Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya skidor, slipning vallning?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 1007226" data-attributes="member: 12483"><p>Det beror helt vilken ambitionsnivå du har. Dom där fina små SL-carverlaggarna har sannolikt rätt bra slipning från fabrik, typ 88 grader sida/ 0,5 grader hängning, men du kan känna med nageln på skärpan. Känns dom ok så kör!</p><p></p><p>Mina senaste SL-carvers skulle varit slipade som jag nämnde ovan enligt bifogad dokumentation, men dom var både rätt slöa och inte med den sidovinkel som angavs. Jag satte upp dom i bänken och slipade dom som jag ville ha dom (87 gr/ 0,5 gr), det tog inte många minuter (nya grejor!) och sen visste jag vad jag hade på fötterna. </p><p>Jag anser att ett par SL-carver ska vara vassa hela kanten, har inte märkt några nackdelar med det. Jag är tveksam till att slöa till kanterna i ändarna (möjligen på GS-lagg, på fartskidor - ja) . </p><p></p><p>Klart man ska valla! Leveransvallan är ju ett enkelt skyddsskikt. Grunda med t ex en ganska hård lågfluorvalla (-4 - -10, kanske) under lång tid (>15 min/skida), med ett inte för varmt järn. Ett för varmt järn kan bränna din nya fina belag, tråkigt! Låt dom svalna och sickla och borsta. Lägg sen om du vill på på "dagsvallan", dvs det du tänker åka på den dagen, sickla och borsta. Beundra det silkesmjuka svagt glänsande belaget, och känn dig nöjd över ett väl utfört arbete!</p><p></p><p>Sen var det den lilla detaljen med åkningen då...</p><p>Bra klös i dom där!</p><p></p><p>God afton , önskar</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 1007226, member: 12483"] Det beror helt vilken ambitionsnivå du har. Dom där fina små SL-carverlaggarna har sannolikt rätt bra slipning från fabrik, typ 88 grader sida/ 0,5 grader hängning, men du kan känna med nageln på skärpan. Känns dom ok så kör! Mina senaste SL-carvers skulle varit slipade som jag nämnde ovan enligt bifogad dokumentation, men dom var både rätt slöa och inte med den sidovinkel som angavs. Jag satte upp dom i bänken och slipade dom som jag ville ha dom (87 gr/ 0,5 gr), det tog inte många minuter (nya grejor!) och sen visste jag vad jag hade på fötterna. Jag anser att ett par SL-carver ska vara vassa hela kanten, har inte märkt några nackdelar med det. Jag är tveksam till att slöa till kanterna i ändarna (möjligen på GS-lagg, på fartskidor - ja) . Klart man ska valla! Leveransvallan är ju ett enkelt skyddsskikt. Grunda med t ex en ganska hård lågfluorvalla (-4 - -10, kanske) under lång tid (>15 min/skida), med ett inte för varmt järn. Ett för varmt järn kan bränna din nya fina belag, tråkigt! Låt dom svalna och sickla och borsta. Lägg sen om du vill på på "dagsvallan", dvs det du tänker åka på den dagen, sickla och borsta. Beundra det silkesmjuka svagt glänsande belaget, och känn dig nöjd över ett väl utfört arbete! Sen var det den lilla detaljen med åkningen då... Bra klös i dom där! God afton , önskar Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya skidor, slipning vallning?
Tillbaka
Topp