Nya lagar i Italien

idiotresor

Medlem
Nya lagar i Italien
Sà i tidningen att fràn och med 2005 màste alla skidanläggningar i Italien ha separata pister för snowboardàkare och skidàkare. Kul med politiker som tar sitt ansvar... det känns som de försöker profilera hela den italienska skidvärden mot gubbar 60+

http://www.20min.ch/news/kreuz_und_quer/story/25531947

Har själv redan strukit landet fràn min pist karta efter att ha varit jagad av k-pist beväpnad polis i skogarna runt Courmayeur - off pist thats a serious offence

/B

Nya lagar i Italien
Jaha
Italienarna är helt fantastiska. Dom kör sitt eget spår som vanligt och det är helt åt he*vete. Tillsammans med Poliser som jagar offpist åkare och parkerna endast för snowboardåkare så blir gubbarna lyckliga. Saknar ord blir bara förbannad....

Nya lagar i Italien
Är källan (den schweiziska nättidningen) att lita på? Är det någon som hört något om detta någon annanstans också?
Om denna lag träder i kraft kommer de italienska alperna tappa bra många besökare. Kul om man åker ner som familj som består av både skidåkare och brädåkare...

Nya lagar i Italien
Tror knappast att det stämmer. Ja, italienarna är bra dumma, det har de varit ända sedan Ceasar valde en häst att vara en av hans viktigaste män, men något sådant är svårt att tro. Förmodligen handlar det om att snowparks ska reserveras för snowboardåkare lr dylikt, knappast om separata liftar och pister. Det skulle helt enkelt inte hålla i längden. Ifall det mot förmodan skulle stämma så är det bara att konstatera att Berlusconi är bra dum i huvet, trots att han haft hjärna att erövra Italien.

Nya lagar i Italien
Det är självklart att det inte funkar med separation.

Men att diskussionen överhuvudtaget uppstår är ju att olyckor med snowboard inblandade har ökat katastrofalt.
Många nybörjare på bräda skapar ju problem.
Dom som kan åka är ju inte dom som råkar illa ut.

Men efter att tillbringat några dar uppe i Åre samtidigt som det var studentveckor där och sett ett stort antal blåbär på bräda inser man ju att något måste göras.

Ett exempel. Vid avstigningen av W6 : an där det är litet tråmngt samlas ett stort antal mitt i stråket sittande på sina arslen för att få på sej prylarna. Där funkar dom som ett gäng pensionärer ute på shopping. Mitt i vägen och orsakar kollisioner.

Liftpersonalen får ta till högtalare för att få dom att vakna upp.

Sen när dom väl kommer upp kör dom kors o tvärs och sätter sej då och då och naturligtvis på någon skymd plats. Med stor olycksrisk.

Om alla använder dom grå cellerna behövs inte något så drastiskt som separation.

Nya lagar i Italien
Hmmm Kartong, måste väl säga att min uppfattning är snarare så att (åtminstonen i Italien) att blåbär på skidor (och då främst italienare) ska visa sig på styva linan kör in i allt och alla när de inte kan stanna...
Och visst är det så att blåbär på bräda eller skidor kan orsaka olyckor, men det är upp till oss som kan åka att anpassa vår hastighet och ha så pass mycket omdöme att vi kan förutse vad som eventuellt kan hända. /Rönnbär på bräda

Nya lagar i Italien
Du har alldeles rätt Backside.

Men nu är det så att Italienska gendarmeriet är litet emot allting.
Dom jagar även offpiståkare både på bräda och skidor.

Men en tänkvärt råd fick jag av en brädåkande donna i liften.

Passera alltid en brädåkare på ansiktssidan för om man drar om dom på så att säga baksidan har dom inte en janne att se dej och gör eventuellt en sväng mitt framför dej.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp