Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Nybörjarna på skidor - behöver lite tips ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Knolpak" data-source="post: 86381"><p>Köp egna pjäxor. Alltid att föredra då du aldrig får ett par pjäxor som passar just dig när du hyr (tänker främst på inkörning m.m.). Kolla på 2000kr pjäxor och uppåt. Oftast kan du värma dessa innerskor så dom passar ännu bättre. Du kan alltså "trycka ut" innerskon över 5mm på vissa ställen. Det är mycket... Det tar foten ca 15min innan den domnar eller gör ont om pjäxan är fel. (2 timmar är att ta i)</p><p></p><p>Hyr skidor i början. Eftersom ni är nybörjare kommer ni inte känna särskilt stor skillnad på salomon eller dynastar m.m. Så hyr gärna olika typer av skidor. Slalom, storslaom eller kanske twintip.</p><p></p><p>När ni sedan fastnat för en speciell typ av skida testar ni den igen och känner hur den känns. Känns den för hård tex så kryllar det av folk som kan hitta en som är lite mjukare (finns folk här på freeride tex). Finns inte möjligheten att testa kan ni lita på ord och köpa (förutsatt att inte hälften säger att den är bra för dig och hälften säger att den är dålig). Jag hoppas du fattar vad jag menar.</p><p></p><p>Kortfattat så beter sig de olika skidtyperna så här:</p><p></p><p>Slalom - Snabbsvängd skida som kräver sin åkare. Här måste du jobba för att skidan inte ska åka med dig. Väldigt jobbigt men kul om man gillar snabba och snäva svängar.</p><p></p><p>Storslalom - Långsväng skida som är väldigt lättåkt. Ofta den här äldre personer väljer då man vill ha en skida som svänger långa fina svängar utan att behöva jobba så mycket.</p><p></p><p>twintip - Ingen är den andra lik. Men eftersom dom flesta menar "parkskida/hoppskida" med twintip så förklarar jag det. Ofta extremt mjuk och bred skida som används för att leka med. Inget för pisten även om det på senare år kommit en del dugliga twintips för pisten. Är det man väljer för offpist (ja, det finns sånna skidor också. Men av dom jag nämner så är detta så nära man kommer dom).</p><p></p><p>Ang längden så brukar amn säga kroppsläng +/- 5cm. Är oftare lättare att hålla koll på ett par kortare. Men ett par längre går stadigare och snabbare.</p><p></p><p>Nu blev detta mer likt en bok än ett forumsvar. Men jag hoppas jag har hjälpt dig en bit på vägen.</p><p></p><p>/Adde</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Knolpak, post: 86381"] Köp egna pjäxor. Alltid att föredra då du aldrig får ett par pjäxor som passar just dig när du hyr (tänker främst på inkörning m.m.). Kolla på 2000kr pjäxor och uppåt. Oftast kan du värma dessa innerskor så dom passar ännu bättre. Du kan alltså "trycka ut" innerskon över 5mm på vissa ställen. Det är mycket... Det tar foten ca 15min innan den domnar eller gör ont om pjäxan är fel. (2 timmar är att ta i) Hyr skidor i början. Eftersom ni är nybörjare kommer ni inte känna särskilt stor skillnad på salomon eller dynastar m.m. Så hyr gärna olika typer av skidor. Slalom, storslaom eller kanske twintip. När ni sedan fastnat för en speciell typ av skida testar ni den igen och känner hur den känns. Känns den för hård tex så kryllar det av folk som kan hitta en som är lite mjukare (finns folk här på freeride tex). Finns inte möjligheten att testa kan ni lita på ord och köpa (förutsatt att inte hälften säger att den är bra för dig och hälften säger att den är dålig). Jag hoppas du fattar vad jag menar. Kortfattat så beter sig de olika skidtyperna så här: Slalom - Snabbsvängd skida som kräver sin åkare. Här måste du jobba för att skidan inte ska åka med dig. Väldigt jobbigt men kul om man gillar snabba och snäva svängar. Storslalom - Långsväng skida som är väldigt lättåkt. Ofta den här äldre personer väljer då man vill ha en skida som svänger långa fina svängar utan att behöva jobba så mycket. twintip - Ingen är den andra lik. Men eftersom dom flesta menar "parkskida/hoppskida" med twintip så förklarar jag det. Ofta extremt mjuk och bred skida som används för att leka med. Inget för pisten även om det på senare år kommit en del dugliga twintips för pisten. Är det man väljer för offpist (ja, det finns sånna skidor också. Men av dom jag nämner så är detta så nära man kommer dom). Ang längden så brukar amn säga kroppsläng +/- 5cm. Är oftare lättare att hålla koll på ett par kortare. Men ett par längre går stadigare och snabbare. Nu blev detta mer likt en bok än ett forumsvar. Men jag hoppas jag har hjälpt dig en bit på vägen. /Adde [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Nybörjarna på skidor - behöver lite tips ?
Tillbaka
Topp