Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya puderlagg - Hjälp tack!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heinz_p" data-source="post: 948904" data-attributes="member: 43586"><p>Jag kan väl flika in lite här eftersom jag kör på / har kört på några av de skidor som tagits upp i tråden. Det gäller då 112RP, R2 och Kuro. Det verkar också som att vi har samma mål med åkningen. </p><p></p><p>112RP: Otroligt kompetent skida i pist och skogsåkning. Att den är så lätt gör den otroligt kvick och den känns väldigt krispig pga kolfiberkonstruktionen. Den är dock orolig i bristande snö samt går inte att droppa med. Detta beror på, precis som Carled har förklarat, att det är för lite av skidan att landa på. Den enorma tiprockern samtidigt som det är en 5-point gör att nosen aldrig sjunker, den blir istället kraftigt vikt uppåt i landningar och det blir tvärstopp. Gällande bristande snö så upplever jag den hooky, mitten på skidan sjunker men tippen gör det inte - varför det småstoppar lite då & då och jag kan inte lita på skidan. Detta sammantaget ledde till att jag i år tillade ett par R2:or i min garderob:</p><p></p><p>R2: Riktigt rolig skida, som det går att stå på med. Den funkar fint att droppa saker med, helt ok i skog och fantastisk på stora fält. Jag har mina monterade relativt långt bak i avseende på salomons referenser - vilket jag är väldigt glad för. Dock har jag otroligt mycket tail kvar på skidan. Detta ger ibland lite samma effekt som med 112orna, om du råkar trycka till lite för mycket med plösen i sväng så hakar skidan fast i lite bristande snö. Är dock överlag nöjd med denna skidans prestanda. </p><p></p><p>Kuro: Ja, vad ska man säga. Ett riktigt tåg, går som bara den överallt. Är väl inte den mest underhållande i pist, även om den är möjligt att kanta så orkar man knappt hålla den uppe på kant för att stanna sen när det börjar lufsa på. Käkar alla fören offpist till frukost och kan landa allt. Dock är den ingen skogsskida där det blir trångt och knixigt. Jag hade mina monterade med dukes och det gick ju att knata uppför också även om det behövdes lite mer pannben. Under en utbildning på keb så visade det sig att bara min ena stighud vägde ungefär lika mycket som guidens skida+bindning..</p><p></p><p>Jag vill även passa på att slå ett slag för Black Diamonds skidor. Har själv ett par Zealot som är lite mer av en chargeskida, inte så lekfulll men den är väldigt fart- och landningsstabil. Kanske du också ska kika på BD megawatt alternativt DPS Lotus 120?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heinz_p, post: 948904, member: 43586"] Jag kan väl flika in lite här eftersom jag kör på / har kört på några av de skidor som tagits upp i tråden. Det gäller då 112RP, R2 och Kuro. Det verkar också som att vi har samma mål med åkningen. 112RP: Otroligt kompetent skida i pist och skogsåkning. Att den är så lätt gör den otroligt kvick och den känns väldigt krispig pga kolfiberkonstruktionen. Den är dock orolig i bristande snö samt går inte att droppa med. Detta beror på, precis som Carled har förklarat, att det är för lite av skidan att landa på. Den enorma tiprockern samtidigt som det är en 5-point gör att nosen aldrig sjunker, den blir istället kraftigt vikt uppåt i landningar och det blir tvärstopp. Gällande bristande snö så upplever jag den hooky, mitten på skidan sjunker men tippen gör det inte - varför det småstoppar lite då & då och jag kan inte lita på skidan. Detta sammantaget ledde till att jag i år tillade ett par R2:or i min garderob: R2: Riktigt rolig skida, som det går att stå på med. Den funkar fint att droppa saker med, helt ok i skog och fantastisk på stora fält. Jag har mina monterade relativt långt bak i avseende på salomons referenser - vilket jag är väldigt glad för. Dock har jag otroligt mycket tail kvar på skidan. Detta ger ibland lite samma effekt som med 112orna, om du råkar trycka till lite för mycket med plösen i sväng så hakar skidan fast i lite bristande snö. Är dock överlag nöjd med denna skidans prestanda. Kuro: Ja, vad ska man säga. Ett riktigt tåg, går som bara den överallt. Är väl inte den mest underhållande i pist, även om den är möjligt att kanta så orkar man knappt hålla den uppe på kant för att stanna sen när det börjar lufsa på. Käkar alla fören offpist till frukost och kan landa allt. Dock är den ingen skogsskida där det blir trångt och knixigt. Jag hade mina monterade med dukes och det gick ju att knata uppför också även om det behövdes lite mer pannben. Under en utbildning på keb så visade det sig att bara min ena stighud vägde ungefär lika mycket som guidens skida+bindning.. Jag vill även passa på att slå ett slag för Black Diamonds skidor. Har själv ett par Zealot som är lite mer av en chargeskida, inte så lekfulll men den är väldigt fart- och landningsstabil. Kanske du också ska kika på BD megawatt alternativt DPS Lotus 120? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya puderlagg - Hjälp tack!
Tillbaka
Topp