Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Nybörjarfotograf, hjälp med objektiv
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LuxLuthor" data-source="post: 571467" data-attributes="member: 84027"><p>55-250 får väldigt blandade omdömen av ägarna på Fotosidan. Generellt tycker de att skärpan är bra i förhållande till prislappen, men de tycker också att autofokusen är seg i svagt ljus. I en skidbacke är ljuset oftast mer eller mindre bra, så den detaljen behöver inte bli ett stort problem för dig. Om du ska plåta någon som hoppar kan du manuellt ställa skärpan ungefär där du vill ha den och sedan köra med liten bländaröppning. Då får du nämligen stort skärpedjup och minskar då risken att missa skärpan i bilden drastiskt + att du slipper oroa dig för att missa skärpan. Med tanke på priset tycker jag att du ska slå till. För dom pengarna det rör sig om får du nog inte mycket bättre superzoom.</p><p></p><p>50/1.8II skulle jag inte ens fundera över som första objektiv. Det är enligt vad jag hört en riktigt bra optik, men användbarheten på en Eos 400D är klart begränsad. Man säger ju att ett 50 mm objektiv är ett s k "normalobjektiv", men det är det inte på en 400D. Det är istället ett kort tele på 80 mm. Som du väl antagligen vet så förlänger en 400D brännvidden på alla objektiv med faktor 1,6. Ett hett tips är istället ett Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM II. En av Canons bästa gluggar i det lägre prissegmentet någonsin. På din 400D ger den brännvidder mellan 45 och 168 mm, vilket är mycket användbart i skidbacken och även i alla andra situationer. För en sådan får du ge mellan 1000 och 1500 spänn. Jag har haft två genom åren och kan gå i god för att det är en kanonoptik.</p><p></p><p>Mattias, Luleå</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LuxLuthor, post: 571467, member: 84027"] 55-250 får väldigt blandade omdömen av ägarna på Fotosidan. Generellt tycker de att skärpan är bra i förhållande till prislappen, men de tycker också att autofokusen är seg i svagt ljus. I en skidbacke är ljuset oftast mer eller mindre bra, så den detaljen behöver inte bli ett stort problem för dig. Om du ska plåta någon som hoppar kan du manuellt ställa skärpan ungefär där du vill ha den och sedan köra med liten bländaröppning. Då får du nämligen stort skärpedjup och minskar då risken att missa skärpan i bilden drastiskt + att du slipper oroa dig för att missa skärpan. Med tanke på priset tycker jag att du ska slå till. För dom pengarna det rör sig om får du nog inte mycket bättre superzoom. 50/1.8II skulle jag inte ens fundera över som första objektiv. Det är enligt vad jag hört en riktigt bra optik, men användbarheten på en Eos 400D är klart begränsad. Man säger ju att ett 50 mm objektiv är ett s k "normalobjektiv", men det är det inte på en 400D. Det är istället ett kort tele på 80 mm. Som du väl antagligen vet så förlänger en 400D brännvidden på alla objektiv med faktor 1,6. Ett hett tips är istället ett Canon EF 28-105/3.5-4.5 USM II. En av Canons bästa gluggar i det lägre prissegmentet någonsin. På din 400D ger den brännvidder mellan 45 och 168 mm, vilket är mycket användbart i skidbacken och även i alla andra situationer. För en sådan får du ge mellan 1000 och 1500 spänn. Jag har haft två genom åren och kan gå i god för att det är en kanonoptik. Mattias, Luleå [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Nybörjarfotograf, hjälp med objektiv
Tillbaka
Topp