Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Obsethed 09 vs 10?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mathiasha" data-source="post: 574820" data-attributes="member: 64858"><p>Olika lagg passar olika åkare o olika underlag, förstås, men stum o trög??? -Det är nog inte skidan det är fel på utan att du haft bindningarna monterade längre fram än vad du är van vid. Tycker själv största skillnaden där märks i skogen. </p><p>Är man van att ha lätt bakvikt för att vrida runt i skogen eller dämpa \"bumps\" o ojämn terräng kan vilken skida som helst kännas lite trög om man har bindningarna mer fram tror jag. Likaså är landningar i djupsnö som inte är puder lite annorlunda då bakdelen ju bär mer, här måste man skjuta fram skidorna lite precis i landningen.</p><p>Själv kör jag mkt på 09:an och innan hade jag Seth 07:an (ingen rocker). Mot andra freerideskidor jag jmf med är \"freeride\"-monteringen mkt längre fram på Obsethen.</p><p>Vad som är bra med Obsethen? Mkt sväng om man halkar ut i pisten. lättsvängda i alla snöförhållanden man vill köra (dvs is & skare med dyngtung kramsnö under undantaget) bara man lär sig stå rätt på skidan. Flyter rätt bra. sköna att köra switch med.</p><p>Det dåliga enl mig är att dom är kassa på vårskidåkning om man vill kruta på. Är det slätt går det bra men rockern (& styvheten) gör det nästan hopplöst att ligga uppe på knölarna och smattra på, den blir sjukt ostabil! Det funkar lite bättre på hårt underlag konstigt nog, typ vindpiskad ojämn skare, men visst! -de är inga högfartståg där heller... Då är gamla Sethen överlägsna.</p><p>det är så jag upplever skidorna och jag har haft kul på dom, fast jag gillar även Völkl´s Sumo som har bindningarna mkt längre bak, och har det dumpat älskar jag Hellbent:en!!! Däremot är för mig Legend Pro rider´n en besvikelse... Lite "stum, trög o tung"...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mathiasha, post: 574820, member: 64858"] Olika lagg passar olika åkare o olika underlag, förstås, men stum o trög??? -Det är nog inte skidan det är fel på utan att du haft bindningarna monterade längre fram än vad du är van vid. Tycker själv största skillnaden där märks i skogen. Är man van att ha lätt bakvikt för att vrida runt i skogen eller dämpa \"bumps\" o ojämn terräng kan vilken skida som helst kännas lite trög om man har bindningarna mer fram tror jag. Likaså är landningar i djupsnö som inte är puder lite annorlunda då bakdelen ju bär mer, här måste man skjuta fram skidorna lite precis i landningen. Själv kör jag mkt på 09:an och innan hade jag Seth 07:an (ingen rocker). Mot andra freerideskidor jag jmf med är \"freeride\"-monteringen mkt längre fram på Obsethen. Vad som är bra med Obsethen? Mkt sväng om man halkar ut i pisten. lättsvängda i alla snöförhållanden man vill köra (dvs is & skare med dyngtung kramsnö under undantaget) bara man lär sig stå rätt på skidan. Flyter rätt bra. sköna att köra switch med. Det dåliga enl mig är att dom är kassa på vårskidåkning om man vill kruta på. Är det slätt går det bra men rockern (& styvheten) gör det nästan hopplöst att ligga uppe på knölarna och smattra på, den blir sjukt ostabil! Det funkar lite bättre på hårt underlag konstigt nog, typ vindpiskad ojämn skare, men visst! -de är inga högfartståg där heller... Då är gamla Sethen överlägsna. det är så jag upplever skidorna och jag har haft kul på dom, fast jag gillar även Völkl´s Sumo som har bindningarna mkt längre bak, och har det dumpat älskar jag Hellbent:en!!! Däremot är för mig Legend Pro rider´n en besvikelse... Lite "stum, trög o tung"... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Obsethed 09 vs 10?
Tillbaka
Topp