Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nybörjare behöver hjälp med att köpa sina första skidor (Ny kort version med lite text)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LuxLuthor" data-source="post: 991221" data-attributes="member: 84027"><p>Då lägger jag mig i lite också. Mina grundtips:</p><p></p><p>1) Köp en skida som är lång som du eller något längre. Varför återkommer jag till i punkt 3. 180-185 cm borde passa dig fint.</p><p>2) Var inte rädd för bredd. 85-100 mm tycker jag känns smalt. Jag skulle säga från runt 100 mm upp till omkring 110 mm. Idag finns breda skidor på 110-115 mm under fot som går bättre i pisten än vad ett par 90-100 mm breda gjorde för bara några år sedan. Ett lysande exempel är min nya favoritskida, Blizzard Gunsmoke (114 mm).</p><p>3) Man ska ha rocker. Hjälper en hel del utanför pist och även en del i pist. Rockern gör att skidan får kortare anliggningsyta mot snön på hårt underlag och därför bör du gå upp i skidlängd till din egen eller drygt din egen längd.</p><p></p><p>Kan beskriva mina två par lite kort:</p><p></p><p>K2 Hardside</p><p>Längd: 181 cm Bredd under fot: 98 mm. Svängradie: 23 m. Måttlig rocker i tip.</p><p>Går som tåget i alla fören. Inte så bra i skog då de inte är så snabbsvängda, men riktigt trevliga i öppen offpistterräng. Riktigt kul skida genom sin allsidighet. Den här skidan hanterar verkligen alla fören med äran i behåll.</p><p></p><p>Armada JJ</p><p>Längd: 185 cm. Bredd under fot: 115 mm. Svängradie: 18 m. Kraftig rocker fram och bak.</p><p>En riktig busskida som är mycket lättsvängd på alla underlag. Inte rolig i hård pist i längden. Man blir ganska snabbt uttråkad. De går att carva med, men inte bra. Så fort de hamnar på sidan av pisten är de på mammas gata. Med JJ under fötterna söker man alltid efter lösaste möjliga underlag.</p><p></p><p>Under skidtest i Hemavan för några veckor sedan hade jag nöjet att prova Blizzards två motsvarigheter till mina skidor: Bonafide (98 mm) och Gunsmoke (114 mm). Vilka skidor! Läs mina recensioner: </p><p></p><p><a href="https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/blizzard/bonafide.html" target="_blank">https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/blizzard/bonafide.html</a></p><p></p><p><a href="https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/blizzard/gunsmoke.html" target="_blank">https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/blizzard/gunsmoke.html</a></p><p></p><p>Bonafide är skarpare i pist än Gunsmoke, men Gunsmoke slår mina Armada JJ med hästlängder i pist. I skog kändes Gunsmoke och mina JJ ganska lika. Båda är lättsvängda och surfiga. Jag upplevde Gunsmoke lika bra offpist som mina JJ och lika bra som mina K2 i pist. Kompletta helt enkelt.</p><p></p><p>En handlare jag vill slå ett slag för har annons här i högra marginalen: Fjällsport, eller f-sport.se som det står. Som synes i annonsen har de fri frakt och bra priser. Jag har handlat med SC och varit nöjd, men servicen jag fått på plats i Tärnaby är super. Näst efter Äventyrsbutiken Hägglunds i Luleå är F-sport min favorit.</p><p></p><p>Hoppas detta var till någon hjälp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LuxLuthor, post: 991221, member: 84027"] Då lägger jag mig i lite också. Mina grundtips: 1) Köp en skida som är lång som du eller något längre. Varför återkommer jag till i punkt 3. 180-185 cm borde passa dig fint. 2) Var inte rädd för bredd. 85-100 mm tycker jag känns smalt. Jag skulle säga från runt 100 mm upp till omkring 110 mm. Idag finns breda skidor på 110-115 mm under fot som går bättre i pisten än vad ett par 90-100 mm breda gjorde för bara några år sedan. Ett lysande exempel är min nya favoritskida, Blizzard Gunsmoke (114 mm). 3) Man ska ha rocker. Hjälper en hel del utanför pist och även en del i pist. Rockern gör att skidan får kortare anliggningsyta mot snön på hårt underlag och därför bör du gå upp i skidlängd till din egen eller drygt din egen längd. Kan beskriva mina två par lite kort: K2 Hardside Längd: 181 cm Bredd under fot: 98 mm. Svängradie: 23 m. Måttlig rocker i tip. Går som tåget i alla fören. Inte så bra i skog då de inte är så snabbsvängda, men riktigt trevliga i öppen offpistterräng. Riktigt kul skida genom sin allsidighet. Den här skidan hanterar verkligen alla fören med äran i behåll. Armada JJ Längd: 185 cm. Bredd under fot: 115 mm. Svängradie: 18 m. Kraftig rocker fram och bak. En riktig busskida som är mycket lättsvängd på alla underlag. Inte rolig i hård pist i längden. Man blir ganska snabbt uttråkad. De går att carva med, men inte bra. Så fort de hamnar på sidan av pisten är de på mammas gata. Med JJ under fötterna söker man alltid efter lösaste möjliga underlag. Under skidtest i Hemavan för några veckor sedan hade jag nöjet att prova Blizzards två motsvarigheter till mina skidor: Bonafide (98 mm) och Gunsmoke (114 mm). Vilka skidor! Läs mina recensioner: [URL]https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/blizzard/bonafide.html[/URL] [URL]https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/blizzard/gunsmoke.html[/URL] Bonafide är skarpare i pist än Gunsmoke, men Gunsmoke slår mina Armada JJ med hästlängder i pist. I skog kändes Gunsmoke och mina JJ ganska lika. Båda är lättsvängda och surfiga. Jag upplevde Gunsmoke lika bra offpist som mina JJ och lika bra som mina K2 i pist. Kompletta helt enkelt. En handlare jag vill slå ett slag för har annons här i högra marginalen: Fjällsport, eller f-sport.se som det står. Som synes i annonsen har de fri frakt och bra priser. Jag har handlat med SC och varit nöjd, men servicen jag fått på plats i Tärnaby är super. Näst efter Äventyrsbutiken Hägglunds i Luleå är F-sport min favorit. Hoppas detta var till någon hjälp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nybörjare behöver hjälp med att köpa sina första skidor (Ny kort version med lite text)
Tillbaka
Topp