Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nytt köpråd
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1000650" data-attributes="member: 12152"><p>Det är fyra riktigt kompetenta byggen du har listat, men karaktären skiljer sig en del. Det går inte att säga att en är bättre än de andra tycker jag, utan det beror på vilken känsla du letar efter. Alla fyra har förmågan att hantera att åkaren laddar på ordentligt både i och utanför pisten och alla har riktigt bra bett på hårt underlag. Här är några kommentarer om respektive skida: </p><p></p><p>- DPS 112RPC 192 cm </p><p>Kolfibrigt pigg och rapp i reaktioner. Inte lika direkt och krispig som flera andra DPS dock utan den är mer dämpad och lugn jämfört med tex RP112. Dock fortfarande kvickare och snabbare allmänt än det mesta annnat på marknaden.</p><p></p><p>- Black Crows Sevun II 191 cm </p><p>Betydligt mer traditionell i känslan med en glasfiber, trä och "vanligt" högkvalitetsbygge. Stabila och stora, men ändå lättkörda. Bra flyt i puder är min prognos. </p><p></p><p>- Hendryx Funcalistic 188 cm </p><p>Riktigt hård i flexet och full on titanalkaraktär med ton av en klassisk racestock gs-bombare. Det innebär en skida som har en del finess, men som ändå är filtrerad när det gäller småvibrationer. Väldigt spårig och skärinriktad i åkningen, som alla Hendryx. Väl stum för puder tycker jag och har rätt lite rocker. Flyter därmed ganska dåligt för breddkategorin. Den går å andra sidan som ett skott i pisten om man orkar med den. Normalt sett hade jag varit tveksam när det gäller en åkare på 70kg, men du verkar ju rikta in dig på rejäla doningar, vilket gör att jag förmodar på att du är bra på att få ner kraft i skidorna. </p><p></p><p>- Extrem project 110 190 cm </p><p>Samma grundkaraktär som Funken ovan, men i ett mer hanterbart format (så länge vi pratar 2013 års modell). Mycket titanalkänsla och gummifiltrering, men ändå liv i shapen. Aningen mjukare än Hendryxen och har också mer rocker, vilket gör att den går bättre i lössnö. Jag tror dock att du hade trivts bättre på 185:an, men det ska jag låta vara just ett troende och inte få det att låta som att jag vet... Redan 185:an är en klart stöddig skida som inte viker sig i första taget. </p><p></p><p>En annan skida att beakta är Nordica Helldorado. Det är en dubbeltitanalplanka med mycket stuns kombinerat med en modern och lekfull shape. En kanonskida helt enkelt. Även Line Influence 115 är ett alternativ som är aningen snällare. Ytterligare ett steg mot lättåkt är Moment Bibby Pro och Movement Trust (om man gillar direktionella skidor).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1000650, member: 12152"] Det är fyra riktigt kompetenta byggen du har listat, men karaktären skiljer sig en del. Det går inte att säga att en är bättre än de andra tycker jag, utan det beror på vilken känsla du letar efter. Alla fyra har förmågan att hantera att åkaren laddar på ordentligt både i och utanför pisten och alla har riktigt bra bett på hårt underlag. Här är några kommentarer om respektive skida: - DPS 112RPC 192 cm Kolfibrigt pigg och rapp i reaktioner. Inte lika direkt och krispig som flera andra DPS dock utan den är mer dämpad och lugn jämfört med tex RP112. Dock fortfarande kvickare och snabbare allmänt än det mesta annnat på marknaden. - Black Crows Sevun II 191 cm Betydligt mer traditionell i känslan med en glasfiber, trä och "vanligt" högkvalitetsbygge. Stabila och stora, men ändå lättkörda. Bra flyt i puder är min prognos. - Hendryx Funcalistic 188 cm Riktigt hård i flexet och full on titanalkaraktär med ton av en klassisk racestock gs-bombare. Det innebär en skida som har en del finess, men som ändå är filtrerad när det gäller småvibrationer. Väldigt spårig och skärinriktad i åkningen, som alla Hendryx. Väl stum för puder tycker jag och har rätt lite rocker. Flyter därmed ganska dåligt för breddkategorin. Den går å andra sidan som ett skott i pisten om man orkar med den. Normalt sett hade jag varit tveksam när det gäller en åkare på 70kg, men du verkar ju rikta in dig på rejäla doningar, vilket gör att jag förmodar på att du är bra på att få ner kraft i skidorna. - Extrem project 110 190 cm Samma grundkaraktär som Funken ovan, men i ett mer hanterbart format (så länge vi pratar 2013 års modell). Mycket titanalkänsla och gummifiltrering, men ändå liv i shapen. Aningen mjukare än Hendryxen och har också mer rocker, vilket gör att den går bättre i lössnö. Jag tror dock att du hade trivts bättre på 185:an, men det ska jag låta vara just ett troende och inte få det att låta som att jag vet... Redan 185:an är en klart stöddig skida som inte viker sig i första taget. En annan skida att beakta är Nordica Helldorado. Det är en dubbeltitanalplanka med mycket stuns kombinerat med en modern och lekfull shape. En kanonskida helt enkelt. Även Line Influence 115 är ett alternativ som är aningen snällare. Ytterligare ett steg mot lättåkt är Moment Bibby Pro och Movement Trust (om man gillar direktionella skidor). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nytt köpråd
Tillbaka
Topp