Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
nya skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 502580" data-attributes="member: 13863"><p>Hej!</p><p></p><p>Valet av skidlängd beror helt och hållet på vilken skida du väljer. Själv väger jag in på 92 kg (utan kläder) och kör på skidor med längderna 165, 182 och 192 cm.</p><p></p><p>Din vikt gör att du bör titta på de mer avancerade (läs dyrare) skidorna i respektive fabrikants sortiment. Dessa skidor har i allmänhet en mer avancerad uppbyggnad och tål en tungviktare som du (och jag).</p><p></p><p>Jag uppfattar det som du vill ha en allroundskida som fungerar bra i både pist och offpist. Då faller direkt kortsvängsskidorna bort (slalomskidor med 12-13 m svängradie). Utan vad du bör titta på är en skida med en svängradie på mellan 17 och 21 meter och en midja på omkring 80 mm. Men se det här bara som ett riktmärke, mina Hendryx Purple Haze är utmärkta allroundskidor med en midja på 113 mm ...</p><p></p><p>Med tanke på din vikt bör du välja en förhållandevis lång skida som normalt är styvare än en kort av samma modell. En viss hänsyn måste även tas till din längd, men jag skulle tro att en skida mellan 180 och 190 cm kan vara rätt.</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 502580, member: 13863"] Hej! Valet av skidlängd beror helt och hållet på vilken skida du väljer. Själv väger jag in på 92 kg (utan kläder) och kör på skidor med längderna 165, 182 och 192 cm. Din vikt gör att du bör titta på de mer avancerade (läs dyrare) skidorna i respektive fabrikants sortiment. Dessa skidor har i allmänhet en mer avancerad uppbyggnad och tål en tungviktare som du (och jag). Jag uppfattar det som du vill ha en allroundskida som fungerar bra i både pist och offpist. Då faller direkt kortsvängsskidorna bort (slalomskidor med 12-13 m svängradie). Utan vad du bör titta på är en skida med en svängradie på mellan 17 och 21 meter och en midja på omkring 80 mm. Men se det här bara som ett riktmärke, mina Hendryx Purple Haze är utmärkta allroundskidor med en midja på 113 mm ... Med tanke på din vikt bör du välja en förhållandevis lång skida som normalt är styvare än en kort av samma modell. En viss hänsyn måste även tas till din längd, men jag skulle tro att en skida mellan 180 och 190 cm kan vara rätt. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
nya skidor
Tillbaka
Topp