Nya Zeeland - sommaren 2015

MargaretaB

Medlem
Hejsan! :)
Vi är två 20-åriga tjejer från Göteborg, båda är studerande och på grund av detta har det tyvärr inte blivit så mycket skidåkning under säsongen. Därför har vi nu bokat flygbiljetter till Nya Zeeland i sommar för att bota skidabstinensen! Vi bilar från Auckland och planerar att vara framme i Wanaka runt den 19 juli, där vi blir kvar en månad. Planen är att köpa säsongskort till Cardrona. Vi tänkte hyra en bil för att ta oss från Wanaka till backen.

Hur vi ska bo är ännu oklart, och vi tänkte därför kolla om det finns några här på Freeride som är intresserade av att dela boende? Kanske hyra en lägenhet om vi blir några stycken. En annan tanke vi haft är att hyra en campervan och bo i den.

Även tips mottages tacksamt från er som varit där innan. Gärna hur ni löste boende samt annat som kan vara bra att veta.

Ha det gott! :D
// Margareta & Emilia

Senast ändrad:
Har iaf bott lite på Base Hostel i Wanaka. Centralt, riktigt fräscht, nära till en stor parkeringsplats samt stor mataffär. Hade vägarna förbi så vet inte så mycket mer än så. Sommarsäsongen var på väg att ta slut då men där var det rätt fullt vill jag minnas så se till att boka snarast om det är intressant.

Jag har också tittat lite på att försöka förlänga vintern lite nu till sommaren, och är faktiskt sugen på Nya Zeeland. Har dock mest kollat på att bo i Queenstown i 1-2 månader eller något sådant.

Men vad har ni för budget ungefär för en sån här resa?

Scubamike sa:
Har iaf bott lite på Base Hostel i Wanaka. Centralt, riktigt fräscht, nära till en stor parkeringsplats samt stor mataffär. Hade vägarna förbi så vet inte så mycket mer än så. Sommarsäsongen var på väg att ta slut då men där var det rätt fullt vill jag minnas så se till att boka snarast om det är intressant.
Vi har kikat på Base Hostel, både i Wanaka och i Queenstown, som vi tycker verkar bra! Väljer vi att bo på hostel så blir det nog där. Tack för tipset :)

jcca sa:
Jag har också tittat lite på att försöka förlänga vintern lite nu till sommaren, och är faktiskt sugen på Nya Zeeland. Har dock mest kollat på att bo i Queenstown i 1-2 månader eller något sådant.

Men vad har ni för budget ungefär för en sån här resa?
Okej vad kul! Vi vill gärna bo i Wanaka större delen av vistelsen eftersom att det ligger närmare Cardrona, men vi skulle såklart också kunna tänka oss att bo i Queenstown. Vi funderar på att bo på hostel i Wanaka större delen av vistelsen, för att sedan bo ett par dagar i Queenstown innan vi åker hem, hade varit kul att besöka båda städerna. Alternativt skulle man kunna hyra en lägenhet/villa om man blir ett gäng, men det har vi inte kollat på så mycket ännu eftersom att det bara är vi två.

Vi har räknat med en budget på ca 26 000 kr för flygbiljetter, boende, liftkort, bilhyra och bensin (då har vi inte räknat med några felkörningar hehe, så man kan nog plusa på ett par hundralappar där). Hur korrekt uträkningen för budgeten är vet jag inte, man får väl räkna med lite mer säkert. Sen tillkommer ju kostnader för mat, nöjen osv.. :)

Om ni bara är två kan det finnas platser lediga i befintliga flatshares. Att ordna nytt kontrakt för att hyra en egen lägenhet kan vara rätt omständigt med allt kringarbete, och kontraktstiden brukar vara minst 6 mån. Vandrarhem tror jag ligger mellan 150-200kr natten ungefär, förmodligen billigare om man stannar lång tid.

Ni har säkert redan valt Cardrona av en anledning, men eftersom ni siktar på Wanaka måste jag nämna Treble Cone, om ni inte hört om det redan. Mycket närmare Wanaka, mer utmanande terräng, och mer snö (statistiskt). Dock är Cardrona mycket bättre på parksidan, vet faktiskt inte om TC ens har en park. www.powderhounds.com har mer beskrivning.

Sen föredrar jag personligen Wanaka över Queenstown, även om båda ställen är otroligt fina! Men Queenstown är brötfullt med backpackers, så där är Wanaka bra mycket skönare! Men vill man ha gött med festande varje kväll så kanske man ska sikta på Queenstown :)

Det kommer bli grymt bra oavsett, NZ är riktigt fint!

Senast ändrad:
takurua sa:
Om ni bara är två kan det finnas platser lediga i befintliga flatshares. Att ordna nytt kontrakt för att hyra en egen lägenhet kan vara rätt omständigt med allt kringarbete, och kontraktstiden brukar vara minst 6 mån. Vandrarhem tror jag ligger mellan 150-200kr natten ungefär, förmodligen billigare om man stannar lång tid.

Ni har säkert redan valt Cardrona av en anledning, men eftersom ni siktar på Wanaka måste jag nämna Treble Cone, om ni inte hört om det redan. Mycket närmare Wanaka, mer utmanande terräng, och mer snö (statistiskt). Dock är Cardrona mycket bättre på parksidan, vet faktiskt inte om TC ens har en park. www.powderhounds.com har mer beskrivning.

Sen föredrar jag personligen Wanaka över Queenstown, även om båda ställen är otroligt fina! Men Queenstown är brötfullt med backpackers, så där är Wanaka bra mycket skönare! Men vill man ha gött med festande varje kväll så kanske man ska sikta på Queenstown :)

Det kommer bli grymt bra oavsett, NZ är riktigt fint!
Vi får kolla upp flatshares, tack för tips! Det verkar rätt omständigt som du skrev med att hyra en egen lägenhet, så det lutar nog åt vandrarhem just nu.

Vi kikade på Treble Cone också, men eftersom säsongskort låg på nästan det dubbla där (7400kr jämfört med 3800kr) lutar det åt Cardrona. Studenter som vi är försöker vi snåla lite hehe. Förhoppningsvis kan det bli en del åkning på TC också då Jucy Rentals tidigare säsonger haft erbjudanden om att man kan få en veckas liftkort om man hyr bil genom dem, så vi hoppas på något liknande detta året :)

Vi är rätt inne på att bo i Wanaka just nu, för att ha nära skidåkningen och av den anledningen du skrev, men funderar på att lägga några dagar i Queenstown i slutet av resan för att se den staden också!

Det hoppas jag också, vi är taggade till tusen på både skidåkningen och NZ! :D

Kul med NZ! Jag var där från maj till oktober förra året och hade väldigt trevligt. Då jobbade jag i Auckland tills det kommit nog med snö sedan drog jag på "roadtrip" söderöver. Stannade längst tid i Queenstown och bodde där på ett hostel som heter Black Sheep, tror jag betalade 160 NZD för en vecka. Mycket trevligt hostel, nära centrum utan att ligga precis mitt i.

Några snabba tips för att spara pengar:

1. Åk buss. Jag köpte klippkort på nakedbus för 100 NZD, då var det någon kampanj och det räckte till tio resor. Tog mig runt på hela sydön på det viset.
2. Köp ett medlemsskap i BBH och bo bara på BBH-ställen. Sparar ihop medlemsskapet på inte alls många nätter.
3. Se till att frukost och night-snack ingår där ni bor. Många hostels/backpackers serverar en rätt schysst frukost och lite kvällsgodis och de brukar inte vara dyrare än andra ställen. Det finns många dåliga backpackers helt utan sånt samt inget gratis internet osv. osv.

bootfitta sa:
Kul med NZ! Jag var där från maj till oktober förra året och hade väldigt trevligt. Då jobbade jag i Auckland tills det kommit nog med snö sedan drog jag på "roadtrip" söderöver. Stannade längst tid i Queenstown och bodde där på ett hostel som heter Black Sheep, tror jag betalade 160 NZD för en vecka. Mycket trevligt hostel, nära centrum utan att ligga precis mitt i.

Några snabba tips för att spara pengar:

1. Åk buss. Jag köpte klippkort på nakedbus för 100 NZD, då var det någon kampanj och det räckte till tio resor. Tog mig runt på hela sydön på det viset.
2. Köp ett medlemsskap i BBH och bo bara på BBH-ställen. Sparar ihop medlemsskapet på inte alls många nätter.
3. Se till att frukost och night-snack ingår där ni bor. Många hostels/backpackers serverar en rätt schysst frukost och lite kvällsgodis och de brukar inte vara dyrare än andra ställen. Det finns många dåliga backpackers helt utan sånt samt inget gratis internet osv. osv.
Kul med svar! Åkte du vid Coronet Peak eller The Remarkables då? :D

Vi tänkte lägga större delen av tiden i Wanaka, och kanske avsluta med några dagar i Queenstown. Black Sheep lät som ett trevligt ställe att eventuellt bo på där.

Bra spartips också, det är uppskattat. Vi är ganska inne på att hyra en campervan på resan ner för att det ska vara flexibelt och för att spara in på boendekostnader, men får kolla närmare på buss och jämföra med att hyra bil. Hade tänkt på frukosten men inte att kolla om kvällsfika ingår, det kan nog vara en bra idé! :)

Hej!
Jag tänker mig att ta mig nedåt Queenstown/ Wanaka framåt vintern för att göra säsong.
Jag har som plan att hitta ett jobb men jag kan inte riktigt bestämma mig vart jag vill bo och på vilken skidort jag ska köpa säsongspass.
Det lutar åt Wanaka eftersom det verkar lugnare än Queenstown. Jag funderade på att köpa liftkort på Treble Cone, men har inte bestämt mig. Det är ju så dyrt!
Ni som varit där, vilket av ställena borde man välja att köpa liftkort på?

AmandaSundin sa:
Hej!
Jag tänker mig att ta mig nedåt Queenstown/ Wanaka framåt vintern för att göra säsong.
Jag har som plan att hitta ett jobb men jag kan inte riktigt bestämma mig vart jag vill bo och på vilken skidort jag ska köpa säsongspass.
Det lutar åt Wanaka eftersom det verkar lugnare än Queenstown. Jag funderade på att köpa liftkort på Treble Cone, men har inte bestämt mig. Det är ju så dyrt!
Ni som varit där, vilket av ställena borde man välja att köpa liftkort på?
Finns lite info tidigare i tråden, men sammanfattningsvis - TC har brantare och större terräng, och mycket mer snöfall än cardrona. TC ligger även mkt närmare wanaka. Dock har cardrona en fin park, vilket TC inte alls har.

Det var längesedan jag var där nu, men cardrona kändes mer cruising och park, medan TC har mer hårig offpiståkning.

Och såklart, kolla in pistkartorna för bergen!

Hallåja!

Ska också ner till wanaka slut Juni-slut september.
Tänkte nog försöka hyra in mig i någon flatshare eller så, verkar va det bästa alternativet?
Har någon andra tips angående boenden, kanske någon specifik lägenhet, hostel?

Och är det någon som har koll på hur det är med säsongsjobb där? svårt/lätt att få tag? var borde man söka?

Stort tack på förhand!

// Erik

Ett tips:

Om jag hade planerat en NZ-tripp skulle jag hållit det öppet med var jag åkte ända till jag var framme. Vintrarna där är opålitliga. Ett år är TC ok, ett annat är club fieldsen kring Arthurs pass suveräna. Den säsongen jag var där, på stenåldern, var det bara Mount Hood som var åkbart en hel säsong. Jag hängde där i två månader.

Om det inte är enorma förköpsrabatter på säsongskort är det en fördel att ha is i magen. Boendet i NZ är mycket mer flexibelt än normala skidorter i Alperna och Nordamerika. Oftast blir det någon form av hostel i NZ, det kan man fixa på plats. Men generellt tycker jag att man ska hålla sig på Sydön. Skidorterna på Nordön som Sälen, kan vara ok att åka en helg, eller om man får ett bra jobb, men inte värt någon längre resa.

Skare sa:
Ett tips:

Om jag hade planerat en NZ-tripp skulle jag hållit det öppet med var jag åkte ända till jag var framme. Vintrarna där är opålitliga. Ett år är TC ok, ett annat är club fieldsen kring Arthurs pass suveräna. Den säsongen jag var där, på stenåldern, var det bara Mount Hood som var åkbart en hel säsong. Jag hängde där i två månader.

Om det inte är enorma förköpsrabatter på säsongskort är det en fördel att ha is i magen. Boendet i NZ är mycket mer flexibelt än normala skidorter i Alperna och Nordamerika. Oftast blir det någon form av hostel i NZ, det kan man fixa på plats. Men generellt tycker jag att man ska hålla sig på Sydön. Skidorterna på Nordön som Sälen, kan vara ok att åka en helg, eller om man får ett bra jobb, men inte värt någon längre resa.
Tack för tipsen!
Problemet är bara att jag måste se till att jobba en del också och då blir man nog tvungen att stanna mer eller mindre på ett ställe.

Skare sa:
Men generellt tycker jag att man ska hålla sig på Sydön. Skidorterna på Nordön som Sälen, kan vara ok att åka en helg, eller om man får ett bra jobb, men inte värt någon längre resa.
Håller med om att Sydön är ett bättre alternativ, men att likna den aktiva vulkanen Mt Ruapehu på 2800m som har skidorterna Turoa och Whakapapa vid Sälen är ändå lite att ta i.. :)

Mt Ruapehu har grym terräng, dock är det väldigt fullt på helger och vädret är rätt nyckfullt så det är stängt ofta.

Av en händelse så publicerades just ett fint Salomon free ski avsnitt där dom besöker Mt Ruapehu! Lite blåsigt kanske...

Senast ändrad:
erikbennermark sa:
Tack för tipsen!
Problemet är bara att jag måste se till att jobba en del också och då blir man nog tvungen att stanna mer eller mindre på ett ställe.
Men om du fixar jobbet på plats kan du ju fortfarande vara flexibel med val av ort. Ska man diska, servera, slipa skidor etc funkar det, medan ex skidlärarjobb brukar sökas långt innan.

Kan citera en kamrat om Ruapehu: "When it's on, it's really on". Skitfett när det dumpar, hikea upp till vulkanen är bland det ballaste jag gjort på NZ. Helt klart inte värt att bo en säsong där, men billigt att resa dit om man kan.

Tror nästan det är billigast att betala övervikt på planet. Gjorde lite research för skicka hem min cykel, skulle kunna köpa samma cykel 3ggr om för priset på frakten.

Har samma erfarenhet som bootfitta. Att skicka separat eller som unaccompanied luggage skulle kosta mer än nypris för utrustningen. Du kan ju frakta med båt, men det tar ca 3 månader och blir nog inte mycket billigare än att ta med på flyget. Plus att det är sjukt krångligt med pappersarbete, och sen kommer tullen kräva dig på kvitton för varenda pinal. Har du inte det får du betala moms igen på hela paketet... Låter lockande?

Tillbaka
Topp