Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Objektiv vs. kamerahus? Vad är viktigast?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Rydellen" data-source="post: 446575" data-attributes="member: 59533"><p>Som nybörjare på foto kommer en D80 eller 450D räcka. Du kan ta lika bra bilder med den som med en D300. (D300an har bättre brushantering men det märks på högre isotal som inte är aktuella för skidfoto!). Så om du väger bildkvalitet finns det egentligen inget i D300 som du behöver. </p><p></p><p>Snackar vi sedan funktioner blir det skillnad. Jag har själv en D80 (sjukt nöjd med) som jag nu ska byta ut mot en D300 av den enkla anledningen att jag vill ha en snabbare kamera (bättre och snabbare fokus, högre hastighet på sekvensfoto samt större minnesbuffert. Med min D80 kan jag bara ta 6-7 RAW bilder i rad innan det laggar (väntar på att skriva till minneskort). 3bps är för dåligt och sekvenserna för korta. Får mata från uthopp på ett dropp och precis få med landningen.</p><p></p><p>Andra anledningen till mitt byte kommer vara att D300an är vädertätad. Då kan man vara lite mer vårdslös med den ute och använda den mer helt enkelt.</p><p></p><p>Objektiv... Ja till en viss nivå stämmer det att objektiv är viktigare än ditt hus. Vill du hålla nere pengarna lite ska du satsa på ett billigare (gärna begagnat) hus och ett bättre objektiv. Fasta är underbara pga dess bättre ljusstyrka (större bländare/lägre tal) men för skidfoto behövs kanske en telezoom.</p><p></p><p>Jag ska passa på att nämna att jag kommer sälja en Nikon D80 snart och kanske kanske ska slänga med mitt 18-200 VRII objektiv som är helt fantastiskt. Jag kommer istället satsa på bara fasta, men det är hur jag jobbar! De flesta vill ha lite flexibilitet!</p><p></p><p>Emil</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Rydellen, post: 446575, member: 59533"] Som nybörjare på foto kommer en D80 eller 450D räcka. Du kan ta lika bra bilder med den som med en D300. (D300an har bättre brushantering men det märks på högre isotal som inte är aktuella för skidfoto!). Så om du väger bildkvalitet finns det egentligen inget i D300 som du behöver. Snackar vi sedan funktioner blir det skillnad. Jag har själv en D80 (sjukt nöjd med) som jag nu ska byta ut mot en D300 av den enkla anledningen att jag vill ha en snabbare kamera (bättre och snabbare fokus, högre hastighet på sekvensfoto samt större minnesbuffert. Med min D80 kan jag bara ta 6-7 RAW bilder i rad innan det laggar (väntar på att skriva till minneskort). 3bps är för dåligt och sekvenserna för korta. Får mata från uthopp på ett dropp och precis få med landningen. Andra anledningen till mitt byte kommer vara att D300an är vädertätad. Då kan man vara lite mer vårdslös med den ute och använda den mer helt enkelt. Objektiv... Ja till en viss nivå stämmer det att objektiv är viktigare än ditt hus. Vill du hålla nere pengarna lite ska du satsa på ett billigare (gärna begagnat) hus och ett bättre objektiv. Fasta är underbara pga dess bättre ljusstyrka (större bländare/lägre tal) men för skidfoto behövs kanske en telezoom. Jag ska passa på att nämna att jag kommer sälja en Nikon D80 snart och kanske kanske ska slänga med mitt 18-200 VRII objektiv som är helt fantastiskt. Jag kommer istället satsa på bara fasta, men det är hur jag jobbar! De flesta vill ha lite flexibilitet! Emil [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Objektiv vs. kamerahus? Vad är viktigast?
Tillbaka
Topp