Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya puderlagg - Hjälp tack!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 948742" data-attributes="member: 83225"><p>Du har ju redan hört det i den tidigare tråden... Den optimala skidan för att klara precis allting skulle jag säga är Moment Bibby Pro 190. Du väger visserligen några kilo mer än jag gör och det är möjligt att du skulle kunna behöva en något mer bastant skida av den anledningen. Men eftersom du samtidigt vill kunna leka i skogen och köra BC-jibb så har jag svårt att se att så många skidor slår den. Dock upplevde jag stor skillnad på den bibby-modellen som finns i 186 och 196 cm. Den modellen uppför sig helt annorlunda. Jag gillar dock inte pintail överlag så det kan ju vara en förklaring.</p><p></p><p>Den näst bästa skidan jag har kört är förra vinterns Katana och den är helt suverän överallt. Den är fascinerande lättsvängd trots sin vikt men Bibbyn är strået vassare i trång terräng och betydligt mer lekfullt bygge. Dessutom är inte Bibbyn långt efter när det kommer till att köra storslalom-svängar i full fart nerför en hård och fin pist heller. </p><p></p><p>Jag har själv ställt ungefär samma fråga som du nu gör <a href="https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=81678" target="_blank">här</a> Efter den tråden hade jag helt beslutat att köra vidare med mina Katana, men efter ett test av bibbyn insåg jag att det var värt att lägga ut pengarna på dem istället. Jag har verkligen inte ångrat mig. På ren is skulle jag nog dock fortfarande hellre ha ett par Katana under fötterna då isgreppet på dem är helt absurt bra. Men i alla andra fören vinner Bibby. För att försöka beskriva känslan så är den rejält spårvillig och kan hålla ett rejält skär på kant, dock går den alltid att slasha ut, när du vill. När föret är mjukt är den bra dämpad utan att bli nervös (som jag upplevde mina gamla S7or med betydligt kortare radie och kortare åkyta). Samtidigt är den enormt lättmanövrerad i skogen efter en rejäl dump. Den optimala kompromissen säger jag.</p><p></p><p>Jag inser att det blev lite ostrukturerat här nu men säg till om du vill ha en mer utförlig beskrivning av den. Jag tar för givet att den dessutom är oförändrad till nästa år, eller vad säger Hasse?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 948742, member: 83225"] Du har ju redan hört det i den tidigare tråden... Den optimala skidan för att klara precis allting skulle jag säga är Moment Bibby Pro 190. Du väger visserligen några kilo mer än jag gör och det är möjligt att du skulle kunna behöva en något mer bastant skida av den anledningen. Men eftersom du samtidigt vill kunna leka i skogen och köra BC-jibb så har jag svårt att se att så många skidor slår den. Dock upplevde jag stor skillnad på den bibby-modellen som finns i 186 och 196 cm. Den modellen uppför sig helt annorlunda. Jag gillar dock inte pintail överlag så det kan ju vara en förklaring. Den näst bästa skidan jag har kört är förra vinterns Katana och den är helt suverän överallt. Den är fascinerande lättsvängd trots sin vikt men Bibbyn är strået vassare i trång terräng och betydligt mer lekfullt bygge. Dessutom är inte Bibbyn långt efter när det kommer till att köra storslalom-svängar i full fart nerför en hård och fin pist heller. Jag har själv ställt ungefär samma fråga som du nu gör [url=https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=81678]här[/url] Efter den tråden hade jag helt beslutat att köra vidare med mina Katana, men efter ett test av bibbyn insåg jag att det var värt att lägga ut pengarna på dem istället. Jag har verkligen inte ångrat mig. På ren is skulle jag nog dock fortfarande hellre ha ett par Katana under fötterna då isgreppet på dem är helt absurt bra. Men i alla andra fören vinner Bibby. För att försöka beskriva känslan så är den rejält spårvillig och kan hålla ett rejält skär på kant, dock går den alltid att slasha ut, när du vill. När föret är mjukt är den bra dämpad utan att bli nervös (som jag upplevde mina gamla S7or med betydligt kortare radie och kortare åkyta). Samtidigt är den enormt lättmanövrerad i skogen efter en rejäl dump. Den optimala kompromissen säger jag. Jag inser att det blev lite ostrukturerat här nu men säg till om du vill ha en mer utförlig beskrivning av den. Jag tar för givet att den dessutom är oförändrad till nästa år, eller vad säger Hasse? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya puderlagg - Hjälp tack!
Tillbaka
Topp