Nybörjar tjej, första longboard!

Nadde

Ny medlem
Hej!

Jag ska skaffa mig min första longboard och behöver lite tips.

Jag har läst att vissa skrivit att Madrid inte är så bra märke, stämmer det? Vad är det man ska kolla efter som bra brädor har? Är Slipstream bra märke?
Kan man göra små tricks m.m med alla sorters brädor eller bara med vissa? Jag funderar på en lång bräda då jag tycker att det ser "skönare" ut att åka på en sån. Stämmer det? :/

Spelar det någon roll vilken form longboarden har? Har ni några tips på bra märken? :)

Där jag bor finns det en skate butik men vet ej om dom har så stort urval. Jag vet att det finns Madrid och Slipstream (säker några andra också?) Många beställer också från nätet har jag fått reda på. Är det smartare?
Är tex denna bräda bra?: http://kahalani.se/product.html/buddy-carr-99cm-39-39-pintal-komplett?category_id=381

Tacksam för svar! :)

Senast ändrad:
jag kör just nu på en Loaded Dervish Sama som jag älskar, den har drop throu vilket innebär att truckarna sitter "ovanpå" brädan vilken gör den lägre och mer stabil i mitt tycke. men om du har en longboard affär i stan så kan du väl bara gå ner och testa en för att känna.
ang. dina frågor

Madrid är ett bra märke, kanske inte bästa kvalité eller rull men funkar för pengarna (tycker dock madridbrädorna är väldigt lika varandra i form dock roliga mönster om man är ute efter det).
Det du ska kolla på när du köper bräda är främst vilken form du vill ha, vill du åka snabbt(downhill) så gör du en lång droptrough bräda (110cm+) om du bara ska cruisa på stan kan du ta en kort 95-cm men jag tycker du ska satsa på en ca 100 cm lång bräda som passar till att göra det mesta( slide, cruise, åka snabbt).
om du är sugen på göra mera trix som tex slide och någon ollie så skulle jag rekomendera Loaded tan tien, en 95 cm bråda som enligt mig är magisk!
c2974ef1b3d793c02402f68929388002.jpg

det är svårt att trixa med alla brädor men visst funkar det.

Testa i din affär innan du köper sen beställer du samma bräda på internet, blir billigare då, tänk dock på att köpa rätt deck, hjul, truckar osv.

brädan du länkade funkar men du kan garanterat få bättre för pengarna :) hoppas jag hjälpte, stavfelen får du leva med! ;)

Okejj, tack för bra svar! Det hjälpte mycket idag.

Jag provade 1 Slipstream och 1 Madrid. Slipstreamen var väldigt stel, kändes som att det hade lite flex men dom sa att det skulle bli mer med tiden, medans Madriden hade väldigt mycket fast den knakade i svängarna. Vad skulle du satsat på?

Jag funderar annars på Buddy carren som jag länkade, är den bättre tror du? Du skrev även att man kunde få bättre för pengarna än Buddy carren, vilka märken då tex??

Andra eventuella märken som jag funderar på är: Kahalani och Elixir.

för 2000 kr tycker jag att du kan köpa en begagnad, som är i fint skick självklart ;)
brädan som du länkade så står det "perfekt nybörjarbräda" och efter 2-3 veckor glidande så är du ingen nybörjare längre. Den funkar utmärkt fram tills att du testar en polares bräda som kostar 1000 kr mer:) Jag ångrar inte att jag sparade en extra månad för att köpa en dyrare bräda och är 100% säker på att inte du heller kommer att göra det. Men om du vill ha din bräda just nu så rekommenderar jag att köpa begagnat:)
angående att slipstreamen var stel så brukar vissa märken ha olika flex, tex flex 1 = 90-110kg flex 2 60-90 kg osv.
Jag vet att många som väljer Loaded dervish brukar vara nöjda från början till slut. Jag pratar mycket om "Loaded"märket pga att jag själv är sjukt nöjd med brädorna och att det är det mest populära märket just nu, vilket tyder på att det är bra:)
loaded_dervish_09_i.jpg
här är Loaded dervish.

Tillbaka
Topp