Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya vallarön.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Peter_K" data-source="post: 115201" data-attributes="member: 26232"><p>Lite mer personliga erfarenheter: </p><p></p><p>Jag har haft mina Völkl-skidor i två säsonger nu. Inför sommaren mellan första och andra säsongen gjorde jag ingenting med dem. Belaget stod alltså och torkade ut fullständigt under hela sommaren och borde alltså vara helt förstört nu. Jag fuskade visserligen lite och hade säsongspremiär redan i augusti men skidorna stod oanvända i nästan fyra månader. Jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad i glid eller skidornas beteende i övrigt mellan första och andra säsongen. Säsong två (dvs denna) har jag varit lite duktigare och vallat lite oftare (en gång i månaden eller nåt i den stilen). Jag tycker det märks att glidet blir bättre i nån/några dagar efter att jag vallat men det är ingen enorm skillnad. </p><p></p><p>Efter närkontakt med lite sten och annat bråte förra säsongen är två av stålkanterna rätt böjda så jag har numera en höger- och en vänsterskida (ej att förväxlas med dalskida och bergskida). Efter att jag åkt så hela denna säsongen (nånstans i stil med 50 dagar) tycker jag att det rimligen borde finnas tendenser till att belaget blivit bränt längs med de två kvarvarande stålkanterna som tvingats utstå mången högfartssväng på skär. Jag har tittat, känt och klämt men här finns inte ett spår av skillnader. Belaget där verkar även absorbera vallan lika bra som resten av belaget.</p><p></p><p>Edit: Jag ska kanske lägga till att jag är långtifrån nån proffs-vallare som fipplar med borstar för att få schysst struktur eller liknande.</p><p></p><p>Edit igen: Visst ja, min vana trogen har jag hittat en del sten denna säsongen också. Kan inte påstå att jag märkt att belaget rivits sönder som JGZ skriver. Samma sak med påståendet att skidorna fastnar i puder och inte flyter. Vad menar du? Skidorna jag har på bilden i min profil var inte vallade på en månad när den togs och då fanns inga tendenser till att de dök eller fastnade i lössnön.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Peter_K, post: 115201, member: 26232"] Lite mer personliga erfarenheter: Jag har haft mina Völkl-skidor i två säsonger nu. Inför sommaren mellan första och andra säsongen gjorde jag ingenting med dem. Belaget stod alltså och torkade ut fullständigt under hela sommaren och borde alltså vara helt förstört nu. Jag fuskade visserligen lite och hade säsongspremiär redan i augusti men skidorna stod oanvända i nästan fyra månader. Jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad i glid eller skidornas beteende i övrigt mellan första och andra säsongen. Säsong två (dvs denna) har jag varit lite duktigare och vallat lite oftare (en gång i månaden eller nåt i den stilen). Jag tycker det märks att glidet blir bättre i nån/några dagar efter att jag vallat men det är ingen enorm skillnad. Efter närkontakt med lite sten och annat bråte förra säsongen är två av stålkanterna rätt böjda så jag har numera en höger- och en vänsterskida (ej att förväxlas med dalskida och bergskida). Efter att jag åkt så hela denna säsongen (nånstans i stil med 50 dagar) tycker jag att det rimligen borde finnas tendenser till att belaget blivit bränt längs med de två kvarvarande stålkanterna som tvingats utstå mången högfartssväng på skär. Jag har tittat, känt och klämt men här finns inte ett spår av skillnader. Belaget där verkar även absorbera vallan lika bra som resten av belaget. Edit: Jag ska kanske lägga till att jag är långtifrån nån proffs-vallare som fipplar med borstar för att få schysst struktur eller liknande. Edit igen: Visst ja, min vana trogen har jag hittat en del sten denna säsongen också. Kan inte påstå att jag märkt att belaget rivits sönder som JGZ skriver. Samma sak med påståendet att skidorna fastnar i puder och inte flyter. Vad menar du? Skidorna jag har på bilden i min profil var inte vallade på en månad när den togs och då fanns inga tendenser till att de dök eller fastnade i lössnön. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nya vallarön.
Tillbaka
Topp