Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Nytt från ATK, HY Free
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gone skiing" data-source="post: 1311503" data-attributes="member: 179533"><p>Hy Free är alltså en bindning där alla väsentliga delar är CNC-frästa ur ett block aluminium, en väldigt exakt tillverkningsprocess som borgar för en bindning som beter sig oerhört konsekvent samt har extremt lite spel.</p><p>Ändå förvånande hur många här som verkar tro att en bindning som Shift ens skulle spela i samma division som Hy Free, då tillverkningsprocesser och materialval är så överlägsna de i Shiften. I så fall har ATK slarvat oerhört med designen vilket känns osannolikt då de knappast har jäktat fram bindningen.</p><p></p><p>Med det sagt tycker jag ändå att man ska vara ganska försiktig med att säga att en bindning är bättre än någon annan då det till stor del är en subjektiv bedömning.</p><p>Jag t.ex. älskar Pivoten, hur det känns när den löser ut men framför allt när den inte gör det. När man kör på en gömd stubbe eller iskoka och skidan fladdrar ut för att sedan känna hur bindningen drar skidan tillbaka igen. Den resonerar extremt bra med hur jag vill att en bindning ska bete sig vilket gör att jag känner fullt förtroende, därför är Pivot den bästa alpinbindningen för mig.</p><p>Andra bättre och mer erfarna åkare än vad jag är gillar Marker bättre. Markers bindningar upplever jag som om pjäxan sitter som om den vore fastskruvad i skidan, en känsla som i sin tur ger fullt förtroende för andra åkare och då är det den bästa bindningen för dem.</p><p>Precis som att olika åkare har olika preferenser gällande progressivt respektive linjärt flex i pjäxorna så har vi såklart olika preferenser för hur bindningen beter sig, att stirra sig blind på elasticitet kan eventuellt ge en hint men långt ifrån hela bilden. Att jämföra pin-tå med alpin blir äpplen/päron.</p><p></p><p></p><p>Hy free är den enda riktigt intressanta tur- bindningen för någon som mig som jag har sett. Jag turar idag med Cast, monterade på 2,5 kg skida och det blir både tungt och otympligt för dagar med 2000 fhm / flera stigningar. Jag turar för komma till 50 graders lutningarna och även om jag oftare väljer den lättare vägen ned pga förutsättningarna så är ambitionen att hitta hård och utmanande åkning. Jag kraschar också hårt varför jag vill kunna lita på mina bindningar till 100%. När jag köper skidor går jag på pris, pjäxor kan jag modifiera, när de över 15 år gamla kläderna går sönder så tar jag återigen fram nål och tråd eller lapp och lim men bindningar och hjälm, nej där vill jag inte kompromissa.</p><p>Att sedan någon som kanske ser mig på 100 meters håll när jag turar tycker att Hy Free är till för posörer känns ju minst sagt ointressant.</p><p>Någon budget för 10 000 kronors bindning har jag dock definitivt inte denna säsong.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gone skiing, post: 1311503, member: 179533"] Hy Free är alltså en bindning där alla väsentliga delar är CNC-frästa ur ett block aluminium, en väldigt exakt tillverkningsprocess som borgar för en bindning som beter sig oerhört konsekvent samt har extremt lite spel. Ändå förvånande hur många här som verkar tro att en bindning som Shift ens skulle spela i samma division som Hy Free, då tillverkningsprocesser och materialval är så överlägsna de i Shiften. I så fall har ATK slarvat oerhört med designen vilket känns osannolikt då de knappast har jäktat fram bindningen. Med det sagt tycker jag ändå att man ska vara ganska försiktig med att säga att en bindning är bättre än någon annan då det till stor del är en subjektiv bedömning. Jag t.ex. älskar Pivoten, hur det känns när den löser ut men framför allt när den inte gör det. När man kör på en gömd stubbe eller iskoka och skidan fladdrar ut för att sedan känna hur bindningen drar skidan tillbaka igen. Den resonerar extremt bra med hur jag vill att en bindning ska bete sig vilket gör att jag känner fullt förtroende, därför är Pivot den bästa alpinbindningen för mig. Andra bättre och mer erfarna åkare än vad jag är gillar Marker bättre. Markers bindningar upplever jag som om pjäxan sitter som om den vore fastskruvad i skidan, en känsla som i sin tur ger fullt förtroende för andra åkare och då är det den bästa bindningen för dem. Precis som att olika åkare har olika preferenser gällande progressivt respektive linjärt flex i pjäxorna så har vi såklart olika preferenser för hur bindningen beter sig, att stirra sig blind på elasticitet kan eventuellt ge en hint men långt ifrån hela bilden. Att jämföra pin-tå med alpin blir äpplen/päron. Hy free är den enda riktigt intressanta tur- bindningen för någon som mig som jag har sett. Jag turar idag med Cast, monterade på 2,5 kg skida och det blir både tungt och otympligt för dagar med 2000 fhm / flera stigningar. Jag turar för komma till 50 graders lutningarna och även om jag oftare väljer den lättare vägen ned pga förutsättningarna så är ambitionen att hitta hård och utmanande åkning. Jag kraschar också hårt varför jag vill kunna lita på mina bindningar till 100%. När jag köper skidor går jag på pris, pjäxor kan jag modifiera, när de över 15 år gamla kläderna går sönder så tar jag återigen fram nål och tråd eller lapp och lim men bindningar och hjälm, nej där vill jag inte kompromissa. Att sedan någon som kanske ser mig på 100 meters håll när jag turar tycker att Hy Free är till för posörer känns ju minst sagt ointressant. Någon budget för 10 000 kronors bindning har jag dock definitivt inte denna säsong. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Nytt från ATK, HY Free
Tillbaka
Topp