Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Nya telisskidor all mountain - förslag
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Willnebeast" data-source="post: 1202057" data-attributes="member: 172318"><p>Hejsan. Jag kör nu på Crispi EVO WC storlek mondo27,5. Jag har 269mm när jag mäter längden på foten. Blev perfekt. Tidigare har jag kört rätt så gamla Scarpa T1 Bumblebee i 75mm. Men Crispi pjäxan känns smalare vilket passar mina fötter. Verkar som att Scarpa blivit större/bredare medan Crispi blivit smalare. För 10-15 år sedan var det tydligen tvärtom. Crispi är dessutom nästa 0,5 kg lättare per sko än mina gamla!</p><p>Cripsi är enligt mig helt enkelt bekvämare och smidigare. Jag flyttade på spännena för att kunna dra åt ordentligt och då blev det kanon. Det är en rätt så styv pjäxa enligt de flesta åsikter. Men jag tycker att den funkar bättre. Kolla gärna på Absolute Telemark.com. Rene-Martin har många bra recensioner och filmer. Gällande pjäxor så går många över till Crispi EVO WC från Scarpa TX Pro. Tror att Crispi är styvare.</p><p>Jag har provat Scott Voodoo men de är inte något att ha enligt mig. Andra tycker säkert annorlunda.</p><p>Som rätt duktig 75 mm åkare så funkade det verkligen med Crispi och Outlaw X bindingen direkt. Känns lite som att åka 75mm men mycket stabilare och bättre. Man kan lättare kanta skidan, åka i högre farter och utan problem hänga med slalom carving-folket (varför det nu är viktigt?)</p><p>I filmen var det rätt flackt varvid jag inte satte i kanterna och tog ut carving svängar men det går busenkelt.</p><p>Min rekommendation är att köpa pjäxan och bindningen och sedan hitta skida efter det. Tänk dock på att det kan skilja mer än 1000-1800 kr på pjäxan beroende på varifrån du köper den (tips Telemark Pyrenees). Detsamma gäller Outlaw X bindningen. Kolla med Skidad.com. Skidbroms eller ej? Jag kollade lite extra på filmklipp och har nu lärt mig hur man ska hålla mot med staven och då går det hyfsat smidigt att göra step-in. Ska göra en film om det nästa gång jag är i backen. Återkom gärna med fler funderingar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Willnebeast, post: 1202057, member: 172318"] Hejsan. Jag kör nu på Crispi EVO WC storlek mondo27,5. Jag har 269mm när jag mäter längden på foten. Blev perfekt. Tidigare har jag kört rätt så gamla Scarpa T1 Bumblebee i 75mm. Men Crispi pjäxan känns smalare vilket passar mina fötter. Verkar som att Scarpa blivit större/bredare medan Crispi blivit smalare. För 10-15 år sedan var det tydligen tvärtom. Crispi är dessutom nästa 0,5 kg lättare per sko än mina gamla! Cripsi är enligt mig helt enkelt bekvämare och smidigare. Jag flyttade på spännena för att kunna dra åt ordentligt och då blev det kanon. Det är en rätt så styv pjäxa enligt de flesta åsikter. Men jag tycker att den funkar bättre. Kolla gärna på Absolute Telemark.com. Rene-Martin har många bra recensioner och filmer. Gällande pjäxor så går många över till Crispi EVO WC från Scarpa TX Pro. Tror att Crispi är styvare. Jag har provat Scott Voodoo men de är inte något att ha enligt mig. Andra tycker säkert annorlunda. Som rätt duktig 75 mm åkare så funkade det verkligen med Crispi och Outlaw X bindingen direkt. Känns lite som att åka 75mm men mycket stabilare och bättre. Man kan lättare kanta skidan, åka i högre farter och utan problem hänga med slalom carving-folket (varför det nu är viktigt?) I filmen var det rätt flackt varvid jag inte satte i kanterna och tog ut carving svängar men det går busenkelt. Min rekommendation är att köpa pjäxan och bindningen och sedan hitta skida efter det. Tänk dock på att det kan skilja mer än 1000-1800 kr på pjäxan beroende på varifrån du köper den (tips Telemark Pyrenees). Detsamma gäller Outlaw X bindningen. Kolla med Skidad.com. Skidbroms eller ej? Jag kollade lite extra på filmklipp och har nu lärt mig hur man ska hålla mot med staven och då går det hyfsat smidigt att göra step-in. Ska göra en film om det nästa gång jag är i backen. Återkom gärna med fler funderingar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Nya telisskidor all mountain - förslag
Tillbaka
Topp