Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nytt köpråd
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1003838" data-attributes="member: 12152"><p>Missade det här i förra vändan. </p><p></p><p>1) Målgruppen är densamma som Sevun, men måtten skiljer en del. Governor/Bibby Special är en utpräglad pintail med 27mm taper, vilket är ovanligt mycket. Den är alltså framändesstyrd i stor mån. Sevun II är mer standard i det avseendet med 10mm. Det är alltså att anta att Sevun har mer stöd i tailen, både ur positiv och negativ synvinkel. Konstruktions- och känslomässigt kan jag inte kommentera eftersom jag varken har testat eller känt på Governorn. Bibby Special gillade jag dock, men jag testade den bara i 19x och den var lite för lång för mig. </p><p></p><p>2) Förmodligen kommer vi i Opinionprojektet att landa i en lite snällare och lite lättare konstruktion än Sevun II i 186cm. 193-194:an som kommer senare kommer vara mer lik Sevun i den aspekten. Jämfört med Governor kommer Opinion att ha mer tail i planing för att skapa en tryggare plattform och en neutral balans när det går undan i puder. Vi vill inte ha en tipservo-känsla i lössnö, eftersom det tenderar att göra att skidan blir överstyrd, orolig och "trappig" när man kör riktigt fort. Istället väljer vi att göra tailen kontrollerbar genom att lägga rocker i den och eventuellt även mjuka upp flexet en aning. Jag föredrar för lössnö att stå mer neutralt på skidan och att ha en skida som beter sig mer unisont genom fartregistret, och då är pintail i mina ögon en utdaterad design. Men det hindrar inte från att den kan gå bra ändå, eftersom det finns så många andra parametrar att jobba med i skiddesign.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1003838, member: 12152"] Missade det här i förra vändan. 1) Målgruppen är densamma som Sevun, men måtten skiljer en del. Governor/Bibby Special är en utpräglad pintail med 27mm taper, vilket är ovanligt mycket. Den är alltså framändesstyrd i stor mån. Sevun II är mer standard i det avseendet med 10mm. Det är alltså att anta att Sevun har mer stöd i tailen, både ur positiv och negativ synvinkel. Konstruktions- och känslomässigt kan jag inte kommentera eftersom jag varken har testat eller känt på Governorn. Bibby Special gillade jag dock, men jag testade den bara i 19x och den var lite för lång för mig. 2) Förmodligen kommer vi i Opinionprojektet att landa i en lite snällare och lite lättare konstruktion än Sevun II i 186cm. 193-194:an som kommer senare kommer vara mer lik Sevun i den aspekten. Jämfört med Governor kommer Opinion att ha mer tail i planing för att skapa en tryggare plattform och en neutral balans när det går undan i puder. Vi vill inte ha en tipservo-känsla i lössnö, eftersom det tenderar att göra att skidan blir överstyrd, orolig och "trappig" när man kör riktigt fort. Istället väljer vi att göra tailen kontrollerbar genom att lägga rocker i den och eventuellt även mjuka upp flexet en aning. Jag föredrar för lössnö att stå mer neutralt på skidan och att ha en skida som beter sig mer unisont genom fartregistret, och då är pintail i mina ögon en utdaterad design. Men det hindrar inte från att den kan gå bra ändå, eftersom det finns så många andra parametrar att jobba med i skiddesign. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Nytt köpråd
Tillbaka
Topp