Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Toppturer
Nybörjar tips
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jibberisch" data-source="post: 922726" data-attributes="member: 45951"><p>Stridkvist;</p><p></p><p>(Trevlig och snygg trådstart. JL76: man blir lite tårögd!)</p><p></p><p>Vad gäller utrustning;</p><p>Allting är oerhört subjektiv och du måste själv prova dig fram. Detta görs bäst i kombination med tips och trix från till exempel kunniga medlemmar på detta forum. Så insatta och kunniga att man blir ödmjuk och sugen på att börja spela WoW på heltid istället för att försöka hänga med. Jag är långt ifrån en av dem, vilket betyder att jag avstår från att gå in på detaljer kring utrustning.</p><p></p><p><strong>Kläder:</strong></p><p>Lager på lager är självklart bra. Det säger sej själv antar, att kunna ta anpassa mängden kläder till mängden ansträning/mängden öl som intagits - är alltid att betrakta som positivt.</p><p></p><p><strong>Pjäxor:</strong></p><p>Gå till en butik där de säljer pjäxor, berätta dina behov och se vad du får för svar. Går du till rätt butik har de ofta massvis kunskap. Som vanligt lönar det sig att vara påläst innan.</p><p></p><p><strong>Skidor:</strong></p><p>Jag studsar omkring på ett par Völkl Katana. Fantastiska allround -skidor som fungerar både i pisten och de gånger jag vågar svänga lite till vänster från pisten. Jag har prioriterat att bara behöva ha med mig ett par skidor när jag åker. Många polare prioriterar tvärtom. Många vill ha ett par feta offpist-lagg för maximal känsla. Men för resor som sträcker sej 1 eller 2 veckor vet jag inte riktigt om jag skulle orka. Något att fundera på. Storleken spelar dock roll. Tro inget annat.</p><p></p><p><strong>Övrigt:</strong></p><p>Jag skulle, liksom <em>Vattendroppe</em> ovan, vilja slå ett slag för UCPA (igen) som en introduktion till offpist-åkning. Jag åker fortfarande med UCPA ibland, eftersom det är ett smidigt koncept. En bra öppning på säsongen, som jag lite översittar-aktigt, brukar skrocka medan jag vålds-äter vidriga mängder glass på något UCPA-centra. </p><p></p><p>Bokar du en resa i en offpist-grupp med UCPA får du följande (utöver boende, resa, liftkort, mat);</p><p></p><p>-Utrustning (transciever, sond etc.)</p><p></p><p>-Kortare utbildning/introduktion till hur den används.</p><p></p><p>-Behaglig åkning i offpist tillsammans med guide. En guide som ofta ger dig tips på hur du ska åka i offpisten, samt vad du bör tänka på när du är ute i offpisten. Självklart varierar detta från guide till guide, individ till individ - men jag har genomgående positiva erfarenheter,</p><p></p><p>-Reskamrater, i och med att du spenderar cirkus en vecka med andra människor med samma intresse, finns chansen att synergier uppstår är stor. Ska man se krasst på det så är det inte alla människor som gillar att åka offpist-åkning i alperna. Man kan aldrig ha för många människor i adressboken som kan tänkas haka på en resa. </p><p></p><p>Men jag varnar dej, det är livsfarligt, när du väl börjat sätta foten där ute, där på bakisdan finns ingen väg tillbaka. Chansen finns att du kommer börja tillbringa mycket av din vakna respektive icke-vakna tid med att drömma och smida planer kring hur/när du kommer åt den eviga leken med den magiska snön nästa gång.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jibberisch, post: 922726, member: 45951"] Stridkvist; (Trevlig och snygg trådstart. JL76: man blir lite tårögd!) Vad gäller utrustning; Allting är oerhört subjektiv och du måste själv prova dig fram. Detta görs bäst i kombination med tips och trix från till exempel kunniga medlemmar på detta forum. Så insatta och kunniga att man blir ödmjuk och sugen på att börja spela WoW på heltid istället för att försöka hänga med. Jag är långt ifrån en av dem, vilket betyder att jag avstår från att gå in på detaljer kring utrustning. [b]Kläder:[/b] Lager på lager är självklart bra. Det säger sej själv antar, att kunna ta anpassa mängden kläder till mängden ansträning/mängden öl som intagits - är alltid att betrakta som positivt. [b]Pjäxor:[/b] Gå till en butik där de säljer pjäxor, berätta dina behov och se vad du får för svar. Går du till rätt butik har de ofta massvis kunskap. Som vanligt lönar det sig att vara påläst innan. [b]Skidor:[/b] Jag studsar omkring på ett par Völkl Katana. Fantastiska allround -skidor som fungerar både i pisten och de gånger jag vågar svänga lite till vänster från pisten. Jag har prioriterat att bara behöva ha med mig ett par skidor när jag åker. Många polare prioriterar tvärtom. Många vill ha ett par feta offpist-lagg för maximal känsla. Men för resor som sträcker sej 1 eller 2 veckor vet jag inte riktigt om jag skulle orka. Något att fundera på. Storleken spelar dock roll. Tro inget annat. [b]Övrigt:[/b] Jag skulle, liksom [i]Vattendroppe[/i] ovan, vilja slå ett slag för UCPA (igen) som en introduktion till offpist-åkning. Jag åker fortfarande med UCPA ibland, eftersom det är ett smidigt koncept. En bra öppning på säsongen, som jag lite översittar-aktigt, brukar skrocka medan jag vålds-äter vidriga mängder glass på något UCPA-centra. Bokar du en resa i en offpist-grupp med UCPA får du följande (utöver boende, resa, liftkort, mat); -Utrustning (transciever, sond etc.) -Kortare utbildning/introduktion till hur den används. -Behaglig åkning i offpist tillsammans med guide. En guide som ofta ger dig tips på hur du ska åka i offpisten, samt vad du bör tänka på när du är ute i offpisten. Självklart varierar detta från guide till guide, individ till individ - men jag har genomgående positiva erfarenheter, -Reskamrater, i och med att du spenderar cirkus en vecka med andra människor med samma intresse, finns chansen att synergier uppstår är stor. Ska man se krasst på det så är det inte alla människor som gillar att åka offpist-åkning i alperna. Man kan aldrig ha för många människor i adressboken som kan tänkas haka på en resa. Men jag varnar dej, det är livsfarligt, när du väl börjat sätta foten där ute, där på bakisdan finns ingen väg tillbaka. Chansen finns att du kommer börja tillbringa mycket av din vakna respektive icke-vakna tid med att drömma och smida planer kring hur/när du kommer åt den eviga leken med den magiska snön nästa gång. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Toppturer
Nybörjar tips
Tillbaka
Topp