Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
nya skidor eller bara nya binningar ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="e98ee" data-source="post: 1316828" data-attributes="member: 152166"><p>Hallå,</p><p></p><p>Har återigen fastnat lite i uppdateringsträsket.</p><p></p><p>Min setup idag ser ut så här:</p><p>* Pjäxor: Technica Cochice 130</p><p>* skidor 1: Nordica Enforcer 100, 179 cm med Atomic warden</p><p> - Älskar dom, ska inte bort för allt smör i småland</p><p> - används för 70/30 Pist/offpist</p><p>* skidor 2: Rossignol super 7 180 cm med barker baron epf</p><p> - används för 80/20 offpist/pist</p><p> - det är här uppgraderingen kommer in</p><p></p><p>Jag är relativt liten med mina 175cm/70kg. Din ställd på 8. Upplever inga problem med tjuvutlösningar etc</p><p></p><p>Har bestämt mig för att i alla fall byta bindningar till (duke pt/shift/tecton), Lutar åt shift nu men det verkar ändras från dag till dag, timme till timme etc</p><p></p><p>Den stora frågan är om det är dags att byta skidor oxå?</p><p></p><p>super 7:</p><p>[URL unfurl="true"]https://www.freeride.se/prylar/skidor/rossignol-super-7.html[/URL]</p><p><strong>Årsmodell:</strong> 2016</p><p><strong>Mått (Nos/Midja/Bak):</strong> 140/116/130 mm </p><p><strong>Svängradie:</strong> 20.00 m </p><p><strong>Vikt:</strong> 2100 gram (188 cm)</p><p></p><p>Gillar egentligen skidorna och är nöjd med dom, men vet inte om det beror på att jag inte vet bättre. Dom är trots allt 8-9 år. Hur mycket har hänt på skidfronten sedan dess ?</p><p></p><p>vad jag gillar med dom:</p><p> * Flyter mycket bra i lössnö, 40cm Japow är inga problem</p><p> * Lätta att hantera i skogen etc, svänger på en femöring</p><p> * Förlåtande i varierand snö och mjuka pucklar</p><p> * Carvar ok i lösare pist</p><p> * ok vikt att tura med (i alla fall om jag byter bindning)</p><p></p><p>vad jag INTE gillar</p><p> * kantgreppet i hård/isig pist</p><p> * Fladdrig tip i högre hastighet</p><p> * har en tendens att "vika sig" i hårda pucklar</p><p></p><p>Jag åker mest i Alperna, men kört 2 turer till Japan.</p><p>Inga superlånga hiker</p><p></p><p>Skulle jag byta så är det till något med liknande karraktär. </p><p> * bra flyt</p><p> * förlåtande vid varierande snö</p><p> * snabb-och lättsvängda i skog</p><p> * Har inget behov av en stora-bergs-charger som pljöer igenom allt</p><p> * Inga höga drops etc.</p><p> * midja (mellan 114-120 ?), vill ha en del diff till mina enforcer</p><p></p><p>Har sneglat lite på Salomon QST-X och Atomic Bent chetler 120</p><p></p><p>Så till dom egenliga frågorna:</p><p>(1) Är det lönt att köpa nya skidor ? vad har hänt med utvecklingen på den här typen av skida ? vad kan man förvänta sig för uppgradering ?</p><p> -- förutom det givna svaret att fler sidor är alltid bra, vill inte köpa nytt om jag inte får rejäl uppgradering.</p><p>(2) Vilka skidor Passar min beskrivning ?</p><p></p><p>Allt gott</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="e98ee, post: 1316828, member: 152166"] Hallå, Har återigen fastnat lite i uppdateringsträsket. Min setup idag ser ut så här: * Pjäxor: Technica Cochice 130 * skidor 1: Nordica Enforcer 100, 179 cm med Atomic warden - Älskar dom, ska inte bort för allt smör i småland - används för 70/30 Pist/offpist * skidor 2: Rossignol super 7 180 cm med barker baron epf - används för 80/20 offpist/pist - det är här uppgraderingen kommer in Jag är relativt liten med mina 175cm/70kg. Din ställd på 8. Upplever inga problem med tjuvutlösningar etc Har bestämt mig för att i alla fall byta bindningar till (duke pt/shift/tecton), Lutar åt shift nu men det verkar ändras från dag till dag, timme till timme etc Den stora frågan är om det är dags att byta skidor oxå? super 7: [URL unfurl="true"]https://www.freeride.se/prylar/skidor/rossignol-super-7.html[/URL] [B]Årsmodell:[/B] 2016 [B]Mått (Nos/Midja/Bak):[/B] 140/116/130 mm [B]Svängradie:[/B] 20.00 m [B]Vikt:[/B] 2100 gram (188 cm) Gillar egentligen skidorna och är nöjd med dom, men vet inte om det beror på att jag inte vet bättre. Dom är trots allt 8-9 år. Hur mycket har hänt på skidfronten sedan dess ? vad jag gillar med dom: * Flyter mycket bra i lössnö, 40cm Japow är inga problem * Lätta att hantera i skogen etc, svänger på en femöring * Förlåtande i varierand snö och mjuka pucklar * Carvar ok i lösare pist * ok vikt att tura med (i alla fall om jag byter bindning) vad jag INTE gillar * kantgreppet i hård/isig pist * Fladdrig tip i högre hastighet * har en tendens att "vika sig" i hårda pucklar Jag åker mest i Alperna, men kört 2 turer till Japan. Inga superlånga hiker Skulle jag byta så är det till något med liknande karraktär. * bra flyt * förlåtande vid varierande snö * snabb-och lättsvängda i skog * Har inget behov av en stora-bergs-charger som pljöer igenom allt * Inga höga drops etc. * midja (mellan 114-120 ?), vill ha en del diff till mina enforcer Har sneglat lite på Salomon QST-X och Atomic Bent chetler 120 Så till dom egenliga frågorna: (1) Är det lönt att köpa nya skidor ? vad har hänt med utvecklingen på den här typen av skida ? vad kan man förvänta sig för uppgradering ? -- förutom det givna svaret att fler sidor är alltid bra, vill inte köpa nytt om jag inte får rejäl uppgradering. (2) Vilka skidor Passar min beskrivning ? Allt gott [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
nya skidor eller bara nya binningar ?
Tillbaka
Topp