Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
nya stålkanter och "enkelt" underhåll av kanter
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Linearob13" data-source="post: 492465" data-attributes="member: 87302"><p>Hej,</p><p></p><p>Kul att läsa lite olika åsikter om underhållet av skidor/brädor. Själv brukar jag vara ganska noga med underhållet tycker jag. Hoppas det ger någonting att läsa hur jag brukar göra!</p><p></p><p>För det första så åker jag helst friåkning på skidor/snowboard men trots allt blir det ju ganska mycket pist så jag vill definitivt kunna få bra skär också.</p><p></p><p>1. Jag brukar lägga skidorna/brädan med belaget uppåt mellan två träbockar, men det finns kommersiella hållare som fäster skidan vertikalt vilket är en fördel. Jag brukar lägga på valla på belaget innan jag slipar eftersom det ger lite skydd och jag har inte upplevt det som en nackdel för att få presicion vid slipningen, dock sicklar jag av det värsta först.</p><p></p><p>2. Jag brukar undersöka kanterna efter skador, och känna med nageln efter utstickande kanter "flikar" s.k grader. Om det finns sådana på undersidan av stålkanten så tar jag ned dem med en fil, med en liten vinkel fast utan att komma åt belaget.</p><p></p><p>Utsidan av stålkanterna slipar jag med hjälp av en filhållare likt de som beskrivits av andra (min är av märket Toko). Oftast behöver jag inte fila speciellt mycket utan några drag brukar räcka. Jag brukar borsta belaget lite snabbt mellan dragen så att man inte råkar köra fast metallspån i det vid nästa drag. Det är bra om man kan ställa in filens angreppsvinkel på det verktyg man köper. Jag använder 89 grader till allt, men tror definitivt på 88 till dem som kör mest i pisten. Som jag ser det blir stålkanten mindre hålbar med brantare vinkel, greppet ökar, och även friktionen eftersom kanten skär ned mer desto brantare vinkeln är.</p><p></p><p>3. Jag tar sedan ett grovt diamantbryne (nummer 100-200) och fäster det i filguiden. Jag brukar blöta det men är inte helt säker att det behövs. Om man slipar t.ex. sten med ett diamantverktyg behövs vattnet för kylning av den anledningen, som jag förstått det, att inte mellanmassan ska mjukas upp och diamantkornen lossna. Jag tycker inte att mitt diamantbryne blir varmt alls.</p><p></p><p>Byter sedan till ett finare bryne (nummer 400) och fortsätter på samma sätt tills kanten känns fin. Om man är riktigt noga finns brynen på nummer 600 och även upp emot 1000 men jag misstänker att det är overkill för de flesta. För mig är anledningen till att jag alls använder bryne att göra kanten mer motståndskraftig mot skador, men det blir ju även lägre friktion och bättre grepp.</p><p></p><p>4. Slutligen brukar jag ta en fin fil och runda av kanten både fram och bak på båda sidorna av skidan/brädan. Fram innebär det kanske upp emot 10 cm på det bredaste stället varav kanske 3cm upp emot nosen och 7cm nedåt skidan/brädan. Bak innebär det ca 5cm varav 2 cm bakåt mot tailen och 3 cm framåt mot skidan/brädan. Jag tycker det ger bättre egenskaper; Dels lättare att svänga och mindre tendens till att få hugg. Enligt min uppfattning försämras inte greppet av detta, men kanske kan en race-åkare vara av en annan åsikt. En annan fördel som jag ser med detta är att kanten blir mindre benägen att skadas på dessa delar, som faktiskt tar emot smällar ibland!</p><p></p><p>Slutligen är det ett tips att ha med filguiden i bilen så att man kan fixa till det värsta snabbt om det blir skador. Det blir självklart mer behov att slipa om man åker mycket. Jag har aldrig upplevt detta regelbundna underhåll som ett stort slitage på grejernar men jag åker inte exceptionellt mycket, ca 30 dagar per år.</p><p></p><p>Hoppas det var till nytta för någon!</p><p></p><p>/Rob</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Linearob13, post: 492465, member: 87302"] Hej, Kul att läsa lite olika åsikter om underhållet av skidor/brädor. Själv brukar jag vara ganska noga med underhållet tycker jag. Hoppas det ger någonting att läsa hur jag brukar göra! För det första så åker jag helst friåkning på skidor/snowboard men trots allt blir det ju ganska mycket pist så jag vill definitivt kunna få bra skär också. 1. Jag brukar lägga skidorna/brädan med belaget uppåt mellan två träbockar, men det finns kommersiella hållare som fäster skidan vertikalt vilket är en fördel. Jag brukar lägga på valla på belaget innan jag slipar eftersom det ger lite skydd och jag har inte upplevt det som en nackdel för att få presicion vid slipningen, dock sicklar jag av det värsta först. 2. Jag brukar undersöka kanterna efter skador, och känna med nageln efter utstickande kanter "flikar" s.k grader. Om det finns sådana på undersidan av stålkanten så tar jag ned dem med en fil, med en liten vinkel fast utan att komma åt belaget. Utsidan av stålkanterna slipar jag med hjälp av en filhållare likt de som beskrivits av andra (min är av märket Toko). Oftast behöver jag inte fila speciellt mycket utan några drag brukar räcka. Jag brukar borsta belaget lite snabbt mellan dragen så att man inte råkar köra fast metallspån i det vid nästa drag. Det är bra om man kan ställa in filens angreppsvinkel på det verktyg man köper. Jag använder 89 grader till allt, men tror definitivt på 88 till dem som kör mest i pisten. Som jag ser det blir stålkanten mindre hålbar med brantare vinkel, greppet ökar, och även friktionen eftersom kanten skär ned mer desto brantare vinkeln är. 3. Jag tar sedan ett grovt diamantbryne (nummer 100-200) och fäster det i filguiden. Jag brukar blöta det men är inte helt säker att det behövs. Om man slipar t.ex. sten med ett diamantverktyg behövs vattnet för kylning av den anledningen, som jag förstått det, att inte mellanmassan ska mjukas upp och diamantkornen lossna. Jag tycker inte att mitt diamantbryne blir varmt alls. Byter sedan till ett finare bryne (nummer 400) och fortsätter på samma sätt tills kanten känns fin. Om man är riktigt noga finns brynen på nummer 600 och även upp emot 1000 men jag misstänker att det är overkill för de flesta. För mig är anledningen till att jag alls använder bryne att göra kanten mer motståndskraftig mot skador, men det blir ju även lägre friktion och bättre grepp. 4. Slutligen brukar jag ta en fin fil och runda av kanten både fram och bak på båda sidorna av skidan/brädan. Fram innebär det kanske upp emot 10 cm på det bredaste stället varav kanske 3cm upp emot nosen och 7cm nedåt skidan/brädan. Bak innebär det ca 5cm varav 2 cm bakåt mot tailen och 3 cm framåt mot skidan/brädan. Jag tycker det ger bättre egenskaper; Dels lättare att svänga och mindre tendens till att få hugg. Enligt min uppfattning försämras inte greppet av detta, men kanske kan en race-åkare vara av en annan åsikt. En annan fördel som jag ser med detta är att kanten blir mindre benägen att skadas på dessa delar, som faktiskt tar emot smällar ibland! Slutligen är det ett tips att ha med filguiden i bilen så att man kan fixa till det värsta snabbt om det blir skador. Det blir självklart mer behov att slipa om man åker mycket. Jag har aldrig upplevt detta regelbundna underhåll som ett stort slitage på grejernar men jag åker inte exceptionellt mycket, ca 30 dagar per år. Hoppas det var till nytta för någon! /Rob [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
nya stålkanter och "enkelt" underhåll av kanter
Tillbaka
Topp