Nya pjäxor eller bara nya innerskor?

Orkasnorkla

Ny medlem
Jag har letat runt på forumet men hittar inget direkt relevant. (Kan vara pga trötthet)

Jag står inför valet att köpa nya pjäxor eller modifera dom jag har. Något måste jag iaf göra. Har ett par 2 år gamla Lange fluid 100 fr nu som jag verkligen tyckt om även om dom alltid varit i tightaste laget. Men nu är dom helt enkelt för tighta, tårna viker sig i stort sett och dom klämmer åt i stort sett över hela foten. Detta plus att jag nu prioriterar bättre komfort över toktighta pjäxor (då jag ska göra en säsong som skidlärare i år.) har gjort att jag börjat se mig om efter en ny lösning.

Men jag har funderat lite kring om det skulle gå att enbart köpa en ny innersko till mitt Lange skal. För att då slippa köpa en helt nya pjäxa, spara en slant, kunna få en riktigt bra innersko samt att som jag ser det så är det just innerskon som är själva problemet. Vad tror ni om att köpa en större storlek på innerskon till mitt skal? storleken på pjäxan är 27.5 och tänkte om man kanske kunde köpa en 28 eller dylikt. Vad har ni erfarna fjällrävar för funderingar kring detta?

Mvh
Jesper

Har pjäxorna blivit tightare menar du? Har fötterna växt då eller? Innerskon töjs annars en halv till en hel storlek efter användning, beroende på mängden stoppning i innerskon osv...

Köpa en större innersko till skalet låter knepigt och komplicerat. Då måste en återförsäljare skicka efter en ny innersko som ska passa, till pjäxan som har ett par år på nacken. Tveksam på om du har tillräckligt med marginal i ytterskalet för en innersko i strl 28. Sen så påverkar ytterskalet passformen också, så tror inte du vinner så mycket på en ny innersko. Låter mycket smidigare att kika på ett par nya pjuck med en formgjuten sula. Som skidlärare behöver du något som sitter som det ska, rädd att du kommer ångra dig annars. Snåla på pjäxorna är dumt :)

Senast ändrad:
Alternativet vore en tunnare innersko, men efter två år bör dina innerskor vara rätt uttryckta redan.

Du kan förstås trycka ut skalet hos någon kunnig...
Men om dina pjäxor är för små efter två säsongers användande så skulle jag kolla på ett pra nya.

stay_tuned sa:
Innerskon töjs annars en till en och en halv storlek efter användning
Skulle mina 29.5 motsvara 31 efter använding?

Har du formgjutna sulor?

Om du inte har det kan du "korta" ner foten genom att göra ett par sulor. Det gäller speciellt om du har en hög hålfot. Med ett par platta orginalsulor trycks hålfoten ihop och foten blir längre. Den effekten motverkas med ett par formgjutna sulor.

I annat fall kan en större innersko få en motsatt effekt till vad du önskar. Den större innerskon kommer förmodligen att göra att det blir ännu mer trångt i skalet. Jag har ett par 28-innerskor i ett par 26-skal så jag har testat saken praktiskt för övrigt.

Det första jag skulle testa är att ta bort lite material från botten under innerskon. I de flesta pjuck finns det en bottenplatta eller en undersula som man kan justera i tjocklek. Den extra platsen som man då får kan göra stor skillnad.

Senast ändrad:
Förlåt oscarius, skrev fel, menade att de töjs en halv till en hel storlek. Men ja, innerskon blir större tack vare att du pressar ihop stoppningen. Därför man alltid ska köpa pjäxor där tårna verkligen ligger emot i framkant när du står rakt uppochner.

Sant sant...

Jobbigt att man måste stå upp och ner när man köper pjäxor. Och dessutom måste göra det rakt!

Så krångligt behöver det inte vara.
-Mät din fot så vet du vilken storlek det ska vara på pjäxan. Är pjäxan för stor/liten så ska du byta.
-Är innerskon sliten, formlös och sunkig? Köp en ny innersko hos en vettig handlare som kan pjäxor. Finns massor av varianter, formbara, sprutade osv. om du vill ha bättre passform än orginal.
-Skaffa vettig sula!

Ska du stå i pjäxorna hela vintern ska du definitivt konsultera en "pjäxmästare" på orten så du har nära till hjälp om det skulle krångla.

Lange brukar ha smal läst (98mm) och har du bred fot kanske det inte är den bästa pjäxan för dig...

Vart ska du göra säsong? Du kan säkert få tips om bra butiker som kan hjälpa dig om du avslöjar det.

@ stay tuned: Ja precis, mina fötter har växt sen jag köpte pjäxorna. Jag vet att innerskon töjs efter användning och kanske har jag inte åkt tillräckligt i dom, åkt ett par veckor per säsong. Men sista veckan jag åkte förra året så gjorde det ont i fötterna när jag gick på kvällarna efter jag åkt vilket inte kan vara bra i guess.

@mno: nej, det är något som skall införskaffas till denna säsong. Du kör alltså på större innerskor i dina pjux? vad är anledningen till detta isf?

En anledning till att min idé föddes är att jag helt impulsivt stoppa ner min brorsas technica innersko strl 29 eller 29.5 kommer inte ihåg på rak arm. Mest för att se om det gick. Det gick skit enkelt och när jag satte på mig pjäxan så kändes den större. Tårna låg emot ganska behagligt i framkant och böjde sig inte samt att jag inte kände ett jättetryck över hela foten.

Det handlar inte om snålhet heller utan det känns som att jag ligger precis mittimellan 2 storlekar då dom flesta 28 pjäxor jag provat har varit för stora vilket jag tänkte kanske kunde lösas genom detta.

Snowgod sa:
-Mät din fot så vet du vilken storlek det ska vara på pjäxan. Är pjäxan för stor/liten så ska du byta.
-Är innerskon sliten, formlös och sunkig? Köp en ny innersko hos en vettig handlare som kan pjäxor. Finns massor av varianter, formbara, sprutade osv. om du vill ha bättre passform än orginal.
-Skaffa vettig sula!

Lange brukar ha smal läst (98mm) och har du bred fot kanske det inte är den bästa pjäxan för dig...

Vart ska du göra säsong? Du kan säkert få tips om bra butiker som kan hjälpa dig om du avslöjar det.
Enligt mätning av foten ska jag ha 28. Jag ska säsonga i trysil, det enda jag har hört är att Jul's ska vara ganska bra. Men jag har inte hört något direkt konkret.

Orkasnorkla sa:
@mno: nej, det är något som skall införskaffas till denna säsong. Du kör alltså på större innerskor i dina pjux? vad är anledningen till detta isf?
Ja, jag har ett par Technica Icon Carbon-skal i storlek 26 som jag har ett par Strolz 29 innerskor i. Jag kollade igår och det är faktiskt ett par 29:or som jag har pressat ner i skalen. Anledningen till att jag testade saken från början var att jag reklamerade ett par riktigt gamla Strolzinnerskor där tungan hade spruckit. Jag fick inte reklamationen fullt ut godkänd så att den inkluderade arbete hos bootfitter och en ny sprutning osv. Det var för gamla grejor helt enkelt. Däremot fick jag plocka ett par nya tungor från ett par helt nya innerskor. Jag hade då haft problem med smärtor på framsidan av smalbenet och hade en idé om att det var pga det ganska hårda avslutet på tungans övre del mot benet. Därför ville jag testa med en lite högre tunga som jag sen skulle komplettera med en extra strap över den vanliga. 29-innerskon hade en lite högre tunga än 27 och jag valde då den istället för "rätt" storlek.

Sen när man står där med ett par sprillans osprutade Strolzskor i näven tar man ju knappast och bara klipper bort tungan och slänger resten. Man kan ju iaf testa att spruta först, för tungan påverkas ju inte av det om det skulle bli dåligt. Dock var jag inte speciellt sugen på att ta en halvdag hos en bootfitter som tar 1200kr i timmen. Jag fixade istället en skumsats via lite avvägar och körde en egen session med formsprutning hemma i köket. En osprutad Strolz-sko är i princip en lädersocka, så det var inga problem att få ner den i skalet. Det var en del meck för att inte få några veck någonstans, men det funkade faktiskt förvånande bra trots att det var tre nummer för stora innerskor.

Under sprutningen och härdningen kände jag att det här kommer att bli tight... jävligt tight. Och det blev det också. Tight som i sjuuukt tight alltså och jag ångrade nästan att jag inte hade satt in en bettskena när skummet tryckte på runt foten. Jag fick sen köra lite egen bootfitting och tog bort lite material från botten i skalet, lite läderskydd i tåzonen på innerskon, mm och fick till slut till det så att jag blev nöjd. Den extra höjden på skon gjordes aningen justerbar genom att sätta en separat strap över orginalen. Sätter jag den löst blir pjäxan som en "vanlig" och drar jag åt den övre strapen så känns pjäxan högre än normalt. Jag åker tex slalomcarvers med ganska löst överst och stora friåkningsskidor med åtdraget. Efter ett par veckors testade kunde jag konstatera att jag hade fått en helt suverän pjäxa! Perfekt passform, supertight utan att klämma någonstans och med ett stuns som jag inte har hittat någonannanstans. Enda nackdelen är att pjäxorna pga tightheten är ganska kalla och jag fryser om fötterna lätt. Det hade jag aldrig problem med innan. Det har jag löst genom att bygga in värme i sulorna med värmeelement från Calesco (deras mjuka värmeelement påverkar inte formen på gjutsulan=kanon).

Senast ändrad:
Ett tips förresten:

Om du letar innerskor så hör med butiker/verkstäder som formsprutar innerskor. Ofta finns inte alternativet att bara köpa skalet för en kund som ska göra ett par nya sprutade pjäxor. Pjäxan köps inklusive innersko och sen byter man orginalinnerskon mot en sprutad. Det innebär att det blir en hel del innerskor över som man kan få eller köpa för en låg penning. Be att få rota lite i högen av innerskor och testa runt lite och se om det finns något som passar.

MnO sa:
Ett tips förresten:

Om du letar innerskor så hör med butiker/verkstäder som formsprutar innerskor. Ofta finns inte alternativet att bara köpa skalet för en kund som ska göra ett par nya sprutade pjäxor. Pjäxan köps inklusive innersko och sen byter man orginalinnerskon mot en sprutad. Det innebär att det blir en hel del innerskor över som man kan få eller köpa för en låg penning. Be att få rota lite i högen av innerskor och testa runt lite och se om det finns något som passar.
Väldigt många har jag sett med Crossmax 10 och sprutat innersko. Är vissa skal än andra att föredra?
(kan föresten sälja mina fräscha crossmax 10 ink orginal innersko stl. 29,5) meheh

oscarius sa:
Väldigt många har jag sett med Crossmax 10 och sprutat innersko. Är vissa skal än andra att föredra?
(kan föresten sälja mina fräscha crossmax 10 ink orginal innersko stl. 29,5) meheh
Samma här faktiskt. Jag köpte ett par Crossmax 10 innerskor till ett par gamla telisdojor för ett tag sedan från en skidverkstad som hade en hel hög med sproilans innerdojjor. Just den modellen verkar vara populär för formsprutning.

Tillbaka
Topp