Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Nya pjäxor (hyffsat hårda, smal häl/fot)?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gelendesprung" data-source="post: 140840" data-attributes="member: 35006"><p>MnO:s svar var som alltid späckat med info men... </p><p></p><p>Priset är naturigtvis intressant men man ska INTE låta det gå före kvalitet/passform; visst går det att hitta bra pjäxor på rea, själv tycker jag att det är särdeles bra att köpa just pjäxor på rea eftersom årsmodellen inte känns lika viktig, pjäxmodeller ändras inte så mycket från år till år, det viktigaste är just passformen mot dina fötter och att det är en "prestandapjäxa" som håller måttet vad gäller kvalitet och styvhet. </p><p></p><p>Nyckeln till att köpa pjäxor på rea är nog att:</p><p></p><p>1) Inte förvänta sig att hitta något, kanske nästa år?</p><p></p><p>2) Veta vad man letar efter</p><p></p><p>2b) Prova mycket, det går inte att rekomendera pjäxor utifrån enkla preferenser som smal/bred,</p><p> hård/mjuk</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>Detta grundar jag på min egen väg till bra pjäxor, läs om ni inte har något bättre för er, det viktiga har jag redan skrivit.</p><p>______________________________________________________________________</p><p></p><p>Jag har själv smala fötter/vrister och under mina två första år av "seriöst" skidåkande ( >3-4v. /år) passerade inte mindre än tre par pjäxor, de första satt som gjutet efter någon veckas "inridning" och lite anpassning av skalet, de var emellertid alldeles för hårda. Ett annat par köptes efter mycket provande men utan hjälp av någon som visste hur pjäxor ska sitta, de var för mjuka och vida. Och så fortsatte det till jag insåg att jag visste hur pjäxor INTE skulle sitta på mina fötter och när de var för hårda.</p><p></p><p>Lösningen syntes finnas i att besöka sthlms två, enl. min uppfattning bästa pjäxbutiker samt ett par mindre bra, där betades det av modell efter modell utan att htta några som var tillräckligt tighta utan att bli alldeles för korta eller hårda, man synade mina fötter och gav mig utifrån det 5 olika märken att prova utöver dessa märken provades upp till fyra olika modeller av varje märke. </p><p></p><p>Lange känndes slutligen som det bästa alternativet men inte tillräckligt bra, fast besluten att inte köpa fel en fjärde gång gav jag upp och satsade istället på att bli träna mig stark, tung och teknisk nog för att bemästra det första paret tssss....</p><p></p><p>Säsongen närmade sig och jag var och kollade försäsongs-rea när plötsligt en Lange-modell som jag tydligen missat uppenbarade sig, jag provade, provade och provade, jag kunde inte tro det men nog f-n verkade det vara bingo, efter ett par månader i Lange-kängorna med en liten justering på "manschetten"(?) är de helt underbara för mig.</p><p></p><p>Jag hade aldrig tittat åt rea-pjäxorna om det inte varit för allt provande föregående år men eftersom jag anade att Lange kunde vara något för mig chansade jag och vann, Nordica hade också ett par modeller som var "nära" gällande passform/flex, huruvida de hade fungerat i praktiken får jag givetvis aldrig veta.</p><p></p><p>Som sagt; prova, prova, prova och om du verkligen vill köpa något på rea; förvänta dig inte att hitta något just i år.</p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gelendesprung, post: 140840, member: 35006"] MnO:s svar var som alltid späckat med info men... Priset är naturigtvis intressant men man ska INTE låta det gå före kvalitet/passform; visst går det att hitta bra pjäxor på rea, själv tycker jag att det är särdeles bra att köpa just pjäxor på rea eftersom årsmodellen inte känns lika viktig, pjäxmodeller ändras inte så mycket från år till år, det viktigaste är just passformen mot dina fötter och att det är en "prestandapjäxa" som håller måttet vad gäller kvalitet och styvhet. Nyckeln till att köpa pjäxor på rea är nog att: 1) Inte förvänta sig att hitta något, kanske nästa år? 2) Veta vad man letar efter 2b) Prova mycket, det går inte att rekomendera pjäxor utifrån enkla preferenser som smal/bred, hård/mjuk Detta grundar jag på min egen väg till bra pjäxor, läs om ni inte har något bättre för er, det viktiga har jag redan skrivit. ______________________________________________________________________ Jag har själv smala fötter/vrister och under mina två första år av "seriöst" skidåkande ( >3-4v. /år) passerade inte mindre än tre par pjäxor, de första satt som gjutet efter någon veckas "inridning" och lite anpassning av skalet, de var emellertid alldeles för hårda. Ett annat par köptes efter mycket provande men utan hjälp av någon som visste hur pjäxor ska sitta, de var för mjuka och vida. Och så fortsatte det till jag insåg att jag visste hur pjäxor INTE skulle sitta på mina fötter och när de var för hårda. Lösningen syntes finnas i att besöka sthlms två, enl. min uppfattning bästa pjäxbutiker samt ett par mindre bra, där betades det av modell efter modell utan att htta några som var tillräckligt tighta utan att bli alldeles för korta eller hårda, man synade mina fötter och gav mig utifrån det 5 olika märken att prova utöver dessa märken provades upp till fyra olika modeller av varje märke. Lange känndes slutligen som det bästa alternativet men inte tillräckligt bra, fast besluten att inte köpa fel en fjärde gång gav jag upp och satsade istället på att bli träna mig stark, tung och teknisk nog för att bemästra det första paret tssss.... Säsongen närmade sig och jag var och kollade försäsongs-rea när plötsligt en Lange-modell som jag tydligen missat uppenbarade sig, jag provade, provade och provade, jag kunde inte tro det men nog f-n verkade det vara bingo, efter ett par månader i Lange-kängorna med en liten justering på "manschetten"(?) är de helt underbara för mig. Jag hade aldrig tittat åt rea-pjäxorna om det inte varit för allt provande föregående år men eftersom jag anade att Lange kunde vara något för mig chansade jag och vann, Nordica hade också ett par modeller som var "nära" gällande passform/flex, huruvida de hade fungerat i praktiken får jag givetvis aldrig veta. Som sagt; prova, prova, prova och om du verkligen vill köpa något på rea; förvänta dig inte att hitta något just i år. Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Nya pjäxor (hyffsat hårda, smal häl/fot)?
Tillbaka
Topp