Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Nybörjar frågor om telemark?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Oskar_Nft" data-source="post: 83441" data-attributes="member: 28877"><p>Skidor, finns speciella telemarkssidor, ofta mjukare än "valiga" skidor. Köp bredd efter det du tänkt åka dvs. samma tänk som när du ska köpa slalom lagg. Vanliga slalom skidor funkar utmärkt, själv kör jag på ett par völkl v-pro. Styvhet är som på alpint en samksak. Dock kan man nämnas att det blir lite mer tung jobbat i pisten, så ska du åka blandat så köp inte för breda skidor. 90+ är lite overkill om du bara åker i sverige. 83 som det på min v-pro funkar perfekt för mig, köp inte smalare än 70. längden har du som vanligt ev. några cm längre</p><p></p><p>Bindnignar, det finns en drös med bindningar, Några som fått bra kritik är</p><p>G3 Targa</p><p>Rotefella Cobra</p><p>Linken</p><p>7tm</p><p>Hammer Head</p><p></p><p>Vanligast i sverige är nog g3n och cobran.</p><p></p><p>passa dig för äldre rotefella, typ chilli dom går sönder....</p><p></p><p>Pjäxor, Som alltid är det passformen som är viktigast.</p><p>Smala/normala fötter Scarpa</p><p>Normala/Breda fötter Garmont</p><p>Crispi har lite svårt med kvaliten och deras tåböj är lite dåligt konstruerad(klämmer på foten)</p><p></p><p>Garmont är gennerelt styvare än vad scarpa och crispi är.</p><p>Ska du gå på topptur satsa på ett par mellanhöga(typ scarpaT2), annars så är det bara bra med höga(Scarpa T1).</p><p>Är lite dålig på garmont, så jag vet inte riktigt vad deras motsvarande grejor heter. Vissa gammla rävar hävdar att man ska börja med läder för att få in tekniken, skippa det och satsa på plast med en gång.</p><p></p><p></p><p>Längd på stavar. Ha korta stavar, ofta ser man folk med på tok för höga stavar då är dom bara är ivägen. KORTA!!!!! jag tror jag har 115cm och jag är 184.</p><p></p><p>tänk på att satsahårt, har du farten kommer tekinken i efterhand, jag tror/tycker att utvecklingskurvan blir betydligt snabbare då.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Oskar_Nft, post: 83441, member: 28877"] Skidor, finns speciella telemarkssidor, ofta mjukare än "valiga" skidor. Köp bredd efter det du tänkt åka dvs. samma tänk som när du ska köpa slalom lagg. Vanliga slalom skidor funkar utmärkt, själv kör jag på ett par völkl v-pro. Styvhet är som på alpint en samksak. Dock kan man nämnas att det blir lite mer tung jobbat i pisten, så ska du åka blandat så köp inte för breda skidor. 90+ är lite overkill om du bara åker i sverige. 83 som det på min v-pro funkar perfekt för mig, köp inte smalare än 70. längden har du som vanligt ev. några cm längre Bindnignar, det finns en drös med bindningar, Några som fått bra kritik är G3 Targa Rotefella Cobra Linken 7tm Hammer Head Vanligast i sverige är nog g3n och cobran. passa dig för äldre rotefella, typ chilli dom går sönder.... Pjäxor, Som alltid är det passformen som är viktigast. Smala/normala fötter Scarpa Normala/Breda fötter Garmont Crispi har lite svårt med kvaliten och deras tåböj är lite dåligt konstruerad(klämmer på foten) Garmont är gennerelt styvare än vad scarpa och crispi är. Ska du gå på topptur satsa på ett par mellanhöga(typ scarpaT2), annars så är det bara bra med höga(Scarpa T1). Är lite dålig på garmont, så jag vet inte riktigt vad deras motsvarande grejor heter. Vissa gammla rävar hävdar att man ska börja med läder för att få in tekniken, skippa det och satsa på plast med en gång. Längd på stavar. Ha korta stavar, ofta ser man folk med på tok för höga stavar då är dom bara är ivägen. KORTA!!!!! jag tror jag har 115cm och jag är 184. tänk på att satsahårt, har du farten kommer tekinken i efterhand, jag tror/tycker att utvecklingskurvan blir betydligt snabbare då. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Nybörjar frågor om telemark?
Tillbaka
Topp