Nybörjar Fatski

Wrede89

Ny medlem
Nybörjar Fatski
Tjena allihop

Nu har jag funderat väldigt länge på vilka fatskis jag ska köpa inför säsongen. Jag har som ni kanske förstår inte fattat ett beslut än.

Jag har försökt läsa så mycket som möjligt både här på FR och på TGR men alla recenssioner är oftast människor som jag inte har någon aning om hur bra de är och om de är flugvikt eller elefantvikt, för det har ju en viss inverkan också.

Det är min första säsong och min första fatski. Jag är hyfsad duktig skidåkare, ganska stark och väger 95 pannor. Jag har bra teknik men inte jättemycket erfarenhet av puder. Problemet är att jag inte vill "ta mig vatten över huvudet" dvs köpa en skida jag inte klarar av.

Jag har funderat på att köpa Line Mothership men är lite rädd för att den är svåråkt. På TGR så var den bra men slöstartad och blev först rolig i hög hastighet. Den var också tung. annars verkar den passa perfekt. En annan intressant skida är Extrem Big Chife eller SC108 och båda dem mistänker jag kan bli lite mycket. Jag vet inte!?
Jag undrar om jag kanske ska gå ned en level till Blowern eller 4FRNT VCT eller tom Gotama och om någon av de förstnämnda skidorna inte är så svåra som jag tror eller tvärt om?

Det är så svårt att bedöma skidor efter recenssioner när man inte vet något om personen som skrev.

Hoppas ni kan guida mig

Tack
/Oscar

Nybörjar Fatski
blir det ditt enda par skidor i vinter eller har du ett par till? hur lång e du? Var o hur mycket tänkte du åka?

Nybörjar Fatski
Feta skidor är ju gjorda för att göra det lättare för att åka i puder. Nu skiljer det sig säkert mycket mellan olika modeller och märken men du ska nog inte tänka på så vis att vissa modeller är för stora för dig utan kanske istället tvärtom att en "smal" skida i pudret är en mycket svårare konst att bemästra. Om du nu dessutom är stark och väger 95 kg så är åtminstone mitt tips att hålla dig till den lite fetare delen av skalan. Jag tror att andra här på forumet har mycket bättre koll än mig på vilka modeller som kan passa dig, även om man här oftast får svar av samma människor och tipsen landar alltid inom samma handfull skidor. Det är ju alltid bra att fråga om råd men för mig är det väldigt personligt vilka skidor man gillar, är egentligen väldigt svårt att rekommendera en skida till någon annan. Försök hitta något billigt, skidor går alltid sönder på ett eller annat sätt och om du spar några slantar kanske du har råd att köpa ytterligare ett par halvvägs genom säsongen om det visar sig att åkningen eller skidan inte blev vad du hade tänkt dig.

Nybörjar Fatski
VCT 189 kan va en bra skida før dig..eller blower som du sæger.
VCT har ju en vældigt styv tail vilket gør att det blir lite mer stabila nær det børjar gå snabbt i uppkørt. Sedan ær nosen relativt mjuk vilket iofs leda till att tippen fladdrar en del men å andra sidan så flyter dom riktigt bra! :D
Så VCT skulle jag nog køpa om jag vore du.

Nybörjar Fatski
Med din storlek är det nog inga problem med för maffiga skidor, inte heller med svåråkta om du är hyfsad i pist -mer en vanesak vid skida och före. Försök få testa olika skidor innan du köper, bara du själv kan ju avgöra vad du gillar. VCT 189 är nog lite vek och liten för en kille i din storlek om du inte vill ha utpräglade trix-egenskaper.

Jag själv trixar inte alls och är mycket mindre än du men har testat och gillar Dynastar ProRider och XXL (men inte årets modell). Man brukar ju kunna få väldigt bra priser på en fjolårsskida (om sånt är viktigt för dig).

Bläddra i forumet och kolla vad folk gillar, och du tror passar dig, för att välja ut vad du ska testa.

Nybörjar Fatski
Snowgod sa:
Med din storlek är det nog inga problem med för maffiga skidor, inte heller med svåråkta om du är hyfsad i pist -mer en vanesak vid skida och före. Försök få testa olika skidor innan du köper, bara du själv kan ju avgöra vad du gillar. VCT 189 är nog lite vek och liten för en kille i din storlek om du inte vill ha utpräglade trix-egenskaper.

Jag själv trixar inte alls och är mycket mindre än du men har testat och gillar Dynastar ProRider och XXL (men inte årets modell). Man brukar ju kunna få väldigt bra priser på en fjolårsskida (om sånt är viktigt för dig).

Bläddra i forumet och kolla vad folk gillar, och du tror passar dig, för att välja ut vad du ska testa.
VCT 189 en vek skida? OKej det är inga lok men det var ju det han var rädd för köpa!??!?!
Killen som vann friåkningstävlingen på Nya Zeeland för ett par veckor sedan gjorde det på just ett par VCT 189 och har svårt att tro att ett Rider baserat företag som 4frnt kan göra annat än att låta deras icke fixstjärnor (Hoji, CR etc) åka på ngt annat än produktionsmodellen.
Så jag skulle tro att dom pallar för rrrätt hård åkning.

Nybörjar Fatski
Förstår inte heller vad du menar med vek.
Jag är 190cm och väger nästan 90kg och körde 80 dagar på VCT förra säsongen.
Visst, jag struntar i dom på de isigaste dagarna, men i övrigt står de pall för det mesta.
Men som PNyberg säger är den ingen bomberskida, utan är rätt lekfull.

Nybörjar Fatski
VCT'n verkar ju vara en ganska gedigen skida... Men var får man tag på dem här i Sverige? Någon som vet en bra internetsida, för Alpingaraget och Alpint lär ju vilja ha 8000:- för ett par med M12-bindningar...

Nybörjar Fatski
Sjekk ut High Society FR!!! Bra ski som bør passe deg!! Ikke for bred! Flyter bra i pudder, bra på hardt og funker i pisten...www.highsocietyfreeride.com eller www.vinterresepten.no (importør for sverige og norge)

Nybörjar Fatski
Jeg digger de hvertfall! Alle har jo forkskjellig kjøre teknik osv,men for meg fungerer de veldig bra!! 09 modellene har blitt utrolig bra! FR har fått litt nye carbon innlegg osv som gjør en enda mere stabil og er grym i store berg!! Ikke minst tåler den mye!!

Classic 09 har også blitt veldig bra! Gjort litt stivere i bakskien,men fortsatt myk fra bindingen og fram pluss ny kjerne som gir mere popp så ja jeg syns de er sjukt bra!!!

Nybörjar Fatski
Det är bara det att uppenbart sponsrade/influerade åkares åsikter inte är lika objektiva som andras. Skulle du kunna jämföra dina HS med ett par andra skidor. Har du t.ex. åkt på några skidor som du tycker lika mycket om, eller till och med är bättre?!

Nybörjar Fatski
Har ingen problem med å si positive ting om andre ski jeg! testa feks Völkl kantana i vinter...en super ski. Testa den kun noen turer men har mye bra og si om den!!

Problemet er vel heller at at mange der ute tror at når man får ski så er man program forpliktet til å snakke bra om de skiene man får forde man får de ikke forde at man syns de er bra...men jeg kan hvertfall si med hånden på hjertet at High Society FR er en av de bedre skiene jeg har kjørt på og den passer min kjørestil veldig bra! Og det er noe jeg kunne sagt selv om jeg ikke ble sponset av dem!

Har jobbet i en ski uthyrning i Østerike og der har jeg testa MYE ski og kjørt på mye forskjellig for å vite hva jeg selger/ leier ut og jeg kan fortsatt si med hånden på hjertet og rak rygg at FR er en bra ski for MIN kjørestil og allt går utifra hva man liker og hvordan man selv kjører.... Om seth Morrison er super stoka på sine promodeller og de funker bra for han er det ikker sikkert at de funker like bra for deg eller meg,men han snakker fortsatt positivt om de forde han syns de er bra ikke bare forde han får de slengt etter seg!!!

Nybörjar Fatski
Ole-Kr sa:
Har jobbet i en ski uthyrning i Østerike og der har jeg testa MYE ski og kjørt på mye forskjellig for å vite hva jeg selger/ leier ut og jeg kan fortsatt si med hånden på hjertet og rak rygg at FR er en bra ski for MIN kjørestil og allt går utifra hva man liker og hvordan man selv kjører.... Om seth Morrison er super stoka på sine promodeller og de funker bra for han er det ikker sikkert at de funker like bra for deg eller meg,men han snakker fortsatt positivt om de forde han syns de er bra ikke bare forde han får de slengt etter seg!!!
Har du designat HS skidorna du åker på?

Nybörjar Fatski
Nope...Det gjør de på hovedkontoret i usa,men vi kommer med tilbakemeldinger til dem med tanke på at de lager skiene i usa så er det en annen snø type en her i europa og da er våre erfaringer viktige for å lage en ski som fungerer både i europa og amerika.

Så så kort: nei det gjør jeg ikke. våre innspill blir tatt med i designet av nye ski.

Nybörjar Fatski
PNyberg sa:
Snowgod sa:

VCT 189 en vek skida? OKej det är inga lok men det var ju det han var rädd för köpa!??!?!
Killen som vann friåkningstävlingen på Nya Zeeland för ett par veckor sedan gjorde det på just ett par VCT 189 och har svårt att tro att ett Rider baserat företag som 4frnt kan göra annat än att låta deras icke fixstjärnor (Hoji, CR etc) åka på ngt annat än produktionsmodellen.
Tänk på at killen väger nästan hundra pannor. Jag tror han skulle uppskatta en skida i "herrstorlek" utan att tycka den är svåråkt. Därmed inte sagt att han inte ska prova VCT. Det verkar vara en mkt trevlig skida och jag är intresserad av den själv men jag är ju en pygmé i jämförelse med Wrede89.

Nybörjar Fatski
Snowgod sa:
PNyberg sa:
Snowgod sa:

Tänk på at killen väger nästan hundra pannor. Jag tror han skulle uppskatta en skida i "herrstorlek" utan att tycka den är svåråkt. Därmed inte sagt att han inte ska prova VCT. Det verkar vara en mkt trevlig skida och jag är intresserad av den själv men jag är ju en pygmé i jämförelse med Wrede89.
Tror fortfarande inte att det skulle bli en før klen skida før honom trots att han væger som han gør. Ær ju svårt att få till en skida som både hær kraftfull och livlig...och dær ær vct næstan ensam i sin 189 længd.

Nybörjar Fatski
Jag kan ju berätta att denna Wrede i fråga är en god vän och vi diskuterade ganska ordentligt igår över några öl och VCT'n ligger jäkligt bra till! Line Mothership diskuterade vi också, främst iom. att den finns i en gedigen 195-version, men vi är osäkra om den blir för köttig. Det som är det knepiga i det hela är hur mycket tyng kan komplettera för en ovana vid feta skidor och bångstyrigheten som de medför. Mr W. i fråga går från smala Atomic Metron till någonting i 110mm-rangen och jag personligen har svårt att sätta mig in i det. Jag åkte på BC-twins precis under 100mm i 3 säsonger innan jag köpte mina 120mm's lagg och de extra 20mm var inga problem för mig (sen kanske Lotus är en väldigt förlåtande skida åkmässigt också). Jag hade alltså inte samma tröskel i skidkaraktär.

Så fråga att spinna vidare på: kan tyngd och storlek göra mycket för hur man kan driva en stor och rel. styv offpistskida, trots att man saknar erfarenheten tidigare?

Nybörjar Fatski
Ja du Calle, om jag utgår från mig själv för ett antal år sedan när jag köpte mina första "fetlagg" så kan jag ju säga att det var ett väldigt lätt steg. Jag var nog 16 år gammal, hade enbart kört hyrskidor innan och var helt oskolad (nåja, hade ju kört 2 timmars barnskidskola vid 6 års ålder), mao ganska kass teknik, lärde mig carving samma säsong som jag köpte skidorna (genom att kolla på A ski odyssé faktiskt, hur nu det gick till). Skidorna var ett par solly PR i 175 längd med gigantiska 90mm i midjan, vrålstort och jättetufft tyckte jag. Märkte mer eller mindre ingen skillnad, kanske för att jag var för kass, kanske för att jag utvecklades fortare på ett par "riktiga skidor". I vilket fall tröttnade jag ganska omgående på mjukheten och avsaknaden på respons i skidan. Kittade upp mig till ett par Ross B3 med 94 mm midja i 185 längden (styvare, längre och bredare mao)...

Tror att det jag vill komma fram till är att det inte är så rackarns svårt som man kan tro, ganska enkelt faktiskt tom... Jag tror det viktigaste är att inge köpa för styvt och tungjobbat. Ganska stor skillnad att hoppa från ett par halvstyva pistlagg till ett par styva fr-skidor, mer massa, större radie osv, där tror jag att problemet ligger hos folk som tycker att fetingar är svårkörda. Därför tycker jag att det är bättre att ligga lite i underkant av vad man tror man klarar av än att gå lite för biffigt, det går ju köpa styvare (om man nu inte har tid/chans at prova olika såklart).

Så kan grappen åka skidor är det inga problem! Snackade ju en del med honom över FR-mailen och jag har för mig att VCT och Blowern stod högst på mina rekommendationer.. Men jag har ju aldrig sett honom åka.

Mina 376,5 cent..

Tillbaka
Topp