Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
nya skidor
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 502611" data-attributes="member: 83225"><p>Skidlängder är helt omöjligt att föreslå nästan. Jag är lite som mountain man här och har olika skidor. JAg har ett par på 190cm och ett par på 160. Allt beror på vad du vill göra. Eftersom carvingskidor har olika beteenden och svängradier så blir modell och längd väldigt viktigt. Om jag vill åka på rena skärande kortsvängar plockar jag ut mina atomic sl9 på 160 cm. De har en radie på 11m. Då jäklar svänger det. Vill jag däremot cruisa runt i pisten eller åka offpist tar jag ut mina 190cm Völkl Gotama. De har en radie på 29 meter. Det är två helt skilda världar. Det jag vill komma till är att du bör prova lite varierade skidor för att få en idé om vilken typ du vill ha. Testa att hyra första gången nu annars, så kan du byta runt lite och få en idé om vilken radie du trivs med och så...</p><p></p><p>Sen när det kommer till att kunna använda skidor i olika fören så blir ju allt en kompromiss. Midjemåttet spelar ju ganska stor roll. Men samma sak där, hyr och testa så ser du vilken typ av skida du trivs bäst med. Vill man smiska pist så är ju egentligen en midja nere på 65mm att föredra (tycker jag iaf) men en sån skida blir också väldigt "orolig" och vill svänga hela tiden så går inte att koppla av alls. Har man en bredare midja blir skidan segare från kant till kant men samtidigt lite lugnare. Men som sagt, man måste prova olika...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 502611, member: 83225"] Skidlängder är helt omöjligt att föreslå nästan. Jag är lite som mountain man här och har olika skidor. JAg har ett par på 190cm och ett par på 160. Allt beror på vad du vill göra. Eftersom carvingskidor har olika beteenden och svängradier så blir modell och längd väldigt viktigt. Om jag vill åka på rena skärande kortsvängar plockar jag ut mina atomic sl9 på 160 cm. De har en radie på 11m. Då jäklar svänger det. Vill jag däremot cruisa runt i pisten eller åka offpist tar jag ut mina 190cm Völkl Gotama. De har en radie på 29 meter. Det är två helt skilda världar. Det jag vill komma till är att du bör prova lite varierade skidor för att få en idé om vilken typ du vill ha. Testa att hyra första gången nu annars, så kan du byta runt lite och få en idé om vilken radie du trivs med och så... Sen när det kommer till att kunna använda skidor i olika fören så blir ju allt en kompromiss. Midjemåttet spelar ju ganska stor roll. Men samma sak där, hyr och testa så ser du vilken typ av skida du trivs bäst med. Vill man smiska pist så är ju egentligen en midja nere på 65mm att föredra (tycker jag iaf) men en sån skida blir också väldigt "orolig" och vill svänga hela tiden så går inte att koppla av alls. Har man en bredare midja blir skidan segare från kant till kant men samtidigt lite lugnare. Men som sagt, man måste prova olika... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
nya skidor
Tillbaka
Topp