Nya innerpjäxor

kungpow

Medlem
Nya innerpjäxor
Hej!

Behöver vägledning! Vad för ny innerpjäxa rekommenderas? 😀

Har ett par pjäxor -Fischer ranger free 130. Dessa är lästade och tryckta utifrån min knöliga fötter. Skalet är välfungerande och jag vill inte byta dessa.

Problemet är att innerpjäxan har gått sönder. Själva sömmen som håller plösen har släppt. Lämnade in till lokala skomakaren som ”fixade” detta, men det kommer sannolikt ej att hålla samt så sitter plösen inte exakt likadant som innan så nu skär vissa plastdetaljer in i vristen. Tyvärr går det inte att göra bättre enligt skomakaren, för då behövs specialmaskiner. Innerpjäxorna är värmda och har lite modifikationer för att förbättra hälgreppet. Jag har formgjutna sulor.

Så kan ni vägleda mig om bra (inte snordyra?) innerpjäxor som är kompatibla med knöliga och breda fötter men som också passar i min ranger free 130 och där jag kan använda mina formgjutna sulor. Har aldrig köpt separata innerpjäxor förr.

Allt gott!

Nya innerpjäxor
Jag skulle säga att innerskon spelar mindre roll för pjäxans totala passform, och att du alltså inte behöver vara så orolig för att en ny innersko är inkompatibel med dina fötter. Det går säkert att få tag på en original-liner, men annars kan du till exempel klicka hem en atomic mimic.

Nya innerpjäxor
Jag skulle säga att innerskon spelar mindre roll för pjäxans totala passform, och att du alltså inte behöver vara så orolig för att en ny innersko är inkompatibel med dina fötter. Det går säkert att få tag på en original-liner, men annars kan du till exempel klicka hem en atomic mimic.
Tack för tipset!

Med tanke på prisbilden för mimic-liners så är jag mottaglig för ytterligare tips om nån har?
Vad är bäst Bang for the buck, om man ändå måste lägga runt 2k?

Nya innerpjäxor
Om du går till nån firma som säljer formsprutade liners, eller atomic mimic, så har ofta ett gäng lösa liners på lager som de kan sälja för en ganska billig peng.

Jag köpte nya liners för 500kr.

Jag tror inte märket spelar någon roll och tror inte du kommer känna så mkt skillnad oavsett liner. Modifikation för hälgrepp är enkelt att fixa

Ett tips är också att inte värma linern utan låta den anpassa sig efter din fot genom åkning istället.

Nya innerpjäxor
Ett tips är också att inte värma linern utan låta den anpassa sig efter din fot genom åkning istället.
Varför? Värma linern är givet, iaf om man köper i butik med någorlunda kunnig personal. Speciellt om man har några problemställen, då kan man klistra på extra padding på foten och skapa lite extra plats för att förhindra problem.

Ok, om man är så äventyrlig att man klickar hem något random på nätet kan man nog lika gärna låta bli att försöka baka själv.

Nya innerpjäxor
Har fått det förklarat för mig både på Åre skidsport och surefoot Verbier att risken när man värmer den att den trycks även på ställen som inte behövs och att man därför tappar passformen. Efter två veckors åkning har man samma effekt som att ha värmt. Enligt dem..

Dessutom, har du punkter som trycker är det nog snarare skalet som ska justeras, inte linern

Nya innerpjäxor
Låter oväntat, men kanske old news för äldre liners eller om man valt för stort skal. Både Intuition och Atomics Mimic är det klar rekommendation från tillverkaren att värma. Samma med alla bootfitters jag pratat med. Mycket man kan göra med linern som inte görs med skalet, lite extra plats för tårna, padding för att undvika klämda blodkärl osv. Klart att större benknölar först ska vara bedömda och eventuellt åtgärdade i skalet.

I det här fallet är ju TS tydligen nöjd med skalet, så gäller att göra bästa med ny liner.

Nya innerpjäxor
Personligen gillar jag intuition-innerskor (wrap, de ska definitivt värmas) men de dödar en del av gåläget - framför allt om du går på de styvaste (som också tar relativt lång tid att aka in även efter värmning). Zip fit ska tydligen hålla en smärre evighet. Sprutskor har blivit hyggligt bekväma.

I övrigt skiljer det väldigt mycket på olika innerskor. Inte bara mått och volym utan även materialval totalt sett och på olika ställen på innerskorna i fråga. En dålig innersko kan göra en välsittande pjäxa medioker i åkupplevelsen, eller värre.

Måtten innersko-pjäxa behöver stämma hyggligt väl. Hör av dig till din favoritbutik så kan de garanterat hjälpa dig. Du har nu också chansen att smått justera passformen på dina pjäxor

Nya innerpjäxor
Jag skulle säga Intuition eller Zipfit. Intuition eftersom jag använt det mycket själv, lätta, varma och bra passform. Zipfit eftersom dom som använder Zipfit verkar närmas religiöst nöjda. Zipfit är dyrare men håller länge. Intuition sitter original i bland annat Scarpa och FullTilt (K2 FL3X).

Snödjup

Tillbaka
Topp