Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Off-pist lagg för nybörjare, hjälp!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gazza1" data-source="post: 1022936" data-attributes="member: 97821"><p>Precis som du var jag ute och letade efter lättåkta skidor. Man kan dock inte säga att just denna skida är lättåkt punkt slut. Det beror lite på din åkning och vad exakt du har för fel i tekniken. Oftast när man har svårt att få runt skidorna och de känns tröga beror det på att du är för mycket i baksätet och kör. Har du det problemet (majoriteten har det) så skulle jag undvika skidor med stor platt tail eller skidor med för mycket tailrocker. </p><p></p><p>En stor platt tail hittar du oftast på skidor som är ämnade för stabilitet och fart. Dessa skidor åkes bäst med en bestämd och kraftfull stil och oftast kräver de att du driver tipparna ganska hårt. Dessa skidor uppskattas av duktiga skolade åkare som driver på skidan. </p><p></p><p>Skidor som har mycket tailrocker kräver istället en centrerad åkstil. Du ska gärna stå mitt i skidan för att få ut mest av den. Beroende på om den har mjuk eller hård tail kommer den straffa dig på olika sätt när du hamnar i baksätet. Antigen viker sig tailen och du känner att du inte får någon stöd av dem eller så känns det som att det är så mycket skida där bak att du inte vet vad du ska höra av den. </p><p></p><p>Min rekomendation till dig är att titta på skidor som har lite mer pintail och som också klassas som "lätt" åkta skidor. Exempel på dessa är Atomic Automatic, Rossignol S7 och skidor med liknande form. Du kan få ut det mesta ur dem och det är också skidor du kan växa med. </p><p></p><p>Var ärlig med dig själv och du kommer att hitta en skida du älskar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gazza1, post: 1022936, member: 97821"] Precis som du var jag ute och letade efter lättåkta skidor. Man kan dock inte säga att just denna skida är lättåkt punkt slut. Det beror lite på din åkning och vad exakt du har för fel i tekniken. Oftast när man har svårt att få runt skidorna och de känns tröga beror det på att du är för mycket i baksätet och kör. Har du det problemet (majoriteten har det) så skulle jag undvika skidor med stor platt tail eller skidor med för mycket tailrocker. En stor platt tail hittar du oftast på skidor som är ämnade för stabilitet och fart. Dessa skidor åkes bäst med en bestämd och kraftfull stil och oftast kräver de att du driver tipparna ganska hårt. Dessa skidor uppskattas av duktiga skolade åkare som driver på skidan. Skidor som har mycket tailrocker kräver istället en centrerad åkstil. Du ska gärna stå mitt i skidan för att få ut mest av den. Beroende på om den har mjuk eller hård tail kommer den straffa dig på olika sätt när du hamnar i baksätet. Antigen viker sig tailen och du känner att du inte får någon stöd av dem eller så känns det som att det är så mycket skida där bak att du inte vet vad du ska höra av den. Min rekomendation till dig är att titta på skidor som har lite mer pintail och som också klassas som "lätt" åkta skidor. Exempel på dessa är Atomic Automatic, Rossignol S7 och skidor med liknande form. Du kan få ut det mesta ur dem och det är också skidor du kan växa med. Var ärlig med dig själv och du kommer att hitta en skida du älskar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Off-pist lagg för nybörjare, hjälp!
Tillbaka
Topp