Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Nya telisskidor all mountain - förslag
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Willnebeast" data-source="post: 1202011" data-attributes="member: 172318"><p>Hej igen,</p><p>Nu i veckan hyrde jag först ett par Armada Invictus med Rottefella Freedom bindning och testkörde i Trysil. Det är min sämsta telemarkdag någonsin. Första dagen med NTN efter 24 år på 75mm. Skidan svarade inte. Bindningen var otroligt stel och följde inte med alls även fast jag vred på de blå fjädrarna. Fruktansvärt.</p><p>Men dagen efter kom mina nya skidor, Icelantic Sabre 89mm med Outlaw X bindning från 22Designs, till Malung. Efter 12 mil i bil hade jag 2 fantastiska dagar i Stöten. Skidan är fantastisk i pist och funkade i lössnö. Bindingen är i princip 100% outstanding (step-in med skidbroms krävde lite träning). Rottefella bindningen är inte i närheten av Outlaw X. Här har man en binding med stabilitet som jag aldrig tidigare har haft med mina Rottefella Cobra R8 samtidigt som de är smidiga och följsamma så att man behåller 75mm känslan. Inga problem med varken hög eller låg telisställning. Skida har bra grepp både i lös terräng och på is.</p><p>Jag trodde aldrig att kombination bindning & skida kan spela så stor roll. För mig finns ingen tvekan byt till NTN och Outlaw X. Icelantic Sabre skidan är grym och klart bättre än mina Cham 87or. Jag är en 1,77m, väger 78 kg och kör på 174cm. </p><p>Se hur det ser ut [MEDIA=youtube]h5icJjd0Mjc[/MEDIA]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Willnebeast, post: 1202011, member: 172318"] Hej igen, Nu i veckan hyrde jag först ett par Armada Invictus med Rottefella Freedom bindning och testkörde i Trysil. Det är min sämsta telemarkdag någonsin. Första dagen med NTN efter 24 år på 75mm. Skidan svarade inte. Bindningen var otroligt stel och följde inte med alls även fast jag vred på de blå fjädrarna. Fruktansvärt. Men dagen efter kom mina nya skidor, Icelantic Sabre 89mm med Outlaw X bindning från 22Designs, till Malung. Efter 12 mil i bil hade jag 2 fantastiska dagar i Stöten. Skidan är fantastisk i pist och funkade i lössnö. Bindingen är i princip 100% outstanding (step-in med skidbroms krävde lite träning). Rottefella bindningen är inte i närheten av Outlaw X. Här har man en binding med stabilitet som jag aldrig tidigare har haft med mina Rottefella Cobra R8 samtidigt som de är smidiga och följsamma så att man behåller 75mm känslan. Inga problem med varken hög eller låg telisställning. Skida har bra grepp både i lös terräng och på is. Jag trodde aldrig att kombination bindning & skida kan spela så stor roll. För mig finns ingen tvekan byt till NTN och Outlaw X. Icelantic Sabre skidan är grym och klart bättre än mina Cham 87or. Jag är en 1,77m, väger 78 kg och kör på 174cm. Se hur det ser ut [MEDIA=youtube]h5icJjd0Mjc[/MEDIA] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Nya telisskidor all mountain - förslag
Tillbaka
Topp