Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
"Nya" tekniken, tänker jag rätt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="publisher" data-source="post: 1035807" data-attributes="member: 141497"><p>Hej alla kunniga vänner där ute!</p><p></p><p>Kort om mig</p><p>35-ish år</p><p>196cm</p><p>96kg (nybajsad)</p><p>gubbknän</p><p></p><p>Skidor</p><p>Salomon Q115 188cm</p><p>K2 Hardside 181cm</p><p>Elan FIS WC SL 165cm</p><p></p><p>Lärde mig åka skidor som 4-åring och åkte mycket som barn och ungdom, självlärd i stor utsträckning. Gick över till snowboard -94 och körde uteslutande snowboard till -02. Då falnade intresset och jag hade uppehåll några år. Sen tog jag upp åkningen igen för några år sedan och fastnade helt! </p><p></p><p>På pistskidor åker jag obehindrat i all fart i alla backar och alla underlag (körde full satsning i lundsrappet på juldagen, tö som frusit, hela åre var en hög blå-is) Men är i behov av att kunna lita på kantgreppet för att satsa.</p><p></p><p>I Off-pist åker jag allt utom couloirer men har haft svårt att köra de bredare skidorna i pist, inte lyckats hålla kantgreppet och inte vågat lita på utrustningen. </p><p></p><p>Nu har jag försökt att pröva många olika sätt att bemästra de bredare skidorna och tror mig vara inne på rätt spår, i alla fall en känsla som jag tycker funkar för mig. </p><p></p><p>I stället för att initiera sväng med klassiskt plöstryck så tänker jag mer "hockeysväng" för mig betyder det att jag startar sväng med att kanta skidorna och sedan sätta tryck med hela foten mot skidan - märker då att ju hårdare tryck jag sätter desto snabbare svänger skidan! I pist känns det som man kan sätta lite plöstryck, men utan någon större verkan (annat än att man kan känna viss risk att ramla över spetsarna). </p><p></p><p>Nu undrar jag ödmjukt om jag kan vara något på spåret? Eller har jag vaggat mig själv i falsk trygghet och bör tänka om snarast!?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="publisher, post: 1035807, member: 141497"] Hej alla kunniga vänner där ute! Kort om mig 35-ish år 196cm 96kg (nybajsad) gubbknän Skidor Salomon Q115 188cm K2 Hardside 181cm Elan FIS WC SL 165cm Lärde mig åka skidor som 4-åring och åkte mycket som barn och ungdom, självlärd i stor utsträckning. Gick över till snowboard -94 och körde uteslutande snowboard till -02. Då falnade intresset och jag hade uppehåll några år. Sen tog jag upp åkningen igen för några år sedan och fastnade helt! På pistskidor åker jag obehindrat i all fart i alla backar och alla underlag (körde full satsning i lundsrappet på juldagen, tö som frusit, hela åre var en hög blå-is) Men är i behov av att kunna lita på kantgreppet för att satsa. I Off-pist åker jag allt utom couloirer men har haft svårt att köra de bredare skidorna i pist, inte lyckats hålla kantgreppet och inte vågat lita på utrustningen. Nu har jag försökt att pröva många olika sätt att bemästra de bredare skidorna och tror mig vara inne på rätt spår, i alla fall en känsla som jag tycker funkar för mig. I stället för att initiera sväng med klassiskt plöstryck så tänker jag mer "hockeysväng" för mig betyder det att jag startar sväng med att kanta skidorna och sedan sätta tryck med hela foten mot skidan - märker då att ju hårdare tryck jag sätter desto snabbare svänger skidan! I pist känns det som man kan sätta lite plöstryck, men utan någon större verkan (annat än att man kan känna viss risk att ramla över spetsarna). Nu undrar jag ödmjukt om jag kan vara något på spåret? Eller har jag vaggat mig själv i falsk trygghet och bör tänka om snarast!? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
"Nya" tekniken, tänker jag rätt?
Tillbaka
Topp