Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Off pist utan grejer
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Wille1504" data-source="post: 1097947" data-attributes="member: 156543"><p>[USER=163663]@VictorWickel[/USER] Det låter som en dålig idé, förmodligen kommer det bara att invagga dig i en falsk trygghet. En FP3 sprängd på ytan lär inte starta någon lavin så länge lavinrisken inte är väldigt stor. Jag vet inte om du är medveten om hur liten och lätt en FP3 är. I lavinterräng (>25-30°) så stannar inte en FP3 som du kastat ett par meter, om det så är fjäderlätt puder så kommer den att rulla vidare. Dessutom bortser du helt från att du måste träffa perfekt i t.ex. en konvex för att dra igång en lavin med en FP3, medan du som passerande skidåkare belastar konvexen så länge du åker över den.</p><p></p><p>Förmodligen så kan inte en FP3 dra igång någon lavin så länge du inte gräver ner den på sluttningens mest utsatta ställe, och när du gör det utsätter du dig själv för faran.</p><p></p><p>Mitt råd är således att du och kompisarna önskar er transceivers, spade, sond och lavinboken i julklapp eller när ni fyller år. Ni gör er sedan bekanta med utrustningen och tränar tills alla är säkra på hur det går till.</p><p></p><p>Jag tvekar inte på att lavinkurserna som t.ex. Mårten håller i är bra; jag har själv sett Mårten föreläsa i Malmö. Emellertid blir det ganska dyrt för mig som 18-åring från Skåne att ordna med det. Jag kommer att gå kurs innan jag åker på säsong, men jag upplever ändå att jag har blivit en analyserande och observant åkare av det som finns på internet och i lavinboken.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Wille1504, post: 1097947, member: 156543"] [USER=163663]@VictorWickel[/USER] Det låter som en dålig idé, förmodligen kommer det bara att invagga dig i en falsk trygghet. En FP3 sprängd på ytan lär inte starta någon lavin så länge lavinrisken inte är väldigt stor. Jag vet inte om du är medveten om hur liten och lätt en FP3 är. I lavinterräng (>25-30°) så stannar inte en FP3 som du kastat ett par meter, om det så är fjäderlätt puder så kommer den att rulla vidare. Dessutom bortser du helt från att du måste träffa perfekt i t.ex. en konvex för att dra igång en lavin med en FP3, medan du som passerande skidåkare belastar konvexen så länge du åker över den. Förmodligen så kan inte en FP3 dra igång någon lavin så länge du inte gräver ner den på sluttningens mest utsatta ställe, och när du gör det utsätter du dig själv för faran. Mitt råd är således att du och kompisarna önskar er transceivers, spade, sond och lavinboken i julklapp eller när ni fyller år. Ni gör er sedan bekanta med utrustningen och tränar tills alla är säkra på hur det går till. Jag tvekar inte på att lavinkurserna som t.ex. Mårten håller i är bra; jag har själv sett Mårten föreläsa i Malmö. Emellertid blir det ganska dyrt för mig som 18-åring från Skåne att ordna med det. Jag kommer att gå kurs innan jag åker på säsong, men jag upplever ändå att jag har blivit en analyserande och observant åkare av det som finns på internet och i lavinboken. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Off pist utan grejer
Tillbaka
Topp