Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Off-pist lagg för nybörjare, hjälp!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1023031" data-attributes="member: 99032"><p>Jag tycker inte att du ska varken stirra dig blind på, eller sätta ett tak för midjemåttet. Detta eftersom skidors karaktärer är avhängigt på så mycket annat än midjebredd. Flex och skärning för att ta två exempel. Men <strong>generellt </strong>för skidor som anses bete sig någorlunda vettigt i pist ligger väl en zon runt 115-120 men undantag finns både smalare och bredare. Allt beror på vad du anser som kul, vilken typ av åkning du ägnar dig åt och dina förutsättningar...</p><p></p><p>En längd upp mot 185 bör nog vara lämpligt för dig. Mina råd i mitt tidigare inlägg var grundade på din vikt och förmåga. Går du för brett och stort är risken att du uppfattar skidan som "plankig". Med skidor som Armada JJ och Ross S7 (tidigare modellen) med kort radie och relativt mjukt flex minskar den risken. Tjejmodeller av skidor är byggda för lägre kroppsvikter och har därför ett mjukare flex. Kan vara värda att testa som en jämförelse men kanske inte lika macho att åka på...</p><p></p><p>Testa, testa är melodin som sagt. 115 och under kan vara vettigt <strong>som utgångsvärde</strong> när du väljer testobjekt.</p><p></p><p>P.S. Line 105:an som Pistgubbe länkar till har en Jester Pro-bindning vars lägsta DIN-värde är 8. För mig känns inte det som optimalt för din situation. Sälj den bindningen i så fall och köp en Griffon (DIN 4-13, passar i samma borrhål om sullängd är någorlunda lika) så räddar du dina knän...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1023031, member: 99032"] Jag tycker inte att du ska varken stirra dig blind på, eller sätta ett tak för midjemåttet. Detta eftersom skidors karaktärer är avhängigt på så mycket annat än midjebredd. Flex och skärning för att ta två exempel. Men [b]generellt [/b]för skidor som anses bete sig någorlunda vettigt i pist ligger väl en zon runt 115-120 men undantag finns både smalare och bredare. Allt beror på vad du anser som kul, vilken typ av åkning du ägnar dig åt och dina förutsättningar... En längd upp mot 185 bör nog vara lämpligt för dig. Mina råd i mitt tidigare inlägg var grundade på din vikt och förmåga. Går du för brett och stort är risken att du uppfattar skidan som "plankig". Med skidor som Armada JJ och Ross S7 (tidigare modellen) med kort radie och relativt mjukt flex minskar den risken. Tjejmodeller av skidor är byggda för lägre kroppsvikter och har därför ett mjukare flex. Kan vara värda att testa som en jämförelse men kanske inte lika macho att åka på... Testa, testa är melodin som sagt. 115 och under kan vara vettigt [b]som utgångsvärde[/b] när du väljer testobjekt. P.S. Line 105:an som Pistgubbe länkar till har en Jester Pro-bindning vars lägsta DIN-värde är 8. För mig känns inte det som optimalt för din situation. Sälj den bindningen i så fall och köp en Griffon (DIN 4-13, passar i samma borrhål om sullängd är någorlunda lika) så räddar du dina knän... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Off-pist lagg för nybörjare, hjälp!
Tillbaka
Topp