Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Nya pjäxor (hyffsat hårda, smal häl/fot)?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Leder" data-source="post: 140839" data-attributes="member: 13256"><p>Hej Dr. Snow!</p><p></p><p>Synd att dina pjux har gått sönder efter bara 4 år. Att hitta pjäxor som sitter bra och att de presterar i de flesta fören är svårt att hitta det är därför noga att du tar dig tid, som Mno säger " Det finns inget som heter "tar för lång tid" när det gäller att handla pjäxor. Det ska ta lång tid." </p><p></p><p>Jag har själv smala fötter och smala vader, jag körde tidigare med Rossignol men efter ca 8 år så gav mina pjäxor upp och jag tvingades leta nytt. Detta uppdrag tog mig 1 år innan jag hittade rätt. Och rätt hittade jag i en butik som heter, tror jag iaf, Carell-sport som ligger i Les 2 Alpes, den bästa skidbutik jag besökt. Otroligt kompetent personal och ett utbud man bara kan drömma om att hitta i Sverige. Herr Carell, rökande Italienare som ägde butiken, klämde och spanade in min fot samtidigt som vi diskuterade nivån på min skidåkning. Mannen i fråga plockade fram ett par Head pjäxor, Head World Cup, den är orange och svart i färgerna tror detta var 04.</p><p>Pjäxan passar perfekt och har ett suveränt hälgrepp och en skönt hårdstoppad innesko. En liten extra fördel på racemodellerna är att samtliga spännen är skruvade istället för nitade vilket gör det enkelt att byta spännen om de skulle gå sönder, vilket de ofta gör efter något år. Flexen ligger runt 120 och om man vill kan man styva upp dem ytterligare med plattor fram i plösen. Med plattor monterade landar flexen runt 140-150 vilket gör de till redigt biffiga pistpjux!</p><p></p><p>Jag tycker pjäxan funkar superbra utan den extra plattan i outpisten och i 90% av fallen duger det gott även i pist. Jag är själv gammal portknackare och kör där av med mycket press på plösen i min åkning och avskyr därmed mjuka pjäxor där man får känslan av att dyka över skidspetsarna varje gång man får ett slag på skidan. Detta slipper man i dessa pjäxor, jag väger 73 kilo så de borde passa dig fint, tungviktare kanske vill köra med plattan för jämnan. Enda minuset är att de inte tillhör de varmaste pjäxorna men det kan man lösa. </p><p></p><p>Nu är det så, tror jag, att Head World Cup har ersatts av RS 100 SuperHeat3. Som ett alternativ kan du också prova S12 SuperHeat3 som är något mjukare.</p><p></p><p>Lycka till</p><p>/Leder</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Leder, post: 140839, member: 13256"] Hej Dr. Snow! Synd att dina pjux har gått sönder efter bara 4 år. Att hitta pjäxor som sitter bra och att de presterar i de flesta fören är svårt att hitta det är därför noga att du tar dig tid, som Mno säger " Det finns inget som heter "tar för lång tid" när det gäller att handla pjäxor. Det ska ta lång tid." Jag har själv smala fötter och smala vader, jag körde tidigare med Rossignol men efter ca 8 år så gav mina pjäxor upp och jag tvingades leta nytt. Detta uppdrag tog mig 1 år innan jag hittade rätt. Och rätt hittade jag i en butik som heter, tror jag iaf, Carell-sport som ligger i Les 2 Alpes, den bästa skidbutik jag besökt. Otroligt kompetent personal och ett utbud man bara kan drömma om att hitta i Sverige. Herr Carell, rökande Italienare som ägde butiken, klämde och spanade in min fot samtidigt som vi diskuterade nivån på min skidåkning. Mannen i fråga plockade fram ett par Head pjäxor, Head World Cup, den är orange och svart i färgerna tror detta var 04. Pjäxan passar perfekt och har ett suveränt hälgrepp och en skönt hårdstoppad innesko. En liten extra fördel på racemodellerna är att samtliga spännen är skruvade istället för nitade vilket gör det enkelt att byta spännen om de skulle gå sönder, vilket de ofta gör efter något år. Flexen ligger runt 120 och om man vill kan man styva upp dem ytterligare med plattor fram i plösen. Med plattor monterade landar flexen runt 140-150 vilket gör de till redigt biffiga pistpjux! Jag tycker pjäxan funkar superbra utan den extra plattan i outpisten och i 90% av fallen duger det gott även i pist. Jag är själv gammal portknackare och kör där av med mycket press på plösen i min åkning och avskyr därmed mjuka pjäxor där man får känslan av att dyka över skidspetsarna varje gång man får ett slag på skidan. Detta slipper man i dessa pjäxor, jag väger 73 kilo så de borde passa dig fint, tungviktare kanske vill köra med plattan för jämnan. Enda minuset är att de inte tillhör de varmaste pjäxorna men det kan man lösa. Nu är det så, tror jag, att Head World Cup har ersatts av RS 100 SuperHeat3. Som ett alternativ kan du också prova S12 SuperHeat3 som är något mjukare. Lycka till /Leder [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Nya pjäxor (hyffsat hårda, smal häl/fot)?
Tillbaka
Topp