Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Nyexploatering av skidort i norra Lappland
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Skantz" data-source="post: 776377" data-attributes="member: 36230"><p>Det sköna med hemavan är att där har man många bra berg men har valt att bygga liftar på de två sämsta bergen i hela dalgången. </p><p>En rätt vanlig förekommande företeelse i hela skandinavien kanske framförallt i norge!</p><p>Man har byggt liftarna på små och de sämsta bergen oftast i terräng körnings synvinkel iaf.</p><p></p><p>Varför: Troligtvis för att på 70 talet när de mesta byggdes körde man kortsväng i preparerade nedfarter främst. I motsats till dagens terrängkörning (freeride eller bigmountain som det heter på utrikiska) åkare.</p><p>Med den största anledningen är att man bygg liftar i direkt anslutning till bebyggelse och befintliga samhällen.</p><p></p><p>Logistiken är ett problem och verkligen något att suga på. Men min fråga kvarstår till Fredrik BD.</p><p>Kalfjälls frågan. Skogsåkning vid dåligt väder. Hur kul när det med 1000 fhm i betongsnö som det troligvis kommer att vara oftast gissar jag. De bästa liftanläggningarna idag i skandinavien är ju de som bjuder på kreativ brant effektiv skog där lössnön ligger orörd veckovis skyddat från väder och vind. De bästa toppturerna under större delen av året sker ju också under trädgränsen i brant, klippig skogsterräng där fallhöjden är effektiv!!!</p><p>Du verkar otroligt driftig och sprudlar av bra ideer och är intresserad av att görat något med dem. Jag tror området inte intresserar så mycket till åkning om det är väderutsatt! Har du tänkt i dessa banor?</p><p>Men du har mitt stöd!</p><p>//Skantz</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Skantz, post: 776377, member: 36230"] Det sköna med hemavan är att där har man många bra berg men har valt att bygga liftar på de två sämsta bergen i hela dalgången. En rätt vanlig förekommande företeelse i hela skandinavien kanske framförallt i norge! Man har byggt liftarna på små och de sämsta bergen oftast i terräng körnings synvinkel iaf. Varför: Troligtvis för att på 70 talet när de mesta byggdes körde man kortsväng i preparerade nedfarter främst. I motsats till dagens terrängkörning (freeride eller bigmountain som det heter på utrikiska) åkare. Med den största anledningen är att man bygg liftar i direkt anslutning till bebyggelse och befintliga samhällen. Logistiken är ett problem och verkligen något att suga på. Men min fråga kvarstår till Fredrik BD. Kalfjälls frågan. Skogsåkning vid dåligt väder. Hur kul när det med 1000 fhm i betongsnö som det troligvis kommer att vara oftast gissar jag. De bästa liftanläggningarna idag i skandinavien är ju de som bjuder på kreativ brant effektiv skog där lössnön ligger orörd veckovis skyddat från väder och vind. De bästa toppturerna under större delen av året sker ju också under trädgränsen i brant, klippig skogsterräng där fallhöjden är effektiv!!! Du verkar otroligt driftig och sprudlar av bra ideer och är intresserad av att görat något med dem. Jag tror området inte intresserar så mycket till åkning om det är väderutsatt! Har du tänkt i dessa banor? Men du har mitt stöd! //Skantz [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Nyexploatering av skidort i norra Lappland
Tillbaka
Topp