Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya pjäxor eller bara nya innerskor?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 475267" data-attributes="member: 12152"><p>Ja, jag har ett par Technica Icon Carbon-skal i storlek 26 som jag har ett par Strolz 29 innerskor i. Jag kollade igår och det är faktiskt ett par 29:or som jag har pressat ner i skalen. Anledningen till att jag testade saken från början var att jag reklamerade ett par riktigt gamla Strolzinnerskor där tungan hade spruckit. Jag fick inte reklamationen fullt ut godkänd så att den inkluderade arbete hos bootfitter och en ny sprutning osv. Det var för gamla grejor helt enkelt. Däremot fick jag plocka ett par nya tungor från ett par helt nya innerskor. Jag hade då haft problem med smärtor på framsidan av smalbenet och hade en idé om att det var pga det ganska hårda avslutet på tungans övre del mot benet. Därför ville jag testa med en lite högre tunga som jag sen skulle komplettera med en extra strap över den vanliga. 29-innerskon hade en lite högre tunga än 27 och jag valde då den istället för "rätt" storlek. </p><p></p><p>Sen när man står där med ett par sprillans osprutade Strolzskor i näven tar man ju knappast och bara klipper bort tungan och slänger resten. Man kan ju iaf testa att spruta först, för tungan påverkas ju inte av det om det skulle bli dåligt. Dock var jag inte speciellt sugen på att ta en halvdag hos en bootfitter som tar 1200kr i timmen. Jag fixade istället en skumsats via lite avvägar och körde en egen session med formsprutning hemma i köket. En osprutad Strolz-sko är i princip en lädersocka, så det var inga problem att få ner den i skalet. Det var en del meck för att inte få några veck någonstans, men det funkade faktiskt förvånande bra trots att det var tre nummer för stora innerskor. </p><p></p><p>Under sprutningen och härdningen kände jag att det här kommer att bli tight... jävligt tight. Och det blev det också. Tight som i sjuuukt tight alltså och jag ångrade nästan att jag inte hade satt in en bettskena när skummet tryckte på runt foten. Jag fick sen köra lite egen bootfitting och tog bort lite material från botten i skalet, lite läderskydd i tåzonen på innerskon, mm och fick till slut till det så att jag blev nöjd. Den extra höjden på skon gjordes aningen justerbar genom att sätta en separat strap över orginalen. Sätter jag den löst blir pjäxan som en "vanlig" och drar jag åt den övre strapen så känns pjäxan högre än normalt. Jag åker tex slalomcarvers med ganska löst överst och stora friåkningsskidor med åtdraget. Efter ett par veckors testade kunde jag konstatera att jag hade fått en helt suverän pjäxa! Perfekt passform, supertight utan att klämma någonstans och med ett stuns som jag inte har hittat någonannanstans. Enda nackdelen är att pjäxorna pga tightheten är ganska kalla och jag fryser om fötterna lätt. Det hade jag aldrig problem med innan. Det har jag löst genom att bygga in värme i sulorna med värmeelement från Calesco (deras mjuka värmeelement påverkar inte formen på gjutsulan=kanon).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 475267, member: 12152"] Ja, jag har ett par Technica Icon Carbon-skal i storlek 26 som jag har ett par Strolz 29 innerskor i. Jag kollade igår och det är faktiskt ett par 29:or som jag har pressat ner i skalen. Anledningen till att jag testade saken från början var att jag reklamerade ett par riktigt gamla Strolzinnerskor där tungan hade spruckit. Jag fick inte reklamationen fullt ut godkänd så att den inkluderade arbete hos bootfitter och en ny sprutning osv. Det var för gamla grejor helt enkelt. Däremot fick jag plocka ett par nya tungor från ett par helt nya innerskor. Jag hade då haft problem med smärtor på framsidan av smalbenet och hade en idé om att det var pga det ganska hårda avslutet på tungans övre del mot benet. Därför ville jag testa med en lite högre tunga som jag sen skulle komplettera med en extra strap över den vanliga. 29-innerskon hade en lite högre tunga än 27 och jag valde då den istället för "rätt" storlek. Sen när man står där med ett par sprillans osprutade Strolzskor i näven tar man ju knappast och bara klipper bort tungan och slänger resten. Man kan ju iaf testa att spruta först, för tungan påverkas ju inte av det om det skulle bli dåligt. Dock var jag inte speciellt sugen på att ta en halvdag hos en bootfitter som tar 1200kr i timmen. Jag fixade istället en skumsats via lite avvägar och körde en egen session med formsprutning hemma i köket. En osprutad Strolz-sko är i princip en lädersocka, så det var inga problem att få ner den i skalet. Det var en del meck för att inte få några veck någonstans, men det funkade faktiskt förvånande bra trots att det var tre nummer för stora innerskor. Under sprutningen och härdningen kände jag att det här kommer att bli tight... jävligt tight. Och det blev det också. Tight som i sjuuukt tight alltså och jag ångrade nästan att jag inte hade satt in en bettskena när skummet tryckte på runt foten. Jag fick sen köra lite egen bootfitting och tog bort lite material från botten i skalet, lite läderskydd i tåzonen på innerskon, mm och fick till slut till det så att jag blev nöjd. Den extra höjden på skon gjordes aningen justerbar genom att sätta en separat strap över orginalen. Sätter jag den löst blir pjäxan som en "vanlig" och drar jag åt den övre strapen så känns pjäxan högre än normalt. Jag åker tex slalomcarvers med ganska löst överst och stora friåkningsskidor med åtdraget. Efter ett par veckors testade kunde jag konstatera att jag hade fått en helt suverän pjäxa! Perfekt passform, supertight utan att klämma någonstans och med ett stuns som jag inte har hittat någonannanstans. Enda nackdelen är att pjäxorna pga tightheten är ganska kalla och jag fryser om fötterna lätt. Det hade jag aldrig problem med innan. Det har jag löst genom att bygga in värme i sulorna med värmeelement från Calesco (deras mjuka värmeelement påverkar inte formen på gjutsulan=kanon). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya pjäxor eller bara nya innerskor?
Tillbaka
Topp