeringsmån så att låna ut till en kompis som vill testa är ett intressant projekt.. Vidare kan nämnas att det trots att det är en metall bindning så har man valt en rätt klen plast över fjädern i häldelen, som gör att den ganska fort ser lite tråkig ut, absolut ingen fara men jag nämner det ändå.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="mattiaslun, post: 1227902, member: 42549"] CAST gen två har väl också några svagheter som bör nämnas. De har en tendens att frysa lite snö i fästet, vilket kan göra att det blir lite meck att få den att låsa tec-tån, då den måste hela vägen fram för att blecken (som låser fast den) ska gå fria. Grepen som håller uppe ski stoppern är inte den stadigaste och går man på skrå där det är hårt är det inte ovanligt att den släpper, inte värre än att trycka fast den igen, men det är irriterande. Hälhöjarna är svåra att resa med staven men det går ju utmärkt att böja sig ned och göra det med handen. Med det sagt, behöver man CAST/pivot? Jag menar att man vet nog rätt väl om man behöver dem, pivot är en galet stadig bindning med enormt förtroende kapital när det är stökigt eller om du måste lita på att inte få några tjuvutlösningar (jag litar helt och fullt på den och känner aldrig att jag vill dra åt den hårdare än jag behöver). Den har massvis med elasticitet både i tå och häl, och den känns som vilken annan modern race bindning som helst på marknaden. Vidare bygger den inte mycket på höjden heller (det går ju att diskutera om det är en fördel eller ej i pisten) men i lössnö tycker jag det är en fördel. Baksidan då? Bindningen har en ski stopper från stenåldern, som inte lyfter in stoppern över skidan helt, pivot hälen är också lite kinkig (och tidskrävande) när man justerar in den till pjäxan, så det är något av en ”en pjäxa” bindning. Dessutom har den en relativt kort justeringsmån så att låna ut till en kompis som vill testa är ett intressant projekt.. Vidare kan nämnas att det trots att det är en metall bindning så har man valt en rätt klen plast över fjädern i häldelen, som gör att den ganska fort ser lite tråkig ut, absolut ingen fara men jag nämner det ändå. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya Freeride-skidor (chargers) - vad åker du på?!
Tillbaka
Topp