Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Nybörjare frågor och funderingar (skadade mig ifjol)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mizze" data-source="post: 1081936" data-attributes="member: 156771"><p>Du, först och främst: be inte om ursäkt för att du frågar. Hur fan ska man lära sig nåt annars? :lol: Forumet är ju till för att vi ska kunna hjälpas åt. :D </p><p></p><p>Och ja du, om det går att åtgärda vänsterpjäxan beror på lite olika faktorer. Nackdelen när man väl gjort fysisk åverkan på skal och innerskor är att du inte kan byta pjucken om det inte hjälper, utan åker på att köpa nya (igen). Men testa först att ta ur sulan och innerskon. Under innerskon kan det ligga en extrasula som höjer upp foten en aning i pjäxan. Ta ur den på vänsterpjäxan och testa igen. Ibland kan innerskon sitta snett från butik, så tar ur den och kolla så inget har knölat till sig under spännet/plösen. </p><p></p><p>Det kan hjälpa att padda skalet på insidan runt området där trycket ligger eller knacka ut/värma skalet. Den där pjäxan ska väl gå att värma utan problem enligt Salomon, men nu riskerar ju problemområdet ligga under spännet på ovansidan fotvalvet. Det innebär att det inte är säkert att det går att värma ut just där om det är spännet som trycker. Ibland kan man också flytta spännen beroende på hur de sitter och hur skalet ser ut. Man kan även fräsa ut skalet invändigt om konstruktionen tillåter det. Generellt sett kan man väl säga att det mesta går att åtgärda, men det kostar en slant och du behöver en kompetent bootfitter. Inget DIY vad gäller värme, fräs eller flytt av spännen om du inte vet vad du gör (eller känner att det är ok om du råkar flexa pjäxan i två delar eller smälta bort en skaldel). </p><p></p><p>Bara ett par frågor- mätte de fotens bredd i butiken? Hade de generell koll på hur olika pjäxmodeller fungerar för olika fötter, som i ditt fall verkar vara lite högre vrist och åt det bredare hållet på läst? (Mest nyfiken här). </p><p></p><p>Personligen hade jag nog tittat efter nya pjäxor, för om det gör så ont efter bara ett par minuter vill det till att justeringarna fungerar för att du ska kunna stå en dag i backen utan att lära medåkarna nya, fula ord var tionde sekund. Men å andra sidan, just den pjäxan har jag för mig kan formas ganska mycket. Jag har både paddat och tejpat innerskor och fräst skal att få till passform och flex i flera omgångar, men så står jag i backen hela dagarna också. Du behöver en bra bootfitter. Bor du norr om Stockholm borde du kunna hitta någon. Jag kan tyvärr inte rekommendera någon i Sverige för jag har ingen erfarenhet av dem. </p><p></p><p>OM du ska köpa nya pjäxor, försök gå en vardag till en alpinbutik. (Är pjucken billigare på t ex Intersport, Stadium eller XXL ska man fråga sig varför. Ibland är svaret att det inte är en likadan pjäxa som alpinbutiken har. Det kan skilja nån siffra i produktkoden och vips så har du pjäxor som ser likadana ut men levererar olika prestanda och/eller har olika form). I alpinbutiken är chansen betydligt mycket större att de kan plocka ut rätt grejor med din aktiva medverkan än i de stora kedjornas butiker, dels på grund av spetskompetens och dels tack vare mycket större utbud.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mizze, post: 1081936, member: 156771"] Du, först och främst: be inte om ursäkt för att du frågar. Hur fan ska man lära sig nåt annars? :lol: Forumet är ju till för att vi ska kunna hjälpas åt. :D Och ja du, om det går att åtgärda vänsterpjäxan beror på lite olika faktorer. Nackdelen när man väl gjort fysisk åverkan på skal och innerskor är att du inte kan byta pjucken om det inte hjälper, utan åker på att köpa nya (igen). Men testa först att ta ur sulan och innerskon. Under innerskon kan det ligga en extrasula som höjer upp foten en aning i pjäxan. Ta ur den på vänsterpjäxan och testa igen. Ibland kan innerskon sitta snett från butik, så tar ur den och kolla så inget har knölat till sig under spännet/plösen. Det kan hjälpa att padda skalet på insidan runt området där trycket ligger eller knacka ut/värma skalet. Den där pjäxan ska väl gå att värma utan problem enligt Salomon, men nu riskerar ju problemområdet ligga under spännet på ovansidan fotvalvet. Det innebär att det inte är säkert att det går att värma ut just där om det är spännet som trycker. Ibland kan man också flytta spännen beroende på hur de sitter och hur skalet ser ut. Man kan även fräsa ut skalet invändigt om konstruktionen tillåter det. Generellt sett kan man väl säga att det mesta går att åtgärda, men det kostar en slant och du behöver en kompetent bootfitter. Inget DIY vad gäller värme, fräs eller flytt av spännen om du inte vet vad du gör (eller känner att det är ok om du råkar flexa pjäxan i två delar eller smälta bort en skaldel). Bara ett par frågor- mätte de fotens bredd i butiken? Hade de generell koll på hur olika pjäxmodeller fungerar för olika fötter, som i ditt fall verkar vara lite högre vrist och åt det bredare hållet på läst? (Mest nyfiken här). Personligen hade jag nog tittat efter nya pjäxor, för om det gör så ont efter bara ett par minuter vill det till att justeringarna fungerar för att du ska kunna stå en dag i backen utan att lära medåkarna nya, fula ord var tionde sekund. Men å andra sidan, just den pjäxan har jag för mig kan formas ganska mycket. Jag har både paddat och tejpat innerskor och fräst skal att få till passform och flex i flera omgångar, men så står jag i backen hela dagarna också. Du behöver en bra bootfitter. Bor du norr om Stockholm borde du kunna hitta någon. Jag kan tyvärr inte rekommendera någon i Sverige för jag har ingen erfarenhet av dem. OM du ska köpa nya pjäxor, försök gå en vardag till en alpinbutik. (Är pjucken billigare på t ex Intersport, Stadium eller XXL ska man fråga sig varför. Ibland är svaret att det inte är en likadan pjäxa som alpinbutiken har. Det kan skilja nån siffra i produktkoden och vips så har du pjäxor som ser likadana ut men levererar olika prestanda och/eller har olika form). I alpinbutiken är chansen betydligt mycket större att de kan plocka ut rätt grejor med din aktiva medverkan än i de stora kedjornas butiker, dels på grund av spetskompetens och dels tack vare mycket större utbud. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Nybörjare frågor och funderingar (skadade mig ifjol)
Tillbaka
Topp