Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nybörjare skimo/topptur
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="packåsna" data-source="post: 1270675" data-attributes="member: 174728"><p>Bra att du förtydligade!</p><p></p><p>När det gäller pjäxor skulle jag säga att utifrån din beskrivning kan du klara dig med en pjäxa i eller strax över 1-kilosklassen, typ Dynafits TLT-serie. Dessa är inte rena racepjäxor, men går absolut att pröva på nån tävling med. Samtidigt är de varmare än en racepjäxa och kan även driva en bredare skida så länge underlaget är mjukt. Är det hårt vill du ändå ha en smalare skida, särskilt i Skandinaviska förhållanden, och då funkar dessa pjäxor ok så länge du inte vill köra i hundra knyck och stompa stora klippor.</p><p></p><p>Du vill absolut ha en techbindning, och gärna av den lite lättare sorten, typ 2-300 gram per bindning. Det finns riktigt kompetenta bindningar i denna viktklass som också låter dig njuta på väg ned. ATK gör riktigt bra och lätta bindningar, men de är också bland de dyrare tyvärr. Mest prisvärt kan nog vara en typ Dynafit Speed Turn, beprövad design som går att få rätt billigt.</p><p></p><p>Om du åker främst i Sverige eller Skandinavien skulle jag först och främst rekommendera en skida med ungefär 85 mm under foten, typ Blizzard Zero G 85 som också är riktigt lätt och kompetent. Med den mängd puder vi brukar få i Sverige är det sällan det blir så djupt och fluffigt att det blir oåkbart med en sån skida. Samtidigt är den lätt och smidig på varierande underlag. Funkar absolut att tävla i motionklass med. Har du lite marginal i budgeten skulle jag säga att det blir mycket roligare om du också skaffar en lite bredare skida för fluffdagarna, t ex en Blizzard Zero G 105. Om du skaffar inserts (t ex Quiver Killer) behöver du inte skaffa en extra bindning heller.</p><p></p><p>För stighudar är det bara 100% mohair som gäller om du är intresserad av att eventuellt ställa upp i tävling. Det har länge pågått en diskussion om skistoppers vs leashes på lätta bindningar, och den tänker jag inte ge mig in på, men jag tror det har varit prat om att införa krav på skistoppers på officiella tävlingar. Något som kan vara värt att hålla i bakhuvudet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="packåsna, post: 1270675, member: 174728"] Bra att du förtydligade! När det gäller pjäxor skulle jag säga att utifrån din beskrivning kan du klara dig med en pjäxa i eller strax över 1-kilosklassen, typ Dynafits TLT-serie. Dessa är inte rena racepjäxor, men går absolut att pröva på nån tävling med. Samtidigt är de varmare än en racepjäxa och kan även driva en bredare skida så länge underlaget är mjukt. Är det hårt vill du ändå ha en smalare skida, särskilt i Skandinaviska förhållanden, och då funkar dessa pjäxor ok så länge du inte vill köra i hundra knyck och stompa stora klippor. Du vill absolut ha en techbindning, och gärna av den lite lättare sorten, typ 2-300 gram per bindning. Det finns riktigt kompetenta bindningar i denna viktklass som också låter dig njuta på väg ned. ATK gör riktigt bra och lätta bindningar, men de är också bland de dyrare tyvärr. Mest prisvärt kan nog vara en typ Dynafit Speed Turn, beprövad design som går att få rätt billigt. Om du åker främst i Sverige eller Skandinavien skulle jag först och främst rekommendera en skida med ungefär 85 mm under foten, typ Blizzard Zero G 85 som också är riktigt lätt och kompetent. Med den mängd puder vi brukar få i Sverige är det sällan det blir så djupt och fluffigt att det blir oåkbart med en sån skida. Samtidigt är den lätt och smidig på varierande underlag. Funkar absolut att tävla i motionklass med. Har du lite marginal i budgeten skulle jag säga att det blir mycket roligare om du också skaffar en lite bredare skida för fluffdagarna, t ex en Blizzard Zero G 105. Om du skaffar inserts (t ex Quiver Killer) behöver du inte skaffa en extra bindning heller. För stighudar är det bara 100% mohair som gäller om du är intresserad av att eventuellt ställa upp i tävling. Det har länge pågått en diskussion om skistoppers vs leashes på lätta bindningar, och den tänker jag inte ge mig in på, men jag tror det har varit prat om att införa krav på skistoppers på officiella tävlingar. Något som kan vara värt att hålla i bakhuvudet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nybörjare skimo/topptur
Tillbaka
Topp