Nya teleskopstavar

klassy

Aktiv medlem
Nya teleskopstavar
Jag såg
@vattendroppe's inlägg om hans svindyra teleskopstavar av högsta kvalitet, och kom på att jag behöver köpa nya stavar.

Jag har ett par Armada Carbon T.L teleskopstavar i kolfiber som jag är toknöjd med, men känner att kolfiber är lite för ömtåligt för mitt dagliga bruk. Därför har jag bestämt mig för att köpa nya stavar och använda mina kolfiberstavar för toppturerna.

Teleskopstavar is the shit, så jag kommer köpa ett till par, men i det lite mer tåliga aluminium den här gången.

Några alternativ jag funderar på:
Line Pollard's Paint Brush
Scoot Riot+

Sedan skulle jag vilja höra lite tips från er!

Hållbara teleskopstavar alltså!

Nya teleskopstavar
150 spänn paret, för det kan jag ta att jag behöver fippla lite för att få dem vettiga ;)

För lite stavtips så är i princip alla BDstavar rejält tåliga. Har misshandlat mina razor carbon bra jävla rejält, men tyvärr har de börjat spricka vid ena flicklocket, så de drar på sin sista suck. Har övervägt om jag ska försöka kontursåga ut en ny "slot" lite högre upp för att ge dem lite mer liv dock!

(Alternativt köpa ett par traverse i alu och använda som reservdelar)

Senast ändrad:
Nya teleskopstavar
Vattendroppe sa:
150 spänn paret, för det kan jag ta att jag behöver fippla lite för att få dem vettiga ;)

För lite stavtips så är i princip alla BDstavar rejält tåliga. Har misshandlat mina razor carbon bra jävla rejält, men tyvärr har de börjat spricka vid ena flicklocket, så de drar på sin sista suck. Har övervägt om jag ska försöka kontursåga ut en ny "slot" lite högre upp för att ge dem lite mer liv dock!

(Alternativt köpa ett par traverse i alu och använda som reservdelar)
Hehe jag förstår helt, en vän till mig köpte också ett par sådana, som gick av efter några dagar bara :lol:

Jag är ett stort fan av BD-prylar så ska kolla in dem!
Vid första ögonkast så ser ju handtagen på deras stavar inte så sköna ut.. Liknar racestavar, eller vad man nu ska kalla det.

Nya teleskopstavar
Jag har ett spar svindyra Kompardell som förvisso är väldigt lätta och har bra handtag, men har fått byta ut en av kolfiber-nederdelarna en gång... De känns som många säger lite omtåliga, men har också slutat använta dem i systemet. På topptur är de dock grymma.

Jag har fått upp ögonen lite för Black Crows stavar, gillar handtagen och de känns väldigt stabila.
Black Crows Duos Freebird Poles

En annan sak med stavar.... Handremmen vara eller icke vara. Efter långa diskusioner med brorsan, som hävdar att i USA där får man lära sig att åka utan remmar för att de ska förvinna om du ramlar eller hamnar i en lavin, så skar jag bort mina förra säsongen.

Vad gör ni med remmarna?

Nya teleskopstavar
Det känns läskigt utan remmar så ja använder dem fast på tillräckligt stor ögla för att handen ska åka ur om staven fastnar.

Nya teleskopstavar
Själv avskyr jag black crows handtag, men det är ju tur att det finns andra som är potentiella kunder ;)

Jag plockar bort mina handledsremmar, inte använt dem på bra många år. Själv fick jag lära mig att åka utan handledsremmar här i norden för en herrans massa år sen av just den anledningen, även fransoser har påpekat samma sak, så det är ingenting som uteslutande lärs ut i staterna.

Nya teleskopstavar

@Blide de har inga stavar som är helt i alu?
Stort fan av de minimala och neutrala handtagen!

Jag kör med handledsremmar, gött i liften, men i en crash så tappar man ju dem ändå. Kanske man ska ta bort handledsremmarna och sätta sig på stavarna i liften istället.

Hit me with the aluminum poles!

Nya teleskopstavar
Eftersom jag gillar de neutrala handtagen som inte är utformade att sitta bra i handen, så blir det ett par Atomic Backland FR!

Tack för tipsen allesammans!

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp