Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Sommar
Mountainbike
Nybörjare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Erol" data-source="post: 35025" data-attributes="member: 13475"><p>Pratar vi mountainbike? I såna fall kan jag bara påpeka en del (uppenbara?) saker.</p><p></p><p>* Köp inte heldämpat för 7000. Det är skit och går sönder.</p><p></p><p>* Bakväxeln brukar vara dyraste komponent på en motionscykel. Skall ni köra skog så bör bakväxeln vara minst Deore LX. Kolla så att det inte sitter skräp i övrigt på cykeln. Shimanos (är väl störst på komponentsidan) hemsida är bra.</p><p></p><p>* Dämpare = tungt. Det har gått trend i att alla cyklar skall ha framdämpare. Själv kör jag odämpad och tror att det bidrar till man blir bättre på cykling = man måste se sig för och planera cyklingen. Skall man dock dundra på där det är mycket rötter och sten så är det värt att satsa på en dämpare. Schysst cykel med framdämpare, nånstans 8500 och uppåt.</p><p></p><p>* Bra vikt kan vara typ 12-14 kg.</p><p></p><p>* CyklePro är rätt billigt och bra tror jag. Intersport (!?) har ett eget märke som heter nåt i stil med Naka... och skall tydligen vara något att ha. Kör själv Merida och är kanonnöjd. Kan vara idé att satsa på ett mindre hypat märke som ovan om man vill komma undan billigare. Dyra och coola märken som Kona, Gary Fischer, Cannondale är väl kanske bättre men det kostar nog lite mer än det smakar.</p><p></p><p>Någon betydligt mer erfaren än jag får gärna komma med synpunkter? Men det vore kul att få igång en diskusion. Var i Götet ni skall cykla har jag ingen aning om. Tar däremot gärna emot tips om bra ställen i E-tuna.</p><p></p><p>Erik</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Erol, post: 35025, member: 13475"] Pratar vi mountainbike? I såna fall kan jag bara påpeka en del (uppenbara?) saker. * Köp inte heldämpat för 7000. Det är skit och går sönder. * Bakväxeln brukar vara dyraste komponent på en motionscykel. Skall ni köra skog så bör bakväxeln vara minst Deore LX. Kolla så att det inte sitter skräp i övrigt på cykeln. Shimanos (är väl störst på komponentsidan) hemsida är bra. * Dämpare = tungt. Det har gått trend i att alla cyklar skall ha framdämpare. Själv kör jag odämpad och tror att det bidrar till man blir bättre på cykling = man måste se sig för och planera cyklingen. Skall man dock dundra på där det är mycket rötter och sten så är det värt att satsa på en dämpare. Schysst cykel med framdämpare, nånstans 8500 och uppåt. * Bra vikt kan vara typ 12-14 kg. * CyklePro är rätt billigt och bra tror jag. Intersport (!?) har ett eget märke som heter nåt i stil med Naka... och skall tydligen vara något att ha. Kör själv Merida och är kanonnöjd. Kan vara idé att satsa på ett mindre hypat märke som ovan om man vill komma undan billigare. Dyra och coola märken som Kona, Gary Fischer, Cannondale är väl kanske bättre men det kostar nog lite mer än det smakar. Någon betydligt mer erfaren än jag får gärna komma med synpunkter? Men det vore kul att få igång en diskusion. Var i Götet ni skall cykla har jag ingen aning om. Tar däremot gärna emot tips om bra ställen i E-tuna. Erik [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Sommar
Mountainbike
Nybörjare
Tillbaka
Topp