Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya skidor, All mountain 60% offpist 40% pist Hjälp och tips uppskattas
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Valmgren" data-source="post: 1014775" data-attributes="member: 96738"><p>"kör hårt och aggressivt" och " leka runt.. ..butters " Går sällan bra ihop. Tycker att samtliga skidor är lite i det kortaste laget för att ha som allround med inriktning offpiste. Kör själv ett par CD3 som allround i alperna eller när det dumpar i Sverige. Kör "aggressivt" med dem men det är inget som jag skulle köra butters med, även om jag har en lekfull syn på berget när jag tar mig ned. </p><p></p><p>Sedan är det ganska stor skillnad på skidorna du räknat upp. </p><p>SFB är en 108mm midja lekfull jibbisch skida som jag personligen skulle ha i Sverige primärt men även till alperna om man är osäker på snötillgången. </p><p>Faction skidorna är båda 112mm vilket innebär att du tagit ett litet kliv upp i midjemått, självklart fungerar dem ypperligt i Sverige, men med den snötillgången vi har så skulle jag inte välja den om jag inte hade ett smalare alternativ, ex ett par pistskidor eller parkskidor. 3.zero verkar, i enlighet med rockerprofilen, vara en roligare skida när förhållandena är hårdare/stökiga då den har lite spann under foten vilket gör den lite poppigare (skulle jag gissa, ingen erf. av skidorna.)</p><p>Moment Bibbyn är ännu ett steg upp, 116mm vilket ligger i mitt spann för en alperna allrounder men inget som jag skulle dra runt i Sverige en säsong, om jag inte visste att det skulle bli mycket puderåkande. självklart en grymt härlig skida som fungerar till det mesta, men skulle isåfall vilja ha en skida som fungerar dem tråkiga dagarna med slask och is. </p><p></p><p>Så jag skulle fundera på vart du lägger mest tid, i alperna och jagar puder, i Sverige och jagar puder, eller i Sverige/alperna som en turist som gillar att åka skidor och gillar att köra vid sidan om backen. </p><p>Bindningsvalet är svårt då vi inte vet "kvalitén" på din åkning eller vilken erfarenhet du sitter på. Men för en allround skida skulle jag köra Griffon om det är ditt enda val, annars skulle jag valt en Salomon 14 Driver då jag föredrar den bindningstypen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Valmgren, post: 1014775, member: 96738"] "kör hårt och aggressivt" och " leka runt.. ..butters " Går sällan bra ihop. Tycker att samtliga skidor är lite i det kortaste laget för att ha som allround med inriktning offpiste. Kör själv ett par CD3 som allround i alperna eller när det dumpar i Sverige. Kör "aggressivt" med dem men det är inget som jag skulle köra butters med, även om jag har en lekfull syn på berget när jag tar mig ned. Sedan är det ganska stor skillnad på skidorna du räknat upp. SFB är en 108mm midja lekfull jibbisch skida som jag personligen skulle ha i Sverige primärt men även till alperna om man är osäker på snötillgången. Faction skidorna är båda 112mm vilket innebär att du tagit ett litet kliv upp i midjemått, självklart fungerar dem ypperligt i Sverige, men med den snötillgången vi har så skulle jag inte välja den om jag inte hade ett smalare alternativ, ex ett par pistskidor eller parkskidor. 3.zero verkar, i enlighet med rockerprofilen, vara en roligare skida när förhållandena är hårdare/stökiga då den har lite spann under foten vilket gör den lite poppigare (skulle jag gissa, ingen erf. av skidorna.) Moment Bibbyn är ännu ett steg upp, 116mm vilket ligger i mitt spann för en alperna allrounder men inget som jag skulle dra runt i Sverige en säsong, om jag inte visste att det skulle bli mycket puderåkande. självklart en grymt härlig skida som fungerar till det mesta, men skulle isåfall vilja ha en skida som fungerar dem tråkiga dagarna med slask och is. Så jag skulle fundera på vart du lägger mest tid, i alperna och jagar puder, i Sverige och jagar puder, eller i Sverige/alperna som en turist som gillar att åka skidor och gillar att köra vid sidan om backen. Bindningsvalet är svårt då vi inte vet "kvalitén" på din åkning eller vilken erfarenhet du sitter på. Men för en allround skida skulle jag köra Griffon om det är ditt enda val, annars skulle jag valt en Salomon 14 Driver då jag föredrar den bindningstypen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya skidor, All mountain 60% offpist 40% pist Hjälp och tips uppskattas
Tillbaka
Topp