Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya topptursskidor Atomic Backland 95
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="RandoScando" data-source="post: 1198374" data-attributes="member: 80520"><p>[USER=35223]@Piglet55[/USER] Okejdå ;p Dock är ju några av de slarvigaste kickturnsen som går att beskåda de som görs på skimo-tävling eftersom de är optimerade för att vara så snabba som möjligt på korta skidor (vilket inte nödvändigvis översätter bra till längre skidor), men jag förstår vad du menar ;p</p><p></p><p>Här kommer ett lite längre resonemang om skidorna. Absolut kommer det funka med 177 också, det skulle funka med 160 eller 150 med, och i rätt förhållanden skulle det vara riktigt roligt att åka på också. Och det går ju inte att förneka att en mindre skida är smidigare på vägen upp (även om jag motsätter mig kickturnproblematiken ;p).</p><p></p><p>Jag tänker själv att bredden och längden på en turskida ska ställas i relation till varandra. En "vardagsturskida" på ~95 mm kör jag själv i min egen länge (jag är 180 och har 178) eftersom det är där jag anser att sweetspoten för balansen mellan lätthet att tura och åkegenskaper ligger. Vill jag börja köra ett smidigare paket för större dagar kliver jag ner i både bredd och längd, för balansen mellan hur stor del av "upplevelsen" som handlar om själva turen/röra sig i bergen vs. "tjo vad kul det är att åka utför och svänga skidor" har skiftat. Mina (nya, soon to be mounted) stordagsskidor är bara 170 långa (-10 mot jag själv), men då också 76 mm i midjan (och knall-orangea med en ill-gul bindning, det kommer så så snyggt #modemedveten). Nästa kliv ner bli race-skidor, som ju är "döda" att åka på (och för mig -20 cm i längd), och i princip allt handlar om själva grejen att röra sig runt smidigt i fjällen. Exakt hur man lägger sig i den värderingen är personlig preferens och inget annat. Min, helt subjektiva, uppfattning är att du skulle tappa för mycket åkglädje ift vad typ av skida det är på att gå nästan 10 cm kortare än du själv, varför jag anser att 185 skulle vara rätt för dig. Men i slutändan är det en preferens och ingenting annat. Jag vet folk som kör 110-skidor i -10 cm och folk som kör 80-skidor på +10 cm. De verkar alla ha ganska kul när de är ute och åker hur som ;p</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="RandoScando, post: 1198374, member: 80520"] [USER=35223]@Piglet55[/USER] Okejdå ;p Dock är ju några av de slarvigaste kickturnsen som går att beskåda de som görs på skimo-tävling eftersom de är optimerade för att vara så snabba som möjligt på korta skidor (vilket inte nödvändigvis översätter bra till längre skidor), men jag förstår vad du menar ;p Här kommer ett lite längre resonemang om skidorna. Absolut kommer det funka med 177 också, det skulle funka med 160 eller 150 med, och i rätt förhållanden skulle det vara riktigt roligt att åka på också. Och det går ju inte att förneka att en mindre skida är smidigare på vägen upp (även om jag motsätter mig kickturnproblematiken ;p). Jag tänker själv att bredden och längden på en turskida ska ställas i relation till varandra. En "vardagsturskida" på ~95 mm kör jag själv i min egen länge (jag är 180 och har 178) eftersom det är där jag anser att sweetspoten för balansen mellan lätthet att tura och åkegenskaper ligger. Vill jag börja köra ett smidigare paket för större dagar kliver jag ner i både bredd och längd, för balansen mellan hur stor del av "upplevelsen" som handlar om själva turen/röra sig i bergen vs. "tjo vad kul det är att åka utför och svänga skidor" har skiftat. Mina (nya, soon to be mounted) stordagsskidor är bara 170 långa (-10 mot jag själv), men då också 76 mm i midjan (och knall-orangea med en ill-gul bindning, det kommer så så snyggt #modemedveten). Nästa kliv ner bli race-skidor, som ju är "döda" att åka på (och för mig -20 cm i längd), och i princip allt handlar om själva grejen att röra sig runt smidigt i fjällen. Exakt hur man lägger sig i den värderingen är personlig preferens och inget annat. Min, helt subjektiva, uppfattning är att du skulle tappa för mycket åkglädje ift vad typ av skida det är på att gå nästan 10 cm kortare än du själv, varför jag anser att 185 skulle vara rätt för dig. Men i slutändan är det en preferens och ingenting annat. Jag vet folk som kör 110-skidor i -10 cm och folk som kör 80-skidor på +10 cm. De verkar alla ha ganska kul när de är ute och åker hur som ;p [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya topptursskidor Atomic Backland 95
Tillbaka
Topp